Gå til innhold

Bøter, statens vegvesen, politi osv..


Terjeo

Recommended Posts

Jaja da har jeg klart å fått to bøter siden onsdag, jeg er student og har ikke sjangs i hælvette til å betale begge to, skal ha ny voks til bilen!

var i Sverige på onsdag og hadde 6 kasser øl i bagasjen, det likte ikke tolleren og fikk bot på 1200 + at han tok 3 kasser. Greit nok ikke noe å klage på.

I går så henta jeg en og kjørte en runde rundt byen, så blei jeg stoppa av satans vegvesen for teknisk kontroll, hu spurte etter vognkort og førerkort, som vanlig. Så tok jeg av meg bilbeltet uten at hu møkka kjerringa la merke til det for å strekke meg bort til hanskerommet og finne vognkortet.

Så etter hu har sett på det: Ja bilbelter ja,Du har det på (hu som satt ved siden av) også : Ja.. Du hadde ikke bilbelte nei, det blir et forenkla forelegg det da.

Hva i svarte f...

750kr rett i dass, fordi noen er blinde eller ekstremt svaksynte.

Har vitne på at jeg kjørte med bilbelte og sånn, burde vel egentlig være en grei sak å få invilget den klagen der?

En ting til, har statens vegvesen noen slags politimyndighet?

Hvis hu så jeg ikke hadde bilbelte på og sa at det blir bot osv. Når hu da spør etter vognkort og førerkort. Hvis jeg da brenner av gårde kan de følge etter meg da?

Skjønner ikke hva det er med meg.. Så fort jeg setter meg i bilen så er det sivilsnut eller uniformert bak meg nesten med en gang.

Blir jeg stoppa i kontroll er det ALLTID noesom er gærent, de finner alltid ett eller annet de kan dra inn penger fra meg på.

Samme med båt, alltid meg de følger etter og skriver bøter på.

6 bøter på 4mnd, jeg begynner å bli LEI!!!

Eneste bøtene jeg fortjente var en fartsbot (med båt) og den tollboten...

Hvis noen vet om noen slags løsning slik at man kan ha skiltet på en vanlig skiltholder og snu denne elektronisk innenifra bilen, SI I FRA!!!

Endret av Terjeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Bare å levere inn skilter og førerkort Terjeo...

Ja noen har maks uflaks når det kommer til det der ja, har ikke fått bot på mange mange år jeg...

"bank i bordet"

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe med at det skal være TO betjenter til stede for og bevitne om noe er gale slik at de kan bakke opp for den andre hvis du nekter på forelegget?

Hvis du nekter her så blir det jo påstand mot påstand og tvilen skal komme deg til gode mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Statens vegvesen har mye mer makt enn politiet har, feks politiet har ikke lov å frata deg førerkortet med mindre du gir det fra deg til de, mens statens veguvesen er de eneste som lovlig kan beslaglegge førerkortet ditt mot din vilje.

Men uansett tilbake til din sak angående forelegget pga manglende bruk av bilbelte, hvis du bare ble observert av en "betjent" må de ha vidoebevis for å kunne ta deg for det på lovlig vis, men var det mer enn en av de helvetene tilstede så må du bare legge deg flat og ta imot straffen.

Uansett har du skrevet under på forelegget må du betale... Dessverre, men om du nektet å skrive under blir det rettsak og du kan vinne den om du er Swissvaxært heldig...

I en sånn situasjon neste gang du blir stoppet gjør vedkommende oppmerksom på at "No tar eg av meg beltet for å nå bort til hanskerommet" FØR du tar det av deg... Eneste som nytter er å behandle de som idioter og forklare alt du skal til å gjøre.

Synd men sånn er det blitt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Når hu har stoppa deg, så har du parkert! Om hu ikke ser eller sjekker at du har på deg belte der og da

så kan hu bare drite i det, står ingen steder at du skal ha belte på i parkert bil.

Og bot/forelegg får du bare av snuten.

Men velkommen til politistaten Norge, lite vi vanlige kan gjøre...

Og har du ikke penger til bot, så er det bare å ringe til de 'hyggelige' damene i Brønnøysund og si du må dele det opp i 250 kroner pr. måned. Det liker de kjempegodt. :D

Endret av General Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ingen grunn til at de alltid legger seg i ræva mi.

Var en som var der, har ikke skrive under på noe som helst, og jeg har vitne i bilen.

Å det med at de følger etter meg, er fordi jeg har så blank bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Veldig fornuftig av deg å ikke skrive under på noe som helst i en sånn situasjon. Og om det skulle bli sak av det kan du fint forklare det som General Lee skrev: Du sto parkert.

Ønsker deg ihvertfall lykke til med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med bilbelte gebyret er at det må betales før en klager på det. I forskjell til forenklet forelegg som du kan nekte på. Har vært oppi denna bilbelte greia selv. Ble tatt for å kjøre uten belte selv om belte var på de siste 6 milene før kontroll. Endte med at jeg bare betalte å glemte hele saken.

her var svaret jeg fikk fra min advokat:

Hei Sigurd!

Takk for din forespørsel!

Jeg forstår at det er urettferdig å få bot i en bilbeltekontroll til

tross for at man har hatt bilbelte på.

Dessverre er det slik at man vil ha en dårlig sak dersom man skulle gå

videre med den. Dette fordi det gjerne vil bli ord mot ord. I en slik

situasjon er det som regel Politiet som vil bli trodd ettersom Politiet

anses for å ha stor troverdighet, og at det dessuten var 2

politibetjenter.

Med vennlig hilsen

Er utrolig sure kroner men måtte bare betale. eventuelt så kan du prøve å få delt opp bota mest mulig slik at det tar laang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kolega som sa til meg (han kan norske regler ut og inn) at hvis eg blir vinket inn til biltilsynet på kontroll, så lenge eg kjører i gangfart mot de, kan eg flekke av meg bilbelte og de kan ikje ta meg for noe som helst ting.. Pga du kjører i gangfart og er ikje på offentlig vei eller noe sant :S

Men han sa til meg at hvis de noen gang begynte å kødde me bilbelte mitt, måtte eg allti bare svare med spørsmål om de såg om eg hadde det på når eg ble vinket inn, og ikje når eg e inne på plassen... (dårli forklart men håper dere ser ka eg mener)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee
Har en kolega som sa til meg (han kan norske regler ut og inn) at hvis eg blir vinket inn til biltilsynet på kontroll, så lenge eg kjører i gangfart mot de, kan eg flekke av meg bilbelte og de kan ikje ta meg for noe som helst ting.. Pga du kjører i gangfart og er ikje på offentlig vei eller noe sant :S

Men han sa til meg at hvis de noen gang begynte å kødde me bilbelte mitt, måtte eg allti bare svare med spørsmål om de såg om eg hadde det på når eg ble vinket inn, og ikje når eg e inne på plassen... (dårli forklart men håper dere ser ka eg mener)

Du har 2 lover, veitrafikkloven og en annen som jeg ikke husker navnet på, men de overlapper hverandre.

Så selvom du kjører rundt i hagen din og ikke er på offentlig vei, betyr ikke det at du slipper å bruke belte.

Så lenge kjøretøyet er i bevegelse skal du bruke belte.

Skal de kontrollere beltet så skal de sjekke de så snart du har stoppet, eller så har de ikke grunnlag for å si at du ikke brukte det når du kjørte, så sant de ikke har kamerabevis eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med statens innkrevningssentral i dag. De hadde ikke fått noen opplysninger enda, først ville ho u ikke hjelpe i det hele tatt.

Men ettersom jeg kom med argumenter for det ene og det andre blei hun mer behjelpelig og sjekka opp, sa at den som stoppa hadde gjort feil osv. Får håpe det ordner seg, men har egentlig ikke trua på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Statens vegvesen har mye mer makt enn politiet har, feks politiet har ikke lov å frata deg førerkortet med mindre du gir det fra deg til de, mens statens veguvesen er de eneste som lovlig kan beslaglegge førerkortet ditt mot din vilje.

2. Men uansett tilbake til din sak angående forelegget pga manglende bruk av bilbelte, hvis du bare ble observert av en "betjent" må de ha vidoebevis for å kunne ta deg for det på lovlig vis, men var det mer enn en av de helvetene tilstede så må du bare legge deg flat og ta imot straffen.

3. Uansett har du skrevet under på forelegget må du betale... Dessverre, men om du nektet å skrive under blir det rettsak og du kan vinne den om du er Swissvaxært heldig...

4. I en sånn situasjon neste gang du blir stoppet gjør vedkommende oppmerksom på at "No tar eg av meg beltet for å nå bort til hanskerommet" FØR du tar det av deg... Eneste som nytter er å behandle de som idioter og forklare alt du skal til å gjøre.

5. Synd men sånn er det blitt etterhvert.

Her var det mye tull, og jeg kan tenke meg å rette opp i dette.

1. Her tar du faktisk 100% feil. Politiet er Norges eneste fysiske maktapparat i fredstid. Politiet kan bryte det ut av henda dine hvis det er nødvending jf politiloven § 6 1.ledd.

2. Hvor ofte har du sett en fra States Vegvesen stå med kamera? Ikke ofte tror jeg.

3. Heller ikke riktig. Du kan klage inntil det har gått 3 uker fra du fikk utsendt gebyret. Ved beregning av fristen gjelder forvaltningsloven § 29 4.ledd og § 30. Tingretten er da klageinstans.

4. Dette får du mene hva du vil om, men jeg hadde ikke satt pris på å bli behandlet som en "idiot."

5. Hadde du hatt rett i noe av det du skrev, så hadde det jo vært synd. Men slik er det ikke. :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har en bekjent som er politi og han sa at førerkortet er min private eiendel og det skulle jeg aldri gi fra meg, selv om politiet ber om det. De har rett til å se det, men ingen rett til å ta det fra deg.

Politilovens § 6 1.ledd;

§ 6. Alminnelige regler om hvordan polititjenesten skal utføres

Tjenesteoppdragets mål skal søkes nådd gjennom opplysning, råd, pålegg eller advarsel eller ved iverksettelse av regulerende eller forebyggende tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bekjent som er politi og han sa at førerkortet er min private eiendel og det skulle jeg aldri gi fra meg, selv om politiet ber om det. De har rett til å se det, men ingen rett til å ta det fra deg.

Det bekrefter det jeg har fått inntrykk av selv hos politiet; verken de eller biltilsynet kan ta fra deg førerkortet uten ditt samtykke eller ved dom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Jeg har blitt vinket inn 2 ganger av statens vegvesen, den ene gangen gadd jeg ikke stoppe da jeg kjørte på slicks dekk så å si :P , siden det ikke var noe politi til stedet. Statens Vegvesen har ikke myndighet til å gjøre noe så er ikke vits i å stoppe, så lenge det ikke er politi til stedet hehe..

Jeg hørte aldri noe mer heller :)

Er derfor du ser Statens Vegvesen som regel alltid har politi med på kontroller.

Er mange folk fra Statens Vegvesen som leker politi og trur de er noen viktige personer, men sannheten er at de kan nesten ikke gjøre noe. Har innrykk av at de fleste hos statens vegvesen har stryket på politiskole opptaket, så derfor jobber de der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har en bekjent som er politi og han sa at førerkortet er min private eiendel og det skulle jeg aldri gi fra meg, selv om politiet ber om det. De har rett til å se det, men ingen rett til å ta det fra deg.

Politilovens § 6 1.ledd;

§ 6. Alminnelige regler om hvordan polititjenesten skal utføres

Tjenesteoppdragets mål skal søkes nådd gjennom opplysning, råd, pålegg eller advarsel eller ved iverksettelse av regulerende eller forebyggende tiltak.

1. Det at det er din eiendel har jo ingenting å bety. Hvis forholdet medfører en beslutning om tap av føreretten, så kan politiet ta beslag i ditt førerkort. Ergo, din eiendel.

"iverksettelse av regulerende tiltak"

:)

Endret av R.øver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...