Gå til innhold
Gakkgakken

Skummelt å kjøre HT på 120 bar på undersiden?

Recommended Posts

Gakkgakken    5
Gakkgakken

Har Skaffet meg en Nilfisk på 120 bar og tenkte jeg skulle kjøpe meg en vinkel for å spyle underisden og inne i skjermene på bilen. Men så begynte jeg å tenke (utrolig, men sant =D): Munnstykket kommer jo veldig nærme bilen når man skal vaske under. Kan godt se for meg at 120 bar fort kan fjerne understellsbehandling og annet morsomt. Er dessverre ikke justerbar styrke. Det ble alt for stort sprang i pris.

Noen tanker i tiden om dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Det kommer jo an på hvordan strålen spres. Jeg ville vært mer bekymret for evt elektronikk, sensorer etc enn understellsmasse. Den klarer du neppe å spyle av hvis den sitter som den skal.

Klarer du å spyle av massen med 120 bar understellspyler, skal du egentlig være glad til. Da ville den mest sannsynlig vært en tikkende rustbombe som etterhvert løsnet, samlet, kapslet inn møkk og fuktighet etterhvert som massen slapp fra understellet. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Det er nok kanskje rør, slanger, elektronikk etc. som kanskje er det skumleste. Er en Fiesta fra 2009, så er ikke noen rustbomber tikkende under der enda (håper jeg). Var det jeg tenkte jeg skulle ungå nå med litt bedre rengjøring. Men får kanskje heller fikse noe Reodor Felgen-kobling så jeg kan sette hageslangen rett på pistolen.

Endret av Gakkgakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WernerH    86
WernerH

Nå ligger vel de fleste canbus styringsbokser inni bilen? Såvidt meg bekjent fra min nåværende bil og forrige bil så var de eneste sensorene som lå sånn nogenlunde synlig for det blotte øyet nivåreguleringen til evt xenonlys. men diverse drivstoffrør og bremserør/slanger skal vel tåle en liten støkk om du ikke står med dysa å spyler direkte på med 2cm avstand :P

Edit:

Er vel bare å jekke opp bilen på en side, sette bukker under, og bare spyle med litt avstand og bare føle seg frem? :)

Endret av WernerH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mstrandbo    180
mstrandbo

Kärcher har en fin underspylingstralle for høyttrykk. Det finnes vel noen overganger mellom Kärcher og Nilfisk, kanskje? Så kan den brukes..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Bilen er lav, så 2 cm er nok ikke langt fra sannheten :P

Jekke opp bilen var i mine tanker også, men har ikke garasje, skikkelig jekk eller noe bra sted å stå på om vinteren. Så slo det fra meg.

Ser ikke ut til at det er noe finurlig tilbehør jeg kan bruke til HT, så får finne på noe annet er jeg redd. Men takk for rask respons. Kommer nok til å lære mye her inne.

Akkurat lagt inn bestilling på skumkanon og autofoam på bilnerden. Pluss Iron-x. Og svippa innom Statoil å sikra meg ei flaske Prick bort. Så gleder meg iallefall til å få av all dritten fra vinteren på oversiden etter hvert.

Kärcher har en fin underspylingstralle for høyttrykk. Det finnes vel noen overganger mellom Kärcher og Nilfisk, kanskje? Så kan den brukes..

Ja, så det der. Men budsjettet mitt er nå brukt opp på alt det andre jeg nevnte. Den vinkelen til Nilfisk koster jo bare et par hundringser. Men dropper den også, tror jeg nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
WernerH    86
WernerH

Du har tilfeldigvis ikke tilgang på bukk eller grav? De gangene jeg har spylt mine biler under så har de hunget i bukken på gammeljobben :-p gjorde jobben sååå mye enklere.

Edit: Du sier du har en Fiesta 2009, og at den er lav, er det noen form for ms-design styling og kanskje eibach 40mm fjører på den?

Endret av WernerH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Suse    2
Suse

Har selv Nilfisk med 145 bar og bruker jevnlig underspyleren. Ikke noe problemer som jeg har merket av dette. Underspyleren sprer vannet ganske mye, så det virker ikke som trykket blir så høyt. Go for it.

Endret av Suse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen    0
Espen

Dette går nok bra. Er du bekymret for å ødelegge noe kan du teste effekten ved å først å spyle på noe annet enn bilen. Ved å spyle litt på for eksempel en plankebit, betong eller kantstein ser du hvor nærme du må før vannstrålen begynner å ødelegge noe. Med en 120 bars spyler må du nok holde dysa så nærme som et par centimeter før ting begynner å ødelegges..

På bilen lar du være å spyle så direkte på ømtålige komponenter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Edit: Du sier du har en Fiesta 2009, og at den er lav, er det noen form for ms-design styling og kanskje eibach 40mm fjører på den?

Dette er helt standard fabrikkutstyrt bil. Der stopper min kunskap =D

Har selv Nilfisk med 145 bar og bruker jevnlig underspyleren. Ikke noe problemer som jeg har merket av dette. Underspyleren sprer vannet ganske mye, så det virker ikke som trykket blir så høyt. Go for it.

Går ut ifra det er den billige plastknekten du sikter til? Ser ut til at jeg bestiller en slik nå. Høres ut til at det skulle gå helt fint. Får gjøre som Espen sier og prøve på noe ubetydelig jeg kan ødelegge først. F. eks. svigermor.

Tittet litt på Nilfisk sine hjemmesider nå. Der står faktisk undervognsdysa beskrevet som en lavtrykksdyse. Så det fjernet siste rest av tvil. Da er det bare å få bestilt den. Tror jeg har vært hos alle Nilfiskforhandlere i byen nå og ingen har den jækla dysa. Men de kunne bestille.

Endret av Gakkgakken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
anders1    7
anders1

Felleskjøpet hadde Nilfisk-tilbehør når jeg var innom.

Men er i trøndelag:-) Og det var ganske dyrt.

Nesten 400,- for den lille vinkelen og nesten 600,- for det lange metallrøret.

Så forresten på jula.no at de har den lille vinkelen til 199,- :-)

Endret av anders1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Suse    2
Suse

Dette er helt standard fabrikkutstyrt bil. Der stopper min kunskap =D

Går ut ifra det er den billige plastknekten du sikter til? Ser ut til at jeg bestiller en slik nå. Høres ut til at det skulle gå helt fint. Får gjøre som Espen sier og prøve på noe ubetydelig jeg kan ødelegge først. F. eks. svigermor.

Tittet litt på Nilfisk sine hjemmesider nå. Der står faktisk undervognsdysa beskrevet som en lavtrykksdyse. Så det fjernet siste rest av tvil. Da er det bare å få bestilt den. Tror jeg har vært hos alle Nilfiskforhandlere i byen nå og ingen har den jækla dysa. Men de kunne bestille.

Ja, det er den lille. Kjøpte min på Maxbo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gakkgakken    5
Gakkgakken

Jula holder på å fase den ut, så de har den ikke på lager noe sted. Skal sjekke Maxbo. Er jo rett oppi her faktisk. Regner med at vanlig pris faktisk vil ligge på 3-400. Men vi får se.

Takker veldig for all den reponsen her. Dette forumet er virkelig en gullgruve.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig