Gå til innhold

Polering av bil


Valdes

Recommended Posts

Tenkte å polere bilen selv. Men trenger tips til å velge hvilken produkter jeg bør bruke. Har pleid å bruke turtlewax som man får kjøpt på eks bensinstasjon. Er ingen prof polerer eller prof vasker. Har kjøpt inn ny vaske såpe og div dene uka for å bli litt flinkere til å vaske bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har "polert" for hånd I snart 30 år, og dermed prøvd de fleste produktene på bensinstasjonen... Min klare anbefalning er gå for Autoglym (AG) super resin polish (SRP). Denne legger du på med en foam pad eller perfect polishing cloth. Kjøp også en haug gode mikrofiberkluter beregnet for lakk til å buffe av SRP. Innimellom bruker du AG tar remover først. Etter SRP legger du AG High gloss protection. SRP er fin fordi den renser, polerer bittelitt, fyller lette riper og har litt voks I seg, om du ikke gidder å legge Ekstra beskyttelse. Før 17. Mai, kjøper du og legger AG hd wax istedet for HGP. Dette er fine produkter fordi de er lette å jobbe med, og ikke sã avhengige av temperatur eller fukt. Du får en blank bil, men ingen korreksjon av riper og defekter. Har butikken proffserien til Autoglym, kan du kjøpe Ultra fine restorer for korreksjon av vaskeriper. Når du har handlet (NAF butikken, Torshov, Mekonomen), må du slutte å lese dette forumet, ellers blir plutselig garasjen din full av poleringsmaskiner, pads og polisher til både det ene og andre - slik det har blitt hos meg det siste året...

Endret av Ambu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Oppå too late. Advarselen burde stå når man kommer inn på forumet første gangen

"ADVARSEL: Vedvarende lesing og medlemsskap på Detailers Club fører til bilpleieutstyrsamlemani og økonomisk ruin. Vi tar ikke ansvar for økonomiske problemer, samlivsbrudd, midlertidige eller langtidsskader som følge av bruk av sterke kjemikalier som følge av din bruk av detailersclub.no."

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Jeg vurderer søksmål mot DNC. På litt over ett år har jeg brent av 25000,- på produkter, maskiner og ting jeg ikke visste at jeg trengte..

Men jeg er lykkelig. Min kone derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer søksmål mot DNC. På litt over ett år har jeg brent av 25000,- på produkter, maskiner og ting jeg ikke visste at jeg trengte..

Men jeg er lykkelig. Min kone derimot.

Blir vel nesten offtopic dette, men ;)

Rens sofaen eller noe lignende, så blir kona kanskje mer imponert.

Hos oss nå nylig f.eks.: HELT hvite fliser og lyse fuger bak komfyren? Ikke noe problem for Surfex 1:10. Og utslagsvasken som jeg for en tid siden polerte til fruen klaget over at hun ble blendet av refleksjonene, viste seg å bare trenge en liten dusj med samme mix for å bli like blank igjen. Kunne sikkert brukt mildere blanding også, men var nå det jeg hadde for hånden..

Det artige her var at fruen akkurat hadde "vasket kjøkkenet" før jeg begynte. Fikk grei beskjed om at "neste gang jeg følte meg like nazi" kunne jeg ta en runde inni ovnen og microen også :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, folkens. Ser det er mye spørsmål om polering osv. for tiden. Kanskje sesong for dette nå? :-) Jeg er også nybegynner med ny bil (september i fjor), og ambisjoner om et "nytt og bedre liv" (les: renere og penere bil), hehe.

Tenkte å skaffe meg div. remedier i morgen, lørdag, altså er alle nettbutikker ute av bildet. Ser dog at veldig mye av det som anbefales bare er å få tak i slike nettbutikker, og at det er sinnssykt mange valgmuligheter når det gjelder produsenter og produkter. Blir nesten helt overveldet av å lese alle trådene og guidene. (Men de er bra, og interessante, for all del!)

Jeg tenkte konkret å kjøpe meg en slags poleringsmaskin, f.eks. en slik: http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/bilpleie/polermaskin/polermaskin2/ som ser ut som rimelig, men ikke helt nederst i skalaen. (600 kr. hos Bilxtra.) (Dårlig valg?)

Det jeg ønsker meg er et par konkrete tips for påføringsmidler. Skjønner at det er mye bra, men er redd for å gå inn i ei sjappe og komme ut med noe som ødelegger hele bilen... Etter som jeg forstår av det jeg leser her, trenger jeg 1) Polish (som betyr "rensemiddel"?!) som skal påføres/gnis inn med maskinen, og 2) en voks, som skal påføres etterpå.

Lurer forresten konkret på om denne voksen i steg 2 er noe som skal påføres med maskinen, eller er dette en lett påføring med klut etterpå? (Er skeptisk til noe som evt. skal sprayes på.)

Noen som kan anbefale et par produkter som jeg får kjøpt over disk i Oslo-området en lørdags morgen? Tenker Bilxtra, Biltema, Torshov. Kjenner ikke til andre steder som har slikt.

- Petter

PS. Jeg tenker meg et par poleringsrunder i året, for meg betyr det da for hver 5-6000 km. Jeg har vasket bilen stort sett en gang hver 14. dag gjennom vinteren, så på avstand ser den ganske bra ut, men jeg kjenner at lakken er litt ru på sidene etter vinteren. Tipper polering er lurt, og at all vaskingen har fjernet den voksen som evt. var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, folkens. Ser det er mye spørsmål om polering osv. for tiden. Kanskje sesong for dette nå? :-) Jeg er også nybegynner med ny bil (september i fjor), og ambisjoner om et "nytt og bedre liv" (les: renere og penere bil), hehe.

Tenkte å skaffe meg div. remedier i morgen, lørdag, altså er alle nettbutikker ute av bildet. Ser dog at veldig mye av det som anbefales bare er å få tak i slike nettbutikker, og at det er sinnssykt mange valgmuligheter når det gjelder produsenter og produkter. Blir nesten helt overveldet av å lese alle trådene og guidene. (Men de er bra, og interessante, for all del!)

Jeg tenkte konkret å kjøpe meg en slags poleringsmaskin, f.eks. en slik: http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/bilpleie/polermaskin/polermaskin2/ som ser ut som rimelig, men ikke helt nederst i skalaen. (600 kr. hos Bilxtra.) (Dårlig valg?)

Det jeg ønsker meg er et par konkrete tips for påføringsmidler. Skjønner at det er mye bra, men er redd for å gå inn i ei sjappe og komme ut med noe som ødelegger hele bilen... Etter som jeg forstår av det jeg leser her, trenger jeg 1) Polish (som betyr "rensemiddel"?!) som skal påføres/gnis inn med maskinen, og 2) en voks, som skal påføres etterpå.

Lurer forresten konkret på om denne voksen i steg 2 er noe som skal påføres med maskinen, eller er dette en lett påføring med klut etterpå? (Er skeptisk til noe som evt. skal sprayes på.)

Noen som kan anbefale et par produkter som jeg får kjøpt over disk i Oslo-området en lørdags morgen? Tenker Bilxtra, Biltema, Torshov. Kjenner ikke til andre steder som har slikt.

- Petter

PS. Jeg tenker meg et par poleringsrunder i året, for meg betyr det da for hver 5-6000 km. Jeg har vasket bilen stort sett en gang hver 14. dag gjennom vinteren, så på avstand ser den ganske bra ut, men jeg kjenner at lakken er litt ru på sidene etter vinteren. Tipper polering er lurt, og at all vaskingen har fjernet den voksen som evt. var der.

Ta en tur til Ås, så får du kjøpt gode produkter over disk.

http://www.partsandretards.no/butikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til Ås, så får du kjøpt gode produkter over disk.

http://www.partsandretards.no/butikk

Oj, den visste jeg ikke om, nei. Skal en tur til Drøbak i morgen, så det kan jo passe bra. Takker for tips!

Hva med Scholl Concepts Rim 7 felgrens (bra test på Dinside.no), Swisswax cleaner fluid regular og

Swisswax Onyx? (Visste ikke at voks'ene er så dyre... Swissvax Divine til 20 tusen spenn?! Måtte nesten sjekke datoen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Du trenger ikke en voks til 20k :)

Onyx vil absolutt gjøre nytten, selv om du kanskje må ha 2-3 påføringer i året (og hvis du skal polere oftere blir det oftere voksing også).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...