KMH

Hjelp til rens av vinyl interiør.

Hei.

Har nettopp registrert meg her, og vil starte med å si at dette virker som et informativt forum med mange meget kompetente personer.

Siden jeg er fersk i bilpleie på det nivået dette forumet omhandler, har jeg valgt å stille noen spørsmål angående rens av et heller støvete interiør.

Kom nylig over en Mercedes w115 220D fra 1973. (Beige lakk og brunt interiør).

Denne har de siste 15 år stått ubrukt i en tørr og oppvarmet garasje.

Interiøret består stort sett av vinyl, mens setene er i noe jeg tror kalles MB Tex, (også vinyl?) tross alderen har setene så godt som ingen tegn til slitasje, sprekker o.l.

Håper på noen tips om hvordan jeg skal gå frem for og rense/behandle setene, og gjerne resten av interiøret.

Har søkt litt rundt på forumet, men har ikke funnet noe spesifikt om denne typen seter.

Om noen tar seg tid til å svare, så kom gjerne da også med produktanbefalinger.

Angående eksteriøret så er den beige lakken ganske matt, men løsningen på dette finner jeg vel kanskje svar på om jeg søker litt.

Mvh

Kjell Marius

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

MB tex må vel være det vi kaller skai her på berget tror jeg, kunstig skinn mao..

Alt av det tipper jeg Scholl spam fikser greit mht vask :)

btw, velkommen til DCN også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for rask tilbakemelding.

Anbefales det noen form for etterbehandling etter vask?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Scholl Purple feks kan nok funke bra, lukter godt også :)

Setene dine er helt glatte de?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Scholl Purple feks kan nok funke bra, lukter godt også :)

Setene dine er helt glatte de?

Det skal prøves ut!

Ja, selve stoffet er glatt. "Sidestøttene" er helt glatte, mens resten har litt struktur.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En jeg delte lokale med hadde en tilsvarende, 76-79 modell tror jeg det var. Diesel, manuell, samme brune interiøret du nevner (strøkent), men hvit singelstage lakk.

En ozon-maskin hjelper på å fjerne lukten av gammel bil, samt rens av gulvmatte og en god vask av resten. Scholl spam/purple er gode produkter. Scholl Ice er knallgod på vinduer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk meld nå fra en som mente ikke Spam var noe å bruke på gammelt interiør i bil (type 70 tallet) så test det før du sauser inn bilen på et sted som ikke er synlig, har bruket det her på 86 mod merc (+ en bråte andre biler uten problem), men vet ikke om det er noe forskjell på interiøret på de forskjellige utg. bare så du er informert ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode innspill!

Skal prøve meg forsiktig frem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive