Gå til innhold

Angst! Skitten ny, hvit bil


Wash`n drive

Recommended Posts

Wash`n drive

Har fått meg en flunkende ny Ford Fiesta... Nydelig som hvit.

Bare så synd at skitten spruter oppover sidene og rumpa dens, og den fort blir stygg. Aner ikke hva jeg tenkte på med en hvit bil på vestlandet..*sukk*

Skal prøve å vaske den jevnlig (bruker CG citrus wash and gloss - og må gjerne til med litt avfettning også nederst).

Jeg trenger ditt råd om noe "mirakuløst" jeg kan ha på bilen som gjør at skitten ikke fester seg så godt.. *drømmer om å teflonbelegge hele bilen*

Har en swisswax i hus, men ikke fått lagt det på... må vel vente på litt bedre vær for det?

Hva med lakkforsegling eller noe, det kan jeg ikke noe om. Noe for meg og min hvite, lille bil??

Eller noe annet smart noe?

Help!! ;) Please ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Med hvit bil bør du investere i Prickbort og IronX.

Swissvax Glacier og Shield mener jeg ser veldig bra ut på hvit.

Hvis ikke du har mulighet å legge på voks nå kan jeg anbefale deg CarPro Reload. Lett å legge, holdbart og gir hvit lakk ganske bra wetlook og beskyttelse uten mye forarbeid (her mener jeg maskinpolering)

Endret av _Makki_

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Bilen blir skitten selvom man har skvettlapper. Og hvordan mener du en spoiler hjelper mot skiten bak?

Skvettlapper kan helt klart hjelpe mye på!! Og ja, så absolutt! Mange har på spoiler nettopp av den grunn! ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wash`n drive

Jeg har prickbort, den fungerer godt på å fjerne skitten. Men det hjelper kanskje ikke mot å hindre at ny skitt fester seg?

Sånn sett høres ut CarPro reload mer spennende ut, dvs jeg må lese om den.

Jeg har Shield wax.. hva er kriteriene for å legge den igjen? vindtstille og over null grader?

Dårlig med skvettlapper og spoilere og slikt på bilen ja.

Tusen takk for alle svar, her må det action til! (en ren bil er en glad bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og pøse på med iron-x hver vask blir jo litt dumt da den tar mye beskyttelse i samme slengen.. Nett kjøpt ny kvit Golf sjølv, ser for meg og vokse den ofte, bruke QD så blir det vell enkelt og spyle og vaske den ofte. Har kjøpt Nanolex WaschCoat og, glede meg til og prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Og pøse på med iron-x hver vask blir jo litt dumt da den tar mye beskyttelse i samme slengen.. Nett kjøpt ny kvit Golf sjølv, ser for meg og vokse den ofte, bruke QD så blir det vell enkelt og spyle og vaske den ofte. Har kjøpt Nanolex WaschCoat og, glede meg til og prøve.

Iron-x skal visst ikke ta mye voks.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wash`n drive

Kan noen av dere flinke vaskegutter opplyse meg i forskjellen på prickbort og iron-x? ser for meg at det er stort sett samme greia.

Må visst til med voks på bilen ja. Googla såvidt den der nanolex washcoat, er det noe for en amatør som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Kan noen av dere flinke vaskegutter opplyse meg i forskjellen på prickbort og iron-x? ser for meg at det er stort sett samme greia.

Må visst til med voks på bilen ja. Googla såvidt den der nanolex washcoat, er det noe for en amatør som meg?

pb tar asfalt og tjære for det meste.Iron-x tar bremsestøv og piggdekkstøv. Proffe produkter er altid bra :) Skal være enkelt å bruke.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi bruker så mye forskjellige "avfettinger" er at de har totalt forskjellige virkningsområder. Prickbort tar som nevnt asfalt, mens surfex tar generell trafikkfilm og annen skitt. Iron-x har i grunn ikke noe med en avfetting å gjøre da denne brukes for å løse opp jernpartikler som sitter i lakken ved en kjemisk reaksjon.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Bilen blir skitten selvom man har skvettlapper. Og hvordan mener du en spoiler hjelper mot skiten bak?

Vet ikke helt om det gjelder for sedaner osv men stasjonsvogner blir mindre skitne bak når en har spoiler på bakruta.

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skvettlapper sier seg vel selv hvordan de fungerer og takspoiler/baklukespoiler av de orginale hvertfall hjelper på og holde skitt fra hekke på den måten at den har en liten glipe mellom karosseri og spoiler som leder luft nedover bakrute/luke og opphever mye av turbulensen som blir og holder derfor og skitten mere borte.

men som sagt over her carpro reload er veldig fin som en midlertidig løsning, billig og enkel i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit og svart er vel de fargene som blir "raskest" møkkete, så en god LSP, masse PB og Iron-x er tingen. Var med en kamerat og spylte han sin kliss nye A3 som også er hvit, i går. Det virket litt håpløst, man så jo alt som satt på lakken. Det positive med hvit er at riper ikke er så synlige. Du får se frem til sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skvettlapper sier seg vel selv hvordan de fungerer og takspoiler/baklukespoiler av de orginale hvertfall hjelper på og holde skitt fra hekke på den måten at den har en liten glipe mellom karosseri og spoiler som leder luft nedover bakrute/luke og opphever mye av turbulensen som blir og holder derfor og skitten mere borte.

men som sagt over her carpro reload er veldig fin som en midlertidig løsning, billig og enkel i bruk.

Skvettlapper skjønner jeg. Men har skvettlapper bak alle hjulene på min bil, og jeg bare sier at bilen blir veldig skitten allikevel. Men takk for forklaring ang spoiler.

Husker dog at Christer nevnte at bilen hans ble enda mer skitten etter han monterte spoiler på hans Galant stv.

Edit: Folk nevner at IronX bør brukes ofte, men har dere tenkt over hvor dyrt det kommer til å bli?

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg en flunkende ny Ford Fiesta... Nydelig som hvit.

Bare så synd at skitten spruter oppover sidene og rumpa dens, og den fort blir stygg. Aner ikke hva jeg tenkte på med en hvit bil på vestlandet..*sukk*

Skal prøve å vaske den jevnlig (bruker CG citrus wash and gloss - og må gjerne til med litt avfettning også nederst).

Jeg trenger ditt råd om noe "mirakuløst" jeg kan ha på bilen som gjør at skitten ikke fester seg så godt.. *drømmer om å teflonbelegge hele bilen*

Har en swisswax i hus, men ikke fått lagt det på... må vel vente på litt bedre vær for det?

Hva med lakkforsegling eller noe, det kan jeg ikke noe om. Noe for meg og min hvite, lille bil??

Eller noe annet smart noe?

Help!! ;) Please ;)

Det var ikke mange her som svarte på det du spurte om..

Jeg anbefaler at du anskaffer en flaske collinite 845, en flytende voks med fantastisk holdbarhet. Den er heller ikke så kravstor til forhold når den skal legges, så lenge bilen er ren og det er plussgrader. Du vil merke at bilen blir lettere å vaske og at søle og dritt ikke setter seg fast like lett. Så kan du spare Shield til våren :)

Fortsett med cg cw&g og pb regelmessig, og kun bruk iron x en skjelden gang ved behov.

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du kunne bidra du hvertfall da shizniz.

TS: Gjør en håndvask hver helg og en avspyling iløpet av ukedagene eller ved behov så holder du bilen din ganske så ren til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Slike store rally style skvettlapper hjelper mye så møkka ikke blir kasta opp langs siden på bilen. Men passer bare noen type biler.

Ang spoiler. Spoileren på subaruen gjør ting bare mye verre. Bilen blir sykt skitten i ræva og hvis det er snø ute så ser man at det blir en slags virvelvind bak bilen som kaster snøen opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...