Gå til innhold
dj john

Toll og merverdiavgift på varer My trendy phone.no

Recommended Posts

dj john    163
dj john

Hei,jeg handlet varer for 235 nok,med frakt kom totalen på 296 nok..det jeg lurer på er om noen vet hva dette vil koste meg i toll og merverdiavgift siden varene sendes fra danmark?det er varer til mobilen min som et deksel og beskytelsefilm :) Noen som vet hvordan dette funker?Varene sendes med posten :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
volvogutt    0
volvogutt

tilbehør til telefon er tollfrie. så bare å betale 25% mva. Så da blir det noe slikt 296X1.25=370 kr dette betales på posten når du heter pakken

Endret av volvogutt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

tilbehør til telefon er tollfrie. så bare å betale 25% mva. Så da blir det noe slikt 296X1.25=370 kr dette betales på posten når du heter pakken

Å takk for det,jeg har betalt 296kr på kort da men da blir det ca 74 kr xtra da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Posten har vel utleggsgebyr på 110kr elns for mva?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Det stemmer det Knutis 129kr eks mva for forenklet fortolling ser det ut som.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

Så da må jeg ut med 129kr pluss 74kr da??

har aldri betalt noe som helst ekstra fra dem :P

Håper jeg slepper jeg også da :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigbha    10
Sigbha

Dette blir vel det samme som foreksempel ridestore.no? Altså en utenlands side som selger til Norske kunder? Mener å huske at hvis en side er laget for Norske forbrukere skal det ikke koste kunden noe ekstra enn hva som kommer opp i handlekurven.

Har iallefall aldri fått noe ekstra tillegg i prisen fra Ridestore.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

Dette blir vel det samme som foreksempel ridestore.no? Altså en utenlands side som selger til Norske kunder? Mener å huske at hvis en side er laget for Norske forbrukere skal det ikke koste kunden noe ekstra enn hva som kommer opp i handlekurven.

Har iallefall aldri fått noe ekstra tillegg i prisen fra Ridestore.

Ser at det er noen som er forbanna siden de måtte ut med nesten det dobbelte med toll og mva avgift :( men for vell trøste meg med at det var kun de som hadde de varene tilgjenglig ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
R. Molnes    129
R. Molnes

Det stemmer som dere sier, det blir 25% ekstra når varene kommer utenlands fra. Posten og ulike andre speditører tar som regel et gebyr for å legge dette inn i Tollvesenets vareførselssytemer. Enkelt forklart, de tar betalt for å fortolle varen for deg. Det er som regel ingen toll på varer, så lenge det ikke er tekstiler og andre varer som produseres innad i det Norske rike. Toll på varer er for å beskytte egen produksjon. Derfor er moms (merverdiavgift) som pålegges varen til vanlig ellers.

129 kroner høres veldig kjent ut fra Posten sin side. Så det det blir pris + 25% mva og så gebyret som speditøren tar.

Dette med norske kunder osv er veldig varierende. Dette er noe de selv bestemmer. De kan legge på mva på varen i nettbutikken og ordne fortolling av varen selv. Dette gjør at du "slipper" bryet med gebyr og ikke blir ilagt noe ekstra utenom den prisen du ser. Derfor er det litt ulik praksis :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Dette med norske kunder osv er veldig varierende. Dette er noe de selv bestemmer. De kan legge på mva på varen i nettbutikken og ordne fortolling av varen selv. Dette gjør at du "slipper" bryet med gebyr og ikke blir ilagt noe ekstra utenom den prisen du ser. Derfor er det litt ulik praksis :)

Da blir det vel det DDP (Delivery Duty Paid) opplegget som Shinearama ordner, altså hvor MVA da er lagt inn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
R. Molnes    129
R. Molnes

Da blir det vel det DDP (Delivery Duty Paid) opplegget som Shinearama ordner, altså hvor MVA da er lagt inn?

DDP er nok for å skille fraktprisen og prisen på varen, antar jeg. Bestiller du varer fra Shinerama vil prisen raskt overstige 200 kroner (grensen for mva-fritt) om fraktprisen legges ved i utregningen. Så jeg tror dette er for å skille hva kunden har betalt for selve varen og hva som er betalt for frakten. Når varen er under 200 kroner, så skal ikke fraktprisen(og evt forsikring) taes med i regnestykket :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Skjønner! Nå er jeg 100% med på hva DDP er ;) Har jobbet med fortolling, men aldri klart å skille 100% på de kodene der, hehe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

En liten oppdatering:ser de har sendt det som brev å ikke som pakke..betyr det at jeg slepper å betale mva til norge?noen som vet?

Endret av dj john

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johnchr    20
Johnchr

Det som har noe å si, er vel verdien av pakken som er skrevet på utsiden? Evt om det er krysset av som en gave.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Hvis en vare sendes som "gave" fra en privatperson til en annen privatperson, kan ikke verdien av varen overstige 1000 kroner. Det skal likevel fylles ut en eksportseddel som spesifiserer innhold og verdi på varen. Tollerne/Posten/speditør kan dog likevel åpne forsendelsen i en rutinekontroll og ved en skjønnsmessig vurdering si om varen er verdt mer enn oppgitt verdi og hvorvidt det er sannsynlig at dette er en gave eller ikke, og pålegge speditør å kreve inn mva for forsendelsen likevel.

Dersom avsender er et firma er det som regel usannsynlig at dette faktisk er en gave, og slike forsendelser blir som regel pålagt mva automatisk, men noen slipper gjennom kontrollen.

Det er ingen måte å vite om ens forsendelse blir stoppet eller ikke, men min personlige erfaring er at varer sendt som brevpost som regel slipper gjennom uten kontroll, mens varer sendt som pakke fra utlandet stort sett blir kontrollert. Da det er sagt har jeg opplevd at brevforsendelser har blitt kontrollert mens pakker med høy verdi har kommet rett gjennom uten kontroll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

Hvis en vare sendes som "gave" fra en privatperson til en annen privatperson, kan ikke verdien av varen overstige 1000 kroner. Det skal likevel fylles ut en eksportseddel som spesifiserer innhold og verdi på varen. Tollerne/Posten/speditør kan dog likevel åpne forsendelsen i en rutinekontroll og ved en skjønnsmessig vurdering si om varen er verdt mer enn oppgitt verdi og hvorvidt det er sannsynlig at dette er en gave eller ikke, og pålegge speditør å kreve inn mva for forsendelsen likevel.

Dersom avsender er et firma er det som regel usannsynlig at dette faktisk er en gave, og slike forsendelser blir som regel pålagt mva automatisk, men noen slipper gjennom kontrollen.

Det er ingen måte å vite om ens forsendelse blir stoppet eller ikke, men min personlige erfaring er at varer sendt som brevpost som regel slipper gjennom uten kontroll, mens varer sendt som pakke fra utlandet stort sett blir kontrollert. Da det er sagt har jeg opplevd at brevforsendelser har blitt kontrollert mens pakker med høy verdi har kommet rett gjennom uten kontroll.

Det er jo det jeg innbilte meg også :) håper på det da :D Takk for info.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

Fikk hente melding av posten idag..204 kr måtte jeg ut med for å hente pakka..ble lite smart å handle fra utlandet da :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig