Gå til innhold

Eos 1000d VS D60


LAZ

Recommended Posts

Noen som vet litt om dette. vurderer og kjøpe dette settet som dem selger på elkjop til 3500,- men usikker på om det er noe bra da jeg kan kjøpe d40 til 2500,-.

Endret av LAZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet litt om dette. vurderer og kjøpe dette settet som dem selger på elkjop til 3500,- men usikker på om det er noe bra da jeg kan kjøpe d40 til 2500,-.

Canon EOS 1000D er et bra kjøp. Du får mye for pengene. Vil tippe at optisk kvalitet er ca samme som Nikon, men Nikon har bare 6.1MP mens Canon har 10.1MP. EOS 1000D er også et nyere kamera.

Kjøp Canon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megapixler er ikke alt i verden da :)

Er veldig klar over det. Det er hvordan selve brikken leser lyset som er det essensielle, men med flere pixler har du flere muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megapixler er ikke alt i verden nei.. trenger ikke mer enn 6 om man ikke skal printe ut store posters elns uansett. Men ville uansett gått for 1000D fremfor D40 om jeg var deg. D40 hindrer deg i å bruke diverse linser o.l. og det er lite gunstig nå du ønsker å kjøpe noen nye linser å leke med. Mener å tro at 1000D har bildestabilisator også.. Som kan være nyttig når du skal ta bilder da du er i mørke omgivelser. -Bare pass på at du ikke bruker stabilisatoren når det er lyst.. Da gir den motsatt effekt som blurrer til bildene dine :)

Lykke til!

[color=#FF0000][url="http://www.redrabbits.com"]www.redrabbits.com[/url][/color]
--------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megapixler er ikke alt i verden nei.. trenger ikke mer enn 6 om man ikke skal printe ut store posters elns uansett. Men ville uansett gått for 1000D fremfor D40 om jeg var deg. D40 hindrer deg i å bruke diverse linser o.l. og det er lite gunstig nå du ønsker å kjøpe noen nye linser å leke med. Mener å tro at 1000D har bildestabilisator også.. Som kan være nyttig når du skal ta bilder da du er i mørke omgivelser. -Bare pass på at du ikke bruker stabilisatoren når det er lyst.. Da gir den motsatt effekt som blurrer til bildene dine :)

Lykke til!

Ingen Canon kamerahus har bildestabilisator innebygd. Stabilisatoren er i objektivet. De har tilleggsbetegnelse "IS" (Image Stabilizer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Canon kamerahus har bildestabilisator innebygd. Stabilisatoren er i objektivet. De har tilleggsbetegnelse "IS" (Image Stabilizer)

Var det jeg også skurra litt på.. er vel bare olympus eller noe som har det innebygd i huset?

[color=#FF0000][url="http://www.redrabbits.com"]www.redrabbits.com[/url][/color]
--------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn eos 1000d mot d60? er jo omtent lik kamera.

Ser ISO er litt forskjellig. men ellers er det jo ikke så mye. men trenger man stor variasjon på ISO?

Endret av LAZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke det. Føler iso er blitt mer som en gimmic, på samme måte som zoom brukes på videokamera. Der reklamerer de med 40x/100x zoom. Det høres bra ut, med de forteller ikke at du ikke har vidvinkel nok til å filme alle 3 i sofaen på en gang.

Når du velger en høyere iso enn f.esk 100 går det på bekostning av billedkvaliteten. Lik som da det ble brukt film. Ønsket man detaljerte bilder brukte man iso100 eller 200. For de av oss som har prøvde film på iso80071600/3200/6400 har sett hvor "kornete" det ble.

Digitale speilreflekskamera er mye bedre enn film når du øker iso settingen, men der går som sagt ut over kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn eos 1000d mot d60? er jo omtent lik kamera.

Ser ISO er litt forskjellig. men ellers er det jo ikke så mye. men trenger man stor variasjon på ISO?

Riktig som Arne sier, men om du trenger stor variasjon på iso spørs en del på hvordan bilder du skal ta.. hvertfall utifra min erfaring. Om du feks driver med konsertfoto kan det være greit å ha et kamera som gir deg lite iso noise, men da er vi oppe i fullformat-kvaliteten igjen. Om du tar bilder av biler og mennesker utendørs osv, så trenger du sansynligvis ikke tenke noe særlig på det, for da går det i 100-200 området. kan lønne seg å heve den et par hakk om du tar innendørs med dårlig belysning men. Invester i en større blitz også, så er mye gjort om du tar bilder på disse områdene :)

[color=#FF0000][url="http://www.redrabbits.com"]www.redrabbits.com[/url][/color]
--------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva tror dere om hvilket jeg burde velge?

Jeg tror jeg ville gått for Canon EOS 1000D, fordi den leveres i kit med linse som har billedstabilisator, og det hjelper deg mer enn iso setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...