Gå til innhold

Spørsmål om garasje i huset


Gry

Recommended Posts

Vi ser på et hus nå som har stort potensiale (dvs passe stor tomt på uregulert område og fiberen ligger ute i porten klar for å graves bort til huset).

Originalt ble det bygget en enebolig og en garasje. Og så bygget de sammen garasjen og eneboligen og fikk noen rom til og mer loft. (Og så bygget de faktisk en enebolig til inntil den første, er en slags tomannsbolig dette, "generasjonsbolig"). Vi vil rive den gamle garasjedelen og bygge ny.

Men åssen er byggeforskriftene på garasje i/inntil huset? Brannskiller/vegger? Felles tak/loft? Og er det noen som har en halv peilepinne på hva slikt vil koste? Mer enn 250'? Vi håper halvveis på å få til noe med halvferdige moduler..

Er det så vrient å få til at vi heller bør se hvor ellers på tomta det er plass til garasje?

Har klipt og limt litt fra Finn

Hus.jpg

Slik det er nå på venstre, mye rom og greier, bod, trapp, loft, kråkeslottish.

Slik vi kunne tenke oss, én stor garasje på minst 70kvm med takhøyde for løftebukk

Det er ikke kjeller under garasjedelen. Den enden vi vil justere på er bygget seint på 60-tallet.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Vi har carport i kjeller på huset. Det er vanlig utgangsdør der, og sluse. Men liten gang og innedør.

Vet en kolega bygde hus med garasje i kjeller for litt siden, og der måtte alle vegger og tak ha dobbelt lag med gips, og brann.

Alt jeg vet om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Kires, men ikke helt klar for innflytting ennå. Huset ble ikke solgt på første visningsrunde og blei satt ned 300.000. Og nå er det plutselig satt opp en visning til! Vi skal by, men er redd for at det plutselig har blitt interesse for dette objektet siden det er to visninger og ikke bare en, og at budrunden fort passerer det vi har satt som tak. Men skal bli spennende å se! Grugleder meg :lol:

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Garasje over 50m² anses som "stor garasje", og når det skal bygges som et tilbygg på huset må det brannsikres mellom hovedbygg og garasje (egen brancelle), med slusing hvor dørene har en gasstett pakning, og rett brannkrav (30min gjerne) om det skal være inngang til huset fra garasjen. I tillegg har du avstandskrav mot naboer og slikt. 4m til byggegrense og 8m til nærmeste nabo. Dette kan løses med ytterligere brannsikring og godkjenning fra naboer om det havner nærmere. Godt mulig platen du skal bygge på må rives og støpes på nytt også, ettersom en løftebukk sikkert har sine krav til styrke.

Skal det være sluk i garasjen (som i et verksted) krever dette egne tiltak også mener jeg (miljømessige, sådan).

Byggesøknaden må høyst sannsynlig være fullstendig med ansvarsrett og hele hopprennet, da det kanskje kan ses på som en vesentlig ombygging av bygget (ha et møte med kommunen før du setter igang og fortell om planene, så du gjør alt riktig). Dette kan også være lang og traurig prosess, avhengig av hvilken kommune det er, og samtidig dyrt før du i det hele tatt får startet byggingen. Lag et budsjett! :)

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Det er vel reguleringsbestemmelsene som er triggeren her, og området var visstnok uregulert. Forskriftene (TEK 10) er like for hele landet, såvidt meg bekjent, såfremt ikke reguleringsplan/bestemmelser sier noe annet. :) Men å ta en prat med kommunen før planene realiseres er meget nevenyttig, så man ikke havner i en fallgruve med dertil utgifter. :)

Praktiseringen og tolkningen av disse er dog veldig varierende fra kommune til kommune.

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktiseringen og tolkningen av X er dog veldig varierende fra kommune til kommune.

Da skifter jeg navn på begrepet til X. :)

Jeg har sjekket opp litt rundt dette selv, da jeg bor i en kranglete kommune og jeg bor i et byggefelt.

For min del holder det med byggemelding (ikke søknad) om jeg holder meg under 50m2 og takhøyde på loftet under 179cm.

Så det blir løsningen heroppe, garasjen kan da bygges helt inntil tomtegrensen, og 1m fra huset om jeg gipser garasjen innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Fredrik

Hei Gry!

Jeg kjente også igjen huset, bor rett nedi veien og kan varmt anbefale nabolaget :)

Såvidt meg bekjent må du ha sluse mellom garasje og bolig. Dør fra garasje til sluse må være en brannklassifisert dør med gasstett pakning. Innvendig må vegg mot hus være kledd med gipsplater.

Jeg er ingen fagmann, bare en helt vanlig byggherre.. Så arrester meg hvis dette er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

TEK10 er tilgjengelig for alle å lese, og er identisk for hele landet altså. :P Praktisering og tolkning er likevel ikke identisk for hele landet, da det er jurister som har skrevet dette og vanlige mennesker som leser. Dog, det ansettes mer og mer jurister som saksbehandlere også pga mye feiltolkning rar praktisering (ikke at det gjør prosessen enklere, snarere tvert imot).

Uansett, det avhenger mye av tiltaket og hva kommunens saksbehandler anser dette som. Når det er et inngrep i hovedbygget (tilbygg) vil jeg mene de krever byggesøknad da det mest sannsynlig blir sett på som et "vesentlig tiltak" på grunn av størrelsen, type garasje og at den ikke er frittstående. :)

Endret av Klykken
  • DCN Poeng 1

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunen har relativt standard krav når det gjelder bygg under 50kvm, bygg over 70 osv, hva som utløser søknader og ikke altså. Men de er svært romslige på grenser mot nabo, jeg hørte en kollega påstå at det var ok å bygge helt inntil grensa om naboen sa ja... med en meters avstand så trengte man ikke spørre engang, bare sende nabovarsel.<br />Godt poeng om såla, Klykken, hadde ikke tenkt så mye på akkurat det (ennå). Min bedre halvdel begynte å mumle om sakseløfter nedfelt i gulvet, he-he. Jeg skjønner at jeg bør begynne å spille lotto!<br /><br />Blir uansett noen møter og anbudsrunde for et slikt prosjekt. Og folk med utdanning og erfaring innenfor faget skal muligens involveres i alle ledd.<br /> Eventuelt kan det jo hende det blir billigere og enklere å bygge garasje i skråninga i stedet (til venstre utenfor bildet), forutsatt at den ikke tar sola på uteplassen altsåB)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Kan skrive under på at det er stor forskjell i hvordan de ulike kommunene betrakter et egentlig felles regelverk for bygging. B)

Det med kun melding om Tiltak til Kommunen ble vel borte for et par år siden, nå skal det som før kunne meldes søkes om. (Forenkla søknad). -Selvsagt med et gebyr, slik at kommunen tjener litt penger. :mellow:

Eks her i Horten så skal absolutt alt som eks plasseres nærmere enn 4m fra tomtegrense søkes om; selv eks et tak over søppeldunkene. -Selvsagt så gidder de fleste ikke å søke, og så lenge ikke en nabo klager/lager kødd, så går det meste greit.

På den andre siden så er det i eks Tønsberg null problem å sette opp eks utebod intil 1m fra grensa (maks 15kvm på boden) uten å søke så lenge naboen ikke klager. I Horten så må dette søkes om uansett. Like regler; ulik praktisering.

Det aller enkleste er å lage tegning/skisse over planene og be kommunen om en Forhåndskonferanse. Da vil man få en klarhet på hva som kreves av søknad/ansvarsett/dispensasjon, og en følelse av om kommunen anser prosjektet ditt som mulig. -Ingen vits å søke og bruke 3-7 laken på å få nei fra Kommunen i offisiell søknad. (Forhåndskonferansen er gratis)

Mener også foresten at det kommer noen nye regler enten i sommer eller til neste år, hvor den grensa på type tiltak (eks garasje på 50kvm)økes til 70kvm, uten at kravet til byggesøknad/ansvarsrett endres. (Idag er det jo extra så lenge tiltaket passerer 50 kvm).

Anyways, Kommunen vet dette og har opplysningsplikt slik at dem er pålagt å hjelpe deg.

Lykke til med huskjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Ser ut som flotte planer for et flott hus og garasje i hvert fall :)

Liten avsporing: Etter jeg fant ut at Bergen kommune har 50kvm som øvre grense for hva de tillater av garasjebygg har jeg begynt å lure på om det kan være mer hensiktsmessig å kalle det "lagerbygg" hvis jeg noen gang blir så heldig å havne i den situasjon at det kan bygges garasje... Kan det være noe lurt, eller risikerer man da at det blir "oppdaget" at man bruker det som garasje og få en reaksjon på/mot det? Biler kan jo også være lagret...

Da tenker jeg altså bare på å bygge større, ikke å snike meg unna andre regler for garasjer mtp. avløp, brannsikkerhet, o.l.

Man kan jo også søke om unntak fra begrensningen, men da skal man vel ha en veldig god grunn annet enn at man liker å ha mer plass(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...