Gå til innhold

Hvordan få dashbordet skikkelig rent?


hgnubel

Recommended Posts

hgnubel

Har vært plaget en stund av at dashbordet i V70en min var litt for blankt, så jeg vasket det med greenclean 1:15 og mf og la på Carpro PERL 1:5 som visstnok skulle være greit på innvendig plast...

Det var ikke greit på dashbordet mitt i hvert fall, ble omtrent som å være på sjøen. Yey!

Så jeg prøvde strippe det vekk med samme greenclean-metode uten hell. Så prøvde jeg Surfex 1:10, agiterte med en halveis hard børste (ca skobørste-hardhet) og lot det ligge ca fire minutter. Det tok litt, men langt fra alt. Er det rett og slett flere slike hestekurer som må til? Ser for meg det går mye tid hvis ingen har tips om noe mer effektivt. Kanskje så enkelt som sterkere blanding?

Litt desperat i dag siden det blir langtur i påsken og jeg egentlig ikke har så mye tid igjen som kan brukes på dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Kan vel også nevne at i ørska i dag tidlig tenkte jeg det var så matt som det kunne bli og at kanskje Gtechniq Matte Dash ville tone det ned til et skapelig nivå. Men det klarte den jo ikke når det var så shiny i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Dette synes jeg er rart for jeg kan vaske av PERL (og alle andre plastprodukter) med APC og et lett tørk med MF.

Har du prøvd sterkere Surfex (1:10 skulle riktignok tatt det uten problemer).

Som du sier så er PERL alt for blank til å bruke på dashbord. Av matte produkter så kan du bruke GT Matte dash eller SV Protecton matt. Pneu Matt har jeg testet en gang på dashbord og det ble veldig bra, men jeg har ikke sett hvordan det blir i bilen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Gav det tre runder med surfex 1:10 og børste mens jeg ventet i køen på selvvasken i dag, ble en del bedre men gud bedre så det sitter. For ordens skyld var det i blankeste laget allerede før PERL, så det kan være noe lurium fra tidligere eiere; årevis med oljeinfiserte wipes f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hva er hemmeligheten din for å få plastprodukter til å sitte så godt? :rolleyes::P

Du er sikker på at det ikke er det under PERL som du sliter med å få bort?

Jeg fjernet PERL fra dashbordet i min 940 for ca 1 uke siden (samme årsak som i ditt tilfelle. Speil i solen) jeg jeg fjernet det med GC 1:15 og MF.

Wipes osv. har sikkert endel silicon i seg, så du må kanskje på med et sprekere stoff for å få det bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Hva er hemmeligheten din for å få plastprodukter til å sitte så godt? :rolleyes::P

Samme hemmelighet som jeg bruker til å få voks på lakken til å holde 4-5 mnd også: Dårlig tid, dårlig forarbeid og gjerne rundt 0 grader og nedbør når jeg legger det på... :P

Men ja, jeg vet jo ikke om jeg sliter med flere lag av annet tull. Tviler vel på at PERL sitter SÅ godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Samme hemmelighet som jeg bruker til å få voks på lakken til å holde 4-5 mnd også: Dårlig tid, dårlig forarbeid og gjerne rundt 0 grader og nedbør når jeg legger det på... :P

Men ja, jeg vet jo ikke om jeg sliter med flere lag av annet tull. Tviler vel på at PERL sitter SÅ godt :)

Hehe, det kan være noe i det du sier her. Jeg har fått voksen til å holde ca 3 mnd 1 gang og da ble den lagt på et kaldt verksted og kjørt rett ut i kulden og ble stående ute uten at den fikk skikkelig herdetid varmt og godt slik som anbefalt. Her ble den lagt og her var den død og ble etstattet med en annen voks.

I denne testen fikk jeg nesten bort PERL med kun rent vann og MF. Tipper jeg hadde fjernet alt hvis jeg hadde gått over med vann og MF en gang til.

Det kan selvfølgelig hende at det sitter bedre i ditt tilfelle. Det jeg sier og viser til her er basert på det jeg har erfart.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...