Gå til innhold

Iron X på ditec behandlet bil mm.


BørBørson

Recommended Posts

BørBørson

Heisann,

Har en ditec behandlet bil, beynner å bli nesten 2 år siden siste behandling.

Er ikke sikker på hvor mye som er igjen av ditec egentlig.

I hvert fall så hadde jeg tenkt å kutte ditec ut etter hvert, men hvis den ser grei ut tenkte jeg å beholde den til den forsvinner.

Da lurer jeg litt på produktet Iron-X, vil den fjerne alt av ditec tro?

Som jeg forstår skal ikke Iron-X brukes på crom/metal deler. Bruker dere og maskere alt som skinner?

Stigbettet på bilen min tror jeg er av aluminium...? Vet ikke egentlig. Er det greit å bruke Iron-X der?

Ellers, pøser dere på med Iron-X over hele bilen tak mm, ruter?

Anngående bilprodukter, tåler de å stå i en garasje vinteren over i kuldegrader`?

Det samme med avfetting, prickbort og surface, pøser dere produktene alle steder på vårvasken?

Tåler crom/metal avfettingsmiddlene?

Anngående felgrens, jeg har rim7. Har lest at det kan sprayes på dekkene å børstes for å få ut dritt, stemmer det?

Hva om det kommer litt felgrens på lakken, er det dårlige greier, slik at det må fjernes omgående?

Ble noen spørsmål her nå, men det er vel greit å sjekke litt opp før en starter opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiei! Ditec kan jeg ingenting om, så det lar jeg bare være å svare på!

Jeg har aldri maskert noe ved bruk av iron-x, og det har fungert helt fint til nå. Har iallfall krom-grill og dørhåndtak på bilen jeg behabdler aller oftest. Ser ingen skader der. Iron x påfører jeg på hele bilen, inkludert vinduer og tak. Prickbort og Surfex det samme, du vet aldri gor metallpartikler og asalftprikker fester seg. Om det har noe for seg å bruke iron x på vinduer vet jeg ikke, men iallfall på stasjonsvigner er det mye prickbort-mat på bakruta.

Sitter på mobilen, så innlegget mit blir fryktelig rotete!

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen :)

Etter to år uten behandling er nok det meste av beskyttelse borte og du burde legge på et lag voks/forsegling. Når du sprayer på avfetting som Prickbort og Iron x så gjør du det fra vinduer og ned (og evt. tak), burde absolutt ikke være nødvendig å maskere. Surfex og lignende kan du påføre hele bilen, bare pass på at det ikke tørker ut på lakken/vinduene.

Produktene fryser og kan bli ødelagt av kuldegrader.

Du kan bruke felgrens på dekk og det funker ganske greit. Bruker selv Surfex 1:5 til dette. Litt felgrens på lakken går helt greit, men det er ikke vanskelig å unngå dette.

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Ironx fjerner voks i allefall, hvordan det er med Ditec vet jeg ikke, men etter 2 år skal det vel holde hardt om det er igjen noe Ditec..

Jeg maskerer ikke noe alu/crome ved påføring av Ironx, men har heller aldri Ironx høyere enn opp til vinduene. Man kan trygt bruke Ironx på felger for og bli kvitt bremsestøv.

Prickbort bruker jeg på samme måte, opp til vinduer, er sjelden man ser asfalt flekker høyere enn det på bilen er min erfaring. Surfex har jeg gjerne på hele bilen, bare passer på att det ikke tørker, for da blir der fort skjolder. spesielt på vinduer. skulle man derimot være så uheldig og få sjolder, ha på mer surfex.

Som sagt, jeg bruker kjemikaliene på crome/metall også uten problemer.

På dekksider ville jeg heller brukt surfex og børste enn felgrens, surfex er utrolig effektiv på og dra ut dritt fra dekksider.

Felger er lakkert aluminium, så og få felgrens på lakk er ingen krise. I allefall ikke så lenge felgrensen ikke er syrebasert. Hadde du derimot hatt en syrebasert en ville jeg vært litt mer forsiktig.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dekksider ville jeg heller brukt surfex og børste enn felgrens, surfex er utrolig effektiv på og dra ut dritt fra dekksider.

Kommer litt an på hva slags felgrens man bruker. Litt tykkere felgrenser ala Rim7, P21S og Bilberry er ikke veldig gode på dekk akkurat. Espuma Revolution derimot, er like rå som Surfex HD på gummi.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil Holthe

Har hørt at ditec bare er et navn på en behandling, eller noe, hvor de faktisk noen ganger bruker Meguiars #21 som forsegling. Vet ikke om dette stemmer, men om det gjør det, så er det nok ikke så mye igjen av beskyttelsen. Mye var nok antagelig borte etter 1 år også. (de anbefaler jo ofte rebehandling en gang i året) Det er uansett bare å legge på surfex hd 1:5 over hele bilen i noen minutter, så er nok siste rest borte. (noe du bør gjøre før du legger noe nytt)

Iron-x fjerner nok noe beskyttelse, men mener å ha lest at du ikke tar mer enn ca halvparten i verste fall.Ville nok ikke brukt iron-x regelmessig, uten å legge litt ny beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

P21S funker veldig bra på dekksider, men man må børste og skylle etter kort tid. Dekkene bør også være våte for maksimal effekt.... så egentlig er det enklere å bare pøse på med Surfex. Billigere blir det også. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Øyvind G

Kommer litt an på hva slags felgrens man bruker. Litt tykkere felgrenser ala Rim7, P21S og Bilberry er ikke veldig gode på dekk akkurat. Espuma Revolution derimot, er like rå som Surfex HD på gummi.

Bilberry fungerer utmerket på dekksider. Ta en titt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BørBørson

Gikk det bra med ironx på ditec?

Har ikke testet enda.

Fortsatt kalt her, så høytrykkspyleren er ikke tatt fram enda.

Men uansett så er sikkert det meste av ditec laget forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...