Gå til innhold

(noob) Spørsmål rundt Rens/Polish/Forsegling


Hyperd

Recommended Posts

Hei,

Nybegynner her og jeg har et hjertesukk rundt lakkrens/Polish/forsegling.

Jeg har lest igjennom nybegynnerguiden (Takk! den var kjempebra, noe alle burde gjennom som del av føreropplæringen. Jeg har hatt bil i 16 år og først nå lært meg å holde bilen skikkelig.)

Jeg leste igjennom produktoversikten og har surfet en god del på norske nettshopper. Jeg har allerede handlet vanlige vasketing (hanske, bøtte, såpe, prickbort, ironX osv) og er veldig fornøyd med dette, de to hvite bilene mine ser plutselig mye bedre ut. Men de holder seg ikke bra - ergo jeg mangler beskyttelse - og det er her problemet oppstår.

I min lettere forvillelse så trodde jeg, basert på nybegynnerguiden, at man fant en rens, et polishprodukt og en forsegling (gjerne i samme serie) og så var man der (etter å ha lest bruksanvisningen og øvd litt). Men nei, utover "Lakkrens" så er det en veritabel jungel der ute.

Produktene gjør flere ting (rens og polish(autoglum super resin?)/polish og forsegling(nanolex?).

og det er ikke alltid like lett å skjønne (for en komplett amatør) hva som skal på når. Er voks en forsegling eller en polish (polish i mitt hode, men ved lesning av enkelte nettshopper så finner jeg ikke lakkforseglingen).

Hva gir god glans? Hvordan sikrer man at glansen beholdes?

For å bli litt konkret:

Jeg har sett på Nanolex sitt Premium produkt i forhold til at det virker som en god forsegling. Men skjønner at dette ikke brukes sammen med noe form for polish.

Så til slutt spørsmålet:

Noen som kan peke på noen produkt kombinasjoner som matcher Rens-polish-Forsegling -tankegangen?

Tusen takk for hjelp, og takk for gode guider!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hei,

Nybegynner her og jeg har et hjertesukk rundt lakkrens/Polish/forsegling.

Jeg har lest igjennom nybegynnerguiden (Takk! den var kjempebra, noe alle burde gjennom som del av føreropplæringen. Jeg har hatt bil i 16 år og først nå lært meg å holde bilen skikkelig.)

Jeg leste igjennom produktoversikten og har surfet en god del på norske nettshopper. Jeg har allerede handlet vanlige vasketing (hanske, bøtte, såpe, prickbort, ironX osv) og er veldig fornøyd med dette, de to hvite bilene mine ser plutselig mye bedre ut. Men de holder seg ikke bra - ergo jeg mangler beskyttelse - og det er her problemet oppstår.

I min lettere forvillelse så trodde jeg, basert på nybegynnerguiden, at man fant en rens, et polishprodukt og en forsegling (gjerne i samme serie) og så var man der (etter å ha lest bruksanvisningen og øvd litt). Men nei, utover "Lakkrens" så er det en veritabel jungel der ute.

Produktene gjør flere ting (rens og polish(autoglum super resin?)/polish og forsegling(nanolex?).

og det er ikke alltid like lett å skjønne (for en komplett amatør) hva som skal på når. Er voks en forsegling eller en polish (polish i mitt hode, men ved lesning av enkelte nettshopper så finner jeg ikke lakkforseglingen).

Hva gir god glans? Hvordan sikrer man at glansen beholdes?

For å bli litt konkret:

Jeg har sett på Nanolex sitt Premium produkt i forhold til at det virker som en god forsegling. Men skjønner at dette ikke brukes sammen med noe form for polish.

Så til slutt spørsmålet:

Noen som kan peke på noen produkt kombinasjoner som matcher Rens-polish-Forsegling -tankegangen?

Tusen takk for hjelp, og takk for gode guider!.

Rekkefølgen er avfetting-prewash-spyl-håndvask-spyl-clay-tørk-polering-voks/lakkforsegling.

En voks er en lakkforsegling men en lakkforsegling er ikke nødvendigvis en voks, men begge er siste steg i prosessen og er det beskyttende laget mot elementenes vrede. Det finnes mange typer voks og mange typer lakkforseglinger med forskjellige egenskaper og holdbarhet.

Når det gjelder lakkrens, finnes det i hovedsak to typer - kjemisk og slipende. Begge omtales som polish/poleringsmiddel, og det er i og for seg riktig. Kjemisk lakkrens renser, som navnet indikerer, lakken kjemisk og trekker ut dritt og fjas som har satt seg der over tid. Den fjerner ikke riper. Noen kjemiske lakkrenser inneholder også fyllere som legger seg i ripene og gjør at bilen ser ripefri ut, men den er jo da ikke det, og ripene vil vises igjen etter noen vask.

Slipende polish fjerner fysisk og permanent en del av klarlakken og jevner dermed ut overflaten slik at ripene forsvinner. Disse ripene kommer ikke tilbake etter vask, men hvis man vasker feil vil man lage nye riper. Disse kan i tur fjernes igjen med slipende polish, etc, men på et tidspunkt vil man gå tom for lakk å polere på, og da må man en tur til lakkerer for å få ny klarlakk på bilen.

Hvis du skal polere bilen med slipende polish og maskin, trenger du ikke bruke kjemisk lakkrens først, da den slipende polishen gjør samme jobben og mer. Du kan også polere bilen for hånd med slipende polish hvis du er fan av selvpining og selvskading. :) Du vil ikke få et resultat som er i nærheten av hva du får med maskin, men each to his own og lommeboken hans, som det heter.

  • DCN Poeng 3

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

For enda ytterligere informasjon vil jeg anbefale deg trådene under "Show N shine"-delen av forumet. Om du i tillegg klikker deg inn på Hall of Fame så finner du garantert en god oppskrift på hvordan du går frem. Mange av disse trådene inneholder også fullstendig produktoversikt med forklaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølgen er avfetting-prewash-spyl-håndvask-spyl-clay-tørk-polering-voks/lakkforsegling.

En voks er en lakkforsegling men en lakkforsegling er ikke nødvendigvis en voks, men begge er siste steg i prosessen og er det beskyttende laget mot elementenes vrede. Det finnes mange typer voks og mange typer lakkforseglinger med forskjellige egenskaper og holdbarhet.

Når det gjelder lakkrens, finnes det i hovedsak to typer - kjemisk og slipende. Begge omtales som polish/poleringsmiddel, og det er i og for seg riktig. Kjemisk lakkrens renser, som navnet indikerer, lakken kjemisk og trekker ut dritt og fjas som har satt seg der over tid. Den fjerner ikke riper. Noen kjemiske lakkrenser inneholder også fyllere som legger seg i ripene og gjør at bilen ser ripefri ut, men den er jo da ikke det, og ripene vil vises igjen etter noen vask.

Dette var veldig oppklarende, jeg hadde tydeligvis rotet meg vekk med en tanke om at rens og polish var to forskjellige ting (rens og så shine). Tusen takk.

Skal også ta meg en tur innom show and shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølgen er avfetting-prewash-spyl-håndvask-spyl-clay-tørk-polering-voks/lakkforsegling.

En voks er en lakkforsegling men en lakkforsegling er ikke nødvendigvis en voks, men begge er siste steg i prosessen og er det beskyttende laget mot elementenes vrede. Det finnes mange typer voks og mange typer lakkforseglinger med forskjellige egenskaper og holdbarhet.

Når det gjelder lakkrens, finnes det i hovedsak to typer - kjemisk og slipende. Begge omtales som polish/poleringsmiddel, og det er i og for seg riktig. Kjemisk lakkrens renser, som navnet indikerer, lakken kjemisk og trekker ut dritt og fjas som har satt seg der over tid. Den fjerner ikke riper. Noen kjemiske lakkrenser inneholder også fyllere som legger seg i ripene og gjør at bilen ser ripefri ut, men den er jo da ikke det, og ripene vil vises igjen etter noen vask.

Slipende polish fjerner fysisk og permanent en del av klarlakken og jevner dermed ut overflaten slik at ripene forsvinner. Disse ripene kommer ikke tilbake etter vask, men hvis man vasker feil vil man lage nye riper. Disse kan i tur fjernes igjen med slipende polish, etc, men på et tidspunkt vil man gå tom for lakk å polere på, og da må man en tur til lakkerer for å få ny klarlakk på bilen.

Hvis du skal polere bilen med slipende polish og maskin, trenger du ikke bruke kjemisk lakkrens først, da den slipende polishen gjør samme jobben og mer. Du kan også polere bilen for hånd med slipende polish hvis du er fan av selvpining og selvskading. :) Du vil ikke få et resultat som er i nærheten av hva du får med maskin, men each to his own og lommeboken hans, som det heter.

Hmm. var temmelig sikker på at lakkforsegling kom før voks jeg da, men...

MVH

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. var temmelig sikker på at lakkforsegling kom før voks jeg da, men...

MVH

Pål

Hvis du ser skikkelig etter så ser du det står voks/voksforsegling, dvs at en velger en av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks er også en lakkforsegling, men når vi snakker om lakkforsegling her inne tenker vi vel først og fremst på syntetisk lakkforsegling (som skal legges under voks, om man ønsker begge deler) fremfor de mer organisk baserte voksene. Samlebetegnelsen for begge er i hvert fall LSP - Last Step Product.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hovedpoenget med LSP er at man like gjerne kan bruke kun èn av gangen. Da slipper man også forvirringen rundt hva som skal først, om de passer sammen, hefter bra eller løser opp hverandre.


Jeg bruker konsekvent lakkforsegling om syntetiske sealere og vokskonservering om carnaubavokser med naturlig bivoks etc.

Når det er sagt, hvem har egentlig totalt oversikt over hva de enkelte produkter inneholder. LSP er uansett gjerne laget for å fungere alene, med sine nødvendige hjelpestoffer, og kan trygt brukes solo ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hmm. var temmelig sikker på at lakkforsegling kom før voks jeg da, men...

MVH

Pål

Hvis man insisterer på å bruke begge deler så skal lakkforseglingen på før voksen, men personlig ser jeg ikke poenget, og det har jo andre også kommentert. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
hgnubel

Hva er best av voks (a la swissvax) og lakkforsegling?

Blir litt som å spørre hva som er det beste bilmerket :) Kan være store forskjeller på både forskjellige vokser og forskjellige lakkforseglinger. Og folk prioriterer de ulike egenskapene forskjellig, om den skal være behagelig å jobbe med, vare lenge, gi ekstra "wet look", beskytte lakken på sånn og sånn måte (beading, sheeting, tiltrekker den støv, avviser den støv, etc), og så uavhengig av alt det så føles det kanskje ekstra godt å ha en dyr voks/forsegling hvis man har en ekstra dyr bil ;)

Beste svaret jeg kan gi må være å lese tester folk har gjort.

Alternativt kan du skrive hvilke kriterier du vil bruke for å bedømme hva som er best, og så kan folk her begynne å foreslå favorittene sine... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...