Gå til innhold

Lahegas bildetråd og div tips/triks - konstruktiv kritikk


Maarten

Recommended Posts

Vil oppfordre alle til å legge inn bilder, komme med konstruktiv kritikk, og naturligvis litt tips & triks som man har plukket opp på veien. Selv etter å ha jobbet med PS i en del år, så er det alltid rom for å lære noe nytt.

Når jeg ser et bilde, så analyserer jeg det alltid for forbedringer, eventuelle tweaks som kan gjøres. Med å redigere ett bilde kan mye forbedres, men også til det verre noen ganger også.

Legger inn ett par bilder som viser poenget mitt:

Okei her er et ubehandlet bilde:

post-286-1228431098_thumb.jpg

Her er bildet etter en rask redigering i PS:

post-286-1228431112_thumb.jpg

Jeg synes nå det siste bilde ser litt bedre ut, hva synes du?

Endret av Lahega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Bilen ser blankere ut på det redigerte bildet. Kanskje pga. øket kontrast.

Artig vinkel på bildet, som gjør at du fyller hele bildet med bilen du ønsket bilde av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Bilen ser blankere ut på det redigerte bildet. Kanskje pga. øket kontrast.

Artig vinkel på bildet, som gjør at du fyller hele bildet med bilen du ønsket bilde av.

Som du påpeker, så er kontrasten økt! Grunnen til at jeg vinklet det på denne måten, er fordi bakgrunnen desverre er rotete. Det er jo ikke så lett å finne en god bakgrunn på gatebil ;) Samtidig vil jeg fylle hele bildet med så mye av bilen som mulig som du også sier!

Jeg er nok veldig fersk i faget, så jeg ønsker å forbedre meg på alt. Så jeg håper på mange konstruktive svar fra deg og alle andre her inne. Det er alltid rom for forbedringer!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper fort å få opp kontrasten ja..

Jeg ville gjort bakgrunnen litt mer uklar på det opprinnelige bildet, og lagt den redigerte bilen over.

Helt klart! Dette var bare en kjapp endring av bildet. Skulle jeg lagt ned mer tid i det så ville jeg brukt forslaget ditt! Helt klart!

Her har du ett eksempel på en ting man kan gjøre for å fjerne støyen i bakgrunnen. Denne redigeringen brukte jeg litt tid på, da jeg måtte markere området som jeg skulle "blure".

Men her er bildet før redigering:

post-286-1228433299_thumb.jpg

Her er bildet etter at bakgrunnen er "bluret"

post-286-1228433318_thumb.jpg

Dette er bare en måte å jobbe med bakgrunnen på, som skaper litt effekt også. Finnes naturligvis div måter å gjøre det på.

Hvordan kamera er det tatt med?

Hei Tommy!

Alle bilder er tatt med Nikon D100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Helt klart! Dette var bare en kjapp endring av bildet. Skulle jeg lagt ned mer tid i det så ville jeg brukt forslaget ditt! Helt klart!

Her har du ett eksempel på en ting man kan gjøre for å fjerne støyen i bakgrunnen. Denne redigeringen brukte jeg litt tid på, da jeg måtte markere området som jeg skulle "blure".

Men her er bildet før redigering:

post-286-1228433299_thumb.jpg

Her er bildet etter at bakgrunnen er "bluret"

post-286-1228433318_thumb.jpg

Dette er bare en måte å jobbe med bakgrunnen på, som skaper litt effekt også. Finnes naturligvis div måter å gjøre det på.

Hei Tommy!

Alle bilder er tatt med Nikon D100.

Ga en tøff effekt på bildet det der ja! Hva slags verktøy brukte du i PS? Er på nybegynnerstadiet i PS, men vil gjerne lære mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga en tøff effekt på bildet det der ja! Hva slags verktøy brukte du i PS? Er på nybegynnerstadiet i PS, men vil gjerne lære mer :)

Okei, det jeg gjør kort fortalt er å markere området jeg vil gjøre uskarpt. Deretter bruker du et filter som heter - Gjør uskarpt, og velger bevegelsesuskarphet.

Så da vil prossesen være: Merk området, da med lasso verktøy, eller magic wand. --> Velg filter --> Gjør uskarpt --> Bevegelsesuskarphet.

Håper det hjelper deg litt på vei. Er bare å spørre hvis jeg kan hjelpe deg med noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Okei, det jeg gjør kort fortalt er å markere området jeg vil gjøre uskarpt. Deretter bruker du et filter som heter - Gjør uskarpt, og velger bevegelsesuskarphet.

Så da vil prossesen være: Merk området, da med lasso verktøy, eller magic wand. --> Velg filter --> Gjør uskarpt --> Bevegelsesuskarphet.

Håper det hjelper deg litt på vei. Er bare å spørre hvis jeg kan hjelpe deg med noe annet!

Har ikke den norske versjonen av PS jeg da <_< Men tipper det ikke er så alt for vanskelig allikevel :P Skal se om jeg får testet det i helga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke den norske versjonen av PS jeg da <_< Men tipper det ikke er så alt for vanskelig allikevel :P Skal se om jeg får testet det i helga ;)

Tror nok du finner de funskjonene kjapt ;) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS er et ganske fantastisk verktøy hvis man kan litt om det.. logo-bakgrunnen i "børstet stål" på godkjemi.com og dråpene på den er laget fra scratch, og det var faktisk ganske fort gjort. Jeg er fremdeles en n00b på PS, men det er utrolig hva man finner ut av med litt surfing ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS er et ganske fantastisk verktøy hvis man kan litt om det.. logo-bakgrunnen i "børstet stål" på godkjemi.com og dråpene på den er laget fra scratch, og det var faktisk ganske fort gjort. Jeg er fremdeles en n00b på PS, men det er utrolig hva man finner ut av med litt surfing ;)

AMEN!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Admins

Ja sier ikke nei takk der gitt... gromt bilde er det også....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Okei!! Lenge siden sist nå.. Så jeg slenger inn et av bildene som jeg ble fornøyd med etter turen jeg var på. (Klarte å bli forkjøla igjen)

Bildet er ikke redigert på noen måte, bortsett fra rammen rundt, alt av adjustments er slik som da bildet ble tatt.

post-286-1230506251_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Takk for det folkens!! Synes selv at bildet var ett av de bedre jeg har tatt! Eksperimenterte litt da jeg tok dette bildet her, så var jo artig at det ble et brukbart bildet ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...