Gå til innhold

Motorvask på Range Rover


Øivind S

Recommended Posts

Øivind S

Jeg har kjøpt meg en 2004 Range Rover TD6. (BMW motor). Motoren ser helt for j.... ut. Mitt spørsmål er om jeg kan ta vanlig motorvask på denne uten å få en haug med feilmeldinger? En jeg kjenner sa at han turte ikke å vaske motoren i sin i frykt for at ting kunne gå galt. Men jeg klarer ikke å kjøre med motor som er møkkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Men jeg klarer ikke å kjøre med motor som er møkkete.

Elsker slike holdninger :)

Erfaring med motorvask på den bilen med den motoren har jeg ikke, bare så det er presisert, men:

Jeg ville gjort slik jeg alltid gjør med motorvask: Akseptere at det kanskje ikke blir 100% rent rundt og inni eventuelle sikringsbokser, coiler, dynamo, eventuelt fordelerlokk på eldre biler (dekke til om nødvendig og eventuelt gå kjapt over med MF fuktet med såpevann etterpå), og kjøre på med ditt foretrukne motorvaskemiddel og børste. Skylle forsiktig ovenfra og ned med enten rennende vann fra hageslange uten munnstykke, eller lavtrykkskanne, og starte motoren med en gang og la den gå på tomgang noen minutter som tørkehjelp.

Hvis det forårsaker en haug med feilmeldinger så er det min ydmyke mening at bilen er for skjør for norsk klima :(

Den skrekken mange tydeligvis har for motorvask tror jeg kan komme av overivrighet med å spyle med høytrykk på følsom elektronikk, eller spyle nedenfra og opp (f.eks. opp gjennom dreneringshull for luftfilterboks, under deksler som skal beskytte injectorer, tenn/glødeplugger, etc), og å ikke la motoren tørke litt på egenhånd slik at vann som eventuelt kommer dit det ikke skal kan få fordampe i fred før motoren belastes.

Så kan man naturligvis ta forhåndsregler på utsatte elektronikk-kontakter og kjøre en runde med kontaktrens for så å fylle hele kontakten med lavtemperaturfett (Biltema sitt funker helt topp) før den kobles på igjen. Da blir kontakten dramatisk mye bedre beskyttet mot fukt og oksidering i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...