Gå til innhold

Hva gir mest bil for minst penger?


Are G

Recommended Posts

Da både jeg og kona jobber ettermiddag/kvelder kunne det vært greit å ha en bil til, istedenfor å styre med unger på bussen osv.
Og ikke minst, når svigers kommer på besøk i påska har vi ikke nok seter i bilen til å ta med alle, med mindre jeg kommer over en billig 3-seterad til e-klassen... :D

Uansett, hva gir mest og greiest bil for pengene?
Budsjettet er svært lavt og ønsker en bil som statistisk sett holder seg godt og ikke koster altfor mye å kjøre med.

Frister med en ny e-klasse men i lavere prisklasse er det veldig mye rust og svært høy km-stand.
Kunne også veldig godt tenkt meg en Mercedes CE men disse er jo ganske dyre om de er fine, og spesielt 300. Føler at en CE burde ha sekser :)

Har hatt c-klasse tidligere og synes egentlig at dette var bare "en vanlig bil" og ikke noen Mercedes når det kom til forventet komfort osv.

Bilen skal i hovedsak kjøres som nr 2 bil og antakeligvis blir det stort sett turer på ca 2 mil så diesel kan være kurant.

Ønsker flest mulig av disse egenskaper:
- 4x4
- automat
- billig å drifte
- komfortabel
- greit utstyrt
- varmeseter
- godt vedlikehold, servicehefte? :D

Noen tips?
Har også lurt på å få tak i en gammel Audi 80/100 quattro, men disse begynner vel etterhvert å bli ettertraktet slik som BMW (E30) 325ix.

Hva må man eventuelt ut med for en grei 124 4matic?
Er kanskje like greit å se etter 210 4matic da 124 ofte koster like mye og kan fort koste veldig mye å fikse?

Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hva er ca-budsjett for dette prosjektet da?



Jeg gikk ut fra maks 25k og fant en Suzuki Baleno i grei stand til 10 lapper inkl omreg:

https://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39922055

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff..

Ris og amerikansk.. Vet ikke hva som er verst :D

Selv om det hadde vært litt tøft med en v8 SUV så tror jeg ikke forbruket er særlig vennlig med 4,3 liter motor..

4x4 er heller ikke et must, da tror jeg at jeg heller i retning av mer komfort (Tysk?) og heller da uten 4x4..

Har også lurt litt på Passat.... 1.9 TDI + 4x4 burde være en relativt skuddsikker investering selv om det er en trist bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Spreng budsjettet med 10 000 og ta ut en ny Renault Clio til 1500 pr mnd? Med verdifallet som er de første årene på Renault så får du sikkert en god pris hvis man avtaler kjøp etterpå også.. Eller Citroen Ds3 til samme pris. Ett annet alternativ er C4 Aircross til 1800 pr mnd men da med 50 000 i innskudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Selv om jeg ikke liker Mercedes liker jeg Clio enda mindre, så av de to hadde jeg enkelt gått for Mercen. Årsaker: 4Matic, deilig motor, mye plass, fantastisk mye bedre komfort, skinnseter. Ser ikke for meg at man får en Clio med noe av dette til 1500/mnd.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fin den 210n ja, det er pre-facelift og har noen "mangler"; det er webasto,takluke og aircondition i seter, men dette kunne jeg nok levd med.

Om det var et alternativ å kjøpe ny bil så ville det blitt en elektrisk bil, og ikke en fransk :)

Men jeg lurer på om jeg skal prøve å se om jeg kan få et lån av opphavet til en slik bil da dette er noe av det peneste jeg har sett til salgs på veldig lenge, 4matic sedan er relativt sjelden og det er egentlig noe jeg har lyst på.

Kona er allerede Mercedesfrelst så hun hadde nok vært fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lurt litt på Passat.... 1.9 TDI + 4x4 burde være en relativt skuddsikker investering selv om det er en trist bil..

Jeg har en helt original 04' passsat 4 motion. Ja, det er noe av det tristeste jeg noen gang har eid, og aldri vært så drita lei en bil noen gang. Til gjengjeld er låskassene et helvete på vinterstid, så dørene kan ikke lukkes når man først har fått åpnet de. Låskassene er et kjent problem på disse, spesielt ved væromslag (kondens). Dog ikke alle er plaget med det, virker det som. Hjelper på å har garasje, om du er så heldig.

Positivt: Praktisk bil, med god fremkommelighet (permanent 4x4). Morro å slædde med også. :)

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet minst mulig, helst maks 20 men alt er relativt.

Lurer på om jeg skal høre med mor/far om jeg kan få låne noen kroner fordi jeg så plutselig en drømmebil på finn til 70.....

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39803964

Kjøper du denne utgaven bør du være forberedt på å pusse rust!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du denne utgaven bør du være forberedt på å pusse rust!

Denne bilen spesielt eller W210 generelt? :)

Har min 5 210 nå så jeg kjenner disse bilene og rustproblemene allerede.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen spesielt eller W210 generelt? :)

Har min 5 210 nå så jeg kjenner disse bilene og rustproblemene allerede.. :D

Det er vell generelt ;) Greit at du vet om de problemet, ikke du blir overasket ;) Men absolutt en god og slitesterk bil! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Vet ikke om bilen du leter etter er mulig å få tak i jeg?

En bil med automat og 4x4 er vel skjeldent billig i drift?

Du setter prisklasse 20 000 og et av kravene er AC kjøling i seter.

Når man leter etter en "mest bil for minst penger bil", så hadde det vel hvert lettest hvist eneste krav var at bilen var i ok stand teknisk. Ekstrautstyr blir da mer en bonus enn det blir en nødvendighet.

Du kan ikke få i pose og sekk er det vel noe som heter?

Mulig jeg har missforstått noe her og da må jeg bare beklage det, men det er slik jeg oppfatter denne tråden.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok misforstått litt, kjøling i seter er ikke et krav, poenget var at den overnevnte bilen mangler det for å være toppustyrt.

20 000 kr er et ønske, det er sikkert mulig å ta et lite lån om jeg finner noe jeg virkelig liker.

Er litt i tenkeboksen hvorvidt det er verd å finne seg bil til 20 000 kr eller heller gå for noe til litt høyere pris i håp om at det vil vare litt lenger. 20 000 kr biler er vel ofte ganske nær skroten.

Komfort er forøvrig viktigste krav :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Vel, om du skal holde deg i det litt lavere siktet i pris så er vel kanskje litt eldre Impreza noe å se litt på?
Her får du vel både med Automat, Manuell og Høy/Lav serier etter hva man trenger.
Så er det vel prisen som bestemmer utstyrs nivået generelt.

Jeg så etter dette en stund selv så for å nevne noen pluss og minus..

Minus:

Ikke noen racerbil med de mindre motorene
deler kan være dyre om man ikke undersøker litt først, sparer en del på og handle deler fra utlandet
kjedelig bil innvendig etter min smak
kan være litt rust på de billigste bilene

Pluss:

Praktisk bil som stasjonsvogn, ikke noe kjempe plass men bedre en liten sedan.
Ser ganske ganske grei ut til å være eldre bil design messig (smak å behag)
Slitesterkt motor og drivverk, etter hva jeg har lest er det utrolig lite problemer generelt med disse bilene.
Forbruket er "lavt nok" 1.6 bruker vel rundt 0.7/mila
Okey utstyrt til prisen
Skikkelig 4WD
Med bensin så er vinteren ingen hindring, personlig ville jeg aldri kjøpt gammel diesel i vinternorge, blir jo ikke akkurat fort varmt uten noe tilleggsutstyr.

Her er et billig eksempel:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39457729

Ser ut til å være i god stand, el vinduer, varme i seter, hengerfeste, og sentrallås.
Eu til sent 2014, og byttet god del deler.

Jeg er ingen ekspert men utifra hva jeg har lest om disse bilene som er en hel del så virker det som en skikkelig god bil nr 2 i Norge, da med tanke på vinterhalvåret. Sleng på en Spoiler bak så ser de virkelig bra ut også etter min mening :)

Om bilen skal brukes hovedsaklig til småturer så synes jeg er litt bobbob å sette comfort til topp prioritering? Men uansett helt kurrant bil å kjøre disse imprezaene.

Angående Audi 80/90 er det nesten umulig å få disse i god stand til en billig penge da de er veldig høyt ettertraktet som vinter biler, både for "vanlige" voksne folk samt ungdommer som vil ha leke bil om vinteren (Selv om ikke akkurat er noen racere det heller)

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du er ganske fastlåst på stort, duvende og tysk, så da er det vel ikke så mye å lure på om du skal ha 4x4 og komfort. Det høres i utgangspunktet ut som du er ute etter en billig nr 2 bil, men så nevner du at c-klasse ikke er bra nok fordi det bare er en vanlig bil. En nr 2 bil trenger vel ikke å være annet enn en helt vanlig enkel bil som er pålitelig og går fremover og bakover? Jeg synes du er ganske kresen :)

Ellers synes jeg forslaget til Concker virker bra :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carburatore

Man kan vel ikke akkurat "fråtse" i driftsikre, komfortable, romslige biler med automat og 4x4 når prisgrensen er på maks cirka 20 000,- ;) De fleste har jo stygglang kilometerstand.. Enig i at Impreza kan være et greit kjøp, ev. Legacy.

97 Legacy Outback med 2,5 bensin, AWD og automat

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39939488

00 Audi A6 2,4 bensin, Quattro og automat

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39927345

99 SpaceWagon nylig EU-godkjent med automat, 4x4 og 7 seter dog imponerende stygg og til og med tectylbehandla (..) :P

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39830796

Eller så kan du jo overta leasinga på denne 2012 Cayenne-en med automat, 4x4 og sikkert komfort i bøtter og spann for 21 000,-... i måneden :P

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37633714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...