Gå til innhold

Skallebanks Volvo V40 R Design


Skallebank

Recommended Posts

Skallebank

IMG_3630l_zps9a0599ef.jpg

Bestemte meg for helt ny bil i høst, og endte til slutt opp med denne.

Bilen er en V40 D2 R Design Caspian Blue, som hadde 2km på telleren da jeg henta den 2.April :)

Grunnet usikkert bilmarked og det faktum at jeg sannsynligvis uansett får lyst på noe nytt i løpet av de neste årene, så valgte jeg å lease denne gangen. I utgangspunktet skal jeg derfor ha denne i 3 år.

Da dette på mange måter er som en leiebil å regne, blir det ikke noen store utskeielser i form av oppgraderinger, men større takspoiler står på ønskelista.

IMG_3622g_zpsc7a7e7bc.jpg

Spesifikasjoner og utstyr utover R design pakken:

-D2: 1.6 Diesel, 115hk/270NM

-6 trinns manuell kasse

-Intropakke (Ryggekamera og ryggesensorer)

-Plusspakke VOC (Speil med kompass og aut dimming, el barnesikring, parkeringsvarmer og Volvo On Call)

-Teknikkpakke (High Performance Multimedia og 7"skjerm, Personal Car Communicator med nøkkelløs inngang og start)

-Mørke ruter bak og sider bak.

-Helskinn interiør.

-Og desverre; Fast hengerfeste! Irriterer meg voldsomt! Men det er min feil. Ba om h.feste og sa ja til et tilbud der en kode jeg trodde var for avtagbart sto spesifisert. I ettertid ser jeg at både koden og beskrivelsen sier fast feste, så her kan kun jeg klandres.

Trodde nesten ikke det ble tilbudt faste hengerfester lengre..

Ellers bygger R Design utgaven på Momentum, og har en del en del snasent utstyr som feks:

-8" TFT skjerm i stedet for konvensjonelle instrumenter. Gir muligheter til å velge forskjellig layout på instrumenter.

-Lys i girkule

-Aktive xenonlys

-Stemningslys med justerbar farge

-Cruisecontrol med fartssperre

Vinterfelgene er 16" Volvo Matres. Her på nordlandskysten er det såpass mye is og sørpeføre, at jeg føler behov for en smal og høy dekkdimensjon til vinterbruk.

Sommerfelg er 17" Volvo Ixion.

Kunne faktisk ha fått 18" uten tillegg i pris. Mulig det er alderen som gjorde at jeg bestemte meg for en moderat dimensjon også på sommer. Litt høyde på dekk gir mer komfort. Sånn er det bare.. :)

IMG_3601_zps4fffb8e4.jpg

IMG_3639l_zps1d65fd99.jpg

IMG_3637l_zps77a9f644.jpg

Er ikke helt fornøyd med fargevalget.

Når lyset treffer riktig, blir fargen og helt riktig i forhold til det jeg ønsket.

Diskret, men ikke like kjedelig som alle sorte, gråe og sølvfarga biler:

IMG_3633l_zps762c513e.jpg

Mens i flatt lys i overskyet vær, blir fargen veldig flat og kjedelig:

IMG_3618b_zpse16fbf8b.jpg

Mens innendørs får den en annen fargetone igjen:

IMG_3603_zpsb0dadde2.jpg

Litt vanskelig for en håpløs fotograf å illustrere ser jeg..

Liker designet på V40.

Bakfra er den rar og spesiell nok til å ikke ligne noe annet, men trenger en større takspoiler for at proposjonene skal sitte bedre. Kommer nok til å erstatte den orginale så fort Heico eller andre leverer noe jeg liker.

IMG_3640l_zps0b32fc51.jpg

Mens i den riktige vinkelen forfra synes jeg den skammelig pen ut! :

bilde3_zps7f7988cd.jpg

Selv på et dårlig telefonbilde :)

Bilen lever absolutt opp til forventningene så langt, og er definitivt riktig bil for meg, i valget mellom mye bra og mye pent i denne klassen.

Vesentlig bedre støy og fjæringskomfort enn i prøvekjørt A-klasse m AMG pakke, og Audi A3. Og selv om jeg nok må innrømme at jeg synes A-klasse med AMG pakke ser bedre ut, må jeg være litt stygg å si at jeg ikke har kjørt en så stor skuffelse på lang tid. Det rister og støyer..

Synes V40 er litt kulere enn Golf og andre storselgere, selv om det nok blir mange av disse og på veien etter hvert.

Og så var det setene da.. Herregud! var skeptisk siden disse er noe mindre og trangere enn de berømte setene fra større Volvoer. Men uten grunn.

Sittekomforten er himmelsk!

Oppdateringer kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JørgenT

Grattis med fiin kjerre:)

Leaset meg en S60 jeg. Eg treger ikkje et sekund på at eg gjorde det. Moro med helt ny bil. Uten at det skal gå utover sparpenger eller høye lånerenter :)

Caspian Blue er digg i sola, men som du sier. Noe "average" i overskyet og mørke fohold.. Eg valgte Rebel Blue, men så ville jeg ha noe som ikkje andre har:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mstrandbo

Grattis igjen ja. Fantastisk bil spør du meg.

Angående setene er jeg enig, mindre som du sier enn større volvoer, men det passa meg og samboer veldig bra da ingen av oss er spesielt store. Så sitter veldig komfortabelt.

Vi har veldig likt utstyrte biler, så jeg kjenner meg godt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil :)

Angående bakspoileren så har Frydenbø på Minde her i Bergen en hvit-blå V40 med en litt større vinge som visstnok var original.

Mener de sa den ikke var tilgjengelig som ekstrautstyr fra fabrikk på R-design, men var i et separat stylingkit. Kanskje verdt å sjekke opp hvis du ikke allerede vet om den og har forkastet den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Vet ikke om den er stor nok for trådstarter, men jeg la i hvert fall merke til den med en gang på den "Misty blue" (som ser nesten hvit ut) V40en hos Frydenbø. Hadde vært på utstyrslisten om jeg skulle hatt en sånn bil i hvert fall :)

Edit: Og det ser ut som den er tilgjengelig på R-design også.

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Gratulere med flott bil!

Kjører faktisk V40 på kjøreskolen, og jeg må si den er veldig lettkjørt og god å kjøre med. Og setene er veldig behagelig som du nevner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank

Takker for gratulasjoner :)

Jo, kjenner godt til den "stylingspoileren" som Volvo tilbyr, men liker ikke de finnene som er på toppen av den. Dessuten er den bare lengre, og ikke høyere i det hele tatt. Denne ble vurdert, men droppet da jeg fikk et annet innfall.

Ba Bilia å sjekke ut muligheten for å få den takspoileren som leveres orginalt på biler med større motor.

(Det er en type på D2 og T3, mens de større har en bitteliten andestjert som gjør spoileren høyere og endre inntrykket av hekken en del.)

Denne spoileren er penere og ville vært ok for meg, men i følge Bilia vil ikke Volvo levere denne fra fabrikk. Skulle ikke være noe problem såvidt jeg forstår, så her går det vel mere på hvor mye knot det medfører for Bilia og Volvo å bytte ut ting som er std spec i produksjonslinjen..

mstrandbo: hvis du er interessert i å bytte, så er det bare å ringe..:D

Har sjekket litt på innfestinger osv. Det er en veldig kurrant sak å bytte spoiler, så det blir nok en ordning.

Har spurt hos flere Volvo forhandlere, hva prisen er på en fabrikkny spoiler i delebutikken, men ingen har svart så langt..

Vi får se. Kanksje jeg blir lei, og kjøper den tilbehørsspoileren til slutt..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Grattis med ny bil... :)

Har nettopp henta hvit V60 T3 (leasing) med R-design, sota ruter, 18" sommer/vinter, største lyd-anlegget og sort skinn +++

Godt fornøyd så langt, men bare 150 hk i denne, så blir nok et bsr-besøk til min nærmeste nabo (Speedparts på Kjeller) ;)

Guttungen som hadde denne de første 14k km har greid å sause bilen inn med swirls, selv om han hardnakket påsto den aldri hadde vært i børstevask. Godt mulig - og godt gjort. Vet ikke hvordan lakken er på denne, men satser på Flex DA med lilla og S20.

Noen kommentarer på valg av kombo her?

Hadde bestemt meg for at jeg aldri skulle ha hvit bil, men denne ser faktisk ganske bra ut, med sine sorte detaljer i front innpakket i et par rovdyr-øyne.

Et blikk på logoen til venstre forklarer også fargevalget, skulle jeg tro... :)

Er du VIP? Da gir vi deg hele 25% rabatt på alle bestillinger.

Sjekk ut vår nye nettside og ikke minst vår splitter nye nettbutikk.


Web: http://www.nanolex.no
Butikk: http://www.nanolexbutikken.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank

I dag ble det gjort en bitteliten modifikasjon av bilen..

Har tenkt en del på de voldsomt innbøyde kanalene på V40, og den iriterende mattingen av lakken og alle steinsprutskader som kommer til å dukke opp der etterhvert.

I tillegg gjør denne utformingen av kanalene at bilen får veldig mye sprut oppover sidene.

Derfor ble det skvettlapper.

Må si jeg var skeptisk, men synes egentlig de er ganske diskret.

Resultatet ble i alle fall ok synes jeg :)

Er vel et ganske overbevisende alderstegn egentlig. Det at man synes skvettlapper ser bra ut uten at det er en EVO eller STI man ser på.. :D

IMG_0250_zps531386bc.jpg

De foran er i alle fall diskret nok..

IMG_0247_zpsbd2a9384.jpg

Mens de bakre er noe større, men følger hjulbuen pent, og ser helt ok ut synes jeg:

IMG_0254_zps47ab0348.jpg

IMG_0252_zpsc0acf0d0.jpg

IMG_0249_zps38130ff9.jpg

Kjøpte disse på http://evolvestore.co.uk/ til nokså nøyaktig 800kr for alle 4 levert på døra.

Nærmeste Volvoforhandler forlangte nesten 1000kr for 2...

Endret av Skallebank
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Grattis med ny flott Volvo! Har klargjort noen slike på jobb, og det er freshe biler. Personlig liker jeg den spoileren med "finner" godt. Eneste kjipe med den er vel når den skal maskinpoleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snasent! Enig i valget av skvettlapper. De ser ikke "jævlig ut" i det hele tatt, og de har stor nytte for seg! :)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank

Grattis med ny flott Volvo! Har klargjort noen slike på jobb, og det er freshe biler. Personlig liker jeg den spoileren med "finner" godt. Eneste kjipe med den er vel når den skal maskinpoleres.

Takk for det Simen :) Regner med at du gjør en bedre jobb enn Bilia på Fornebu.. :P (det er jeg faktsik helt sikker på)

Men siden du jobber med det.. hvor lang tid bruker du/dere på klargjøring av en ny bil?

Hørte snakk om en time, og da skal transportbeskyttelse av, avfetting, vask og voks på +evt omlegging av hjul.

Syns det hørtes lite ut.. men det forklarer kanskje hvorfor min var så trasig da jeg henta den..

Får mer og mer sans for den spoileren. Driver å innhenter tilbud fra det store utland nå. Ser ut som det blir en sånn, med den lille leppa på toppen :)

Snasent! Enig i valget av skvettlapper. De ser ikke "jævlig ut" i det hele tatt, og de har stor nytte for seg! :)

Hehe.. snasent ja. Et begrep som sjeldent blir feil.. :P

Tror de hjelper litt i alle fall. Selv om de i front er veeeeldig små..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Takk for det Simen :) Regner med at du gjør en bedre jobb enn Bilia på Fornebu.. :P (det er jeg faktsik helt sikker på)

Men siden du jobber med det.. hvor lang tid bruker du/dere på klargjøring av en ny bil?

Hørte snakk om en time, og da skal transportbeskyttelse av, avfetting, vask og voks på +evt omlegging av hjul.

Syns det hørtes lite ut.. men det forklarer kanskje hvorfor min var så trasig da jeg henta den..

En time var voldsomt lite ja, da kan de umulig bruke skikkelig voks (tenker da sprayvoks av noe slag)? Uansett, det varierer litt men det går fort 3 timer på en nybil her. Det inkluderer da alt du nevner, i tillegg til støvsuging, støvtørking og vindusvask (rundt kantene og på innside/utside), samt også skiltholdere/skilt selvfølgelig. Vi tanker også de fleste biler selv. Hjulskift kommer i tillegg i vintersesongen, men nå slipper vi det siden våren er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank

En time var voldsomt lite ja, da kan de umulig bruke skikkelig voks (tenker da sprayvoks av noe slag)? Uansett, det varierer litt men det går fort 3 timer på en nybil her. Det inkluderer da alt du nevner, i tillegg til støvsuging, støvtørking og vindusvask (rundt kantene og på innside/utside), samt også skiltholdere/skilt selvfølgelig. Vi tanker også de fleste biler selv. Hjulskift kommer i tillegg i vintersesongen, men nå slipper vi det siden våren er her.

Ja det er lite. Jeg må understreke at det med en time er noe jeg har hørt, ikke noe jeg vet fra en sikker kilde.

3 timer hørtes mer fornuftig ut. :)

Sier Volvo noe om hva slags voks som skal brukes? eller bestemmer og varierer dere dette selv?

På min var ca 40% av bilen greit vokset, mens på resten av bilen var det ingen beskyttelse igjen etter hjemturen og en runde med vask..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke feil er det Meguiar's som brukes i klargjøringen fra Simen. Regner med det er en flytende variant av Megs som er hyppigst brukt der i kombinasjon med DA-maskin.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank

Husker jeg ikke feil er det Meguiar's som brukes i klargjøringen fra Simen. Regner med det er en flytende variant av Megs som er hyppigst brukt der i kombinasjon med DA-maskin.

Ok :)

Den er i alle fall forduftet nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Vi kan velge selv tror jeg, men vi har hvertfall #21 og #26. Dog bruker vi kun sistnevnte nå. Jeg påfører alltid for hånd, kollegaen min bruker DA på bruktbiler.. #26 er lett å påføre, lett å tørke av, og virker som den har bra holdbarhet. Er i samme gate som #21 som mange her kjenner til.

Ang. skvettlappene var det veldig fornuftig av deg. De foran ser kanskje litt små ut, men kan aldri tenke meg at Volvo kan designe noe som ikke beskytter. De tar nok imot mye skal du se!



Tviler sterkt på at de har brukt #26 på din bil, den skal tåle myye mer enn en vask..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank

Joda. Ser allerede at skvettlappene hjelper en god del. Setter seg mindre dritt nå. Spesielt på kanalene og under bakfangeren.

Ang voks.. Kan godt hende at de har brukt et kvalitetsprodukt. Det var bare det at halve panseret, og hele høyre side av bilen var ubeskyttet. Ellers så voksen ok ut.

Mighty foreslo at bilen sikkert sto i et hjørne da den ble "klargjort", og ingen gadd å flytte på den.:D tror kanskje han er inne på noe der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...