Gå til innhold
whiplash

Full detail av Hummer H2

Recommended Posts

whiplash    349
whiplash

Se hvem som vender tilbake fra graven!

Det er noen som kjenner til meg fra før av, også er det mange nye medlemmer siden sist jeg la ut en tråd i "Show and Shine". Som noen vet var jeg ute av "gamet" med en skulder som ikke spilte på lag med resten av meg. Den har blitt trent opp, og jeg kan ta noen jobber i ny og ne fremover.

Da er det vitterlig på tide å introdusere bilen jeg har jobbet ivrig med i 70 timer fordelt på de siste to ukene. Dette er en 2003 Hummer H2 V8 Vortex (6.0L med kompressor) som er champagnefarget. Bilen har vært registrert som varebil frem til nå. I går ble den registrert som personbil med fem seter.

Jeg ble advart på forhånd om størrelsen og hvor lite pleie den hadde fått opp igjen de siste ti årene. Advarselen om størrelsen var forsåvet grei å få, for den var jo gigantisk, men lakken har fått pleie i ny og ne, så det var ikke helt krise. :)

Hummer_wordmark.png

Spesifikasjonsliste på produkter som ble brukt på bilen. Jeg skulle ta en full detail som omfattet alt utenom understell. Så mitt fokus ble på motorrom, utvendig eksteriør, hjulbrønner og komplett interiør.

En liten advarsel til dere; DET ER CA. 250 BILDER!

Kos dere med tråden! :)

Vask:

  • Bilthamber Surfex HD
  • Bilthamber Korrosol
  • Mac1 Prickbort
  • Chemical Guys Grime Reaper
  • Chemical Guys MR PINK
  • Swissvax detail brush

Motorrom:

  • Bilthamber Surfex HD
  • Mac1 Prickbort
  • Scholl BOOST
  • Svamp med topper
  • Valetpro børster
  • EZ detail brush
  • Swissvax detail brush

Clay:

  • 3M Perfect It III cleaner clay
  • Optimum No Rinse som claylube

Maskering:

  • Blå 3M tape

Korrigering:

  • Scholl S3+ Gold
  • Scholl S30+
  • Scholl cutting pad (cutting)

Finishing:

  • Scholl S30+
  • Scholl medium pad (polish)
  • ÜBER sort pad (høyglans)
  • PolishAngel Master Sealant
  • PolishAngel Angellouis Famous

Ruter:

  • Nanolotus Proff Ruteforsegling
  • Scholl ICE

Lykter:

  • Nanolutus Proff Ruteforsegling

Felger, hjulbrønn og dekk:

  • Scholl RIM7
  • Bilthamber Surfex HD
  • Chemical Guys Grime Reaper
  • Chemical Guys Bare Bones
  • Valetpro børster
  • EZ detail børste
  • Swissvax Pneu
  • Swissvax Pneu brush

Chrome:

  • Chemical Guys Metal Shine
  • Q-Tips

Gummi og plast:

  • Black Wow
  • Scholl SW20
  • Chemical Guys New Look Trim Gel
  • Chemical Guys Bare Bones

Interiør:

  • Chemical Guys Allclean
  • Swissvax leather brush
  • Swissvax leather cleaner
  • Scholl SKIN
  • Scholl Purple 9000
  • Scholl ICE
  • Black and Decker dampmaskin
  • FOMA Combivac
  • Trykkluft
  • Swissvax detail brush

Diverse:

  • Makita 9227CB
  • Flex XC 3401 VRG (DA)
  • Trykkluft
  • 3M bakplate
  • Scholl bakplate
  • Alt fra cheapo microfiber til Green monster microfiber.
  • LED Lenser hodelykt
  • LED Lenser T71
  • 3M Sun Gun
  • Paint Thickness Gauge

Kamerautstyr:

  • Nikon D90
  • Hama stativ
  • Nikkor 50 mm f/1.4
  • Nikkor 18-200 mm (kort fortalt)
  • Nikkor 12-24 mm (kort fortalt)

Vi begynner som vanlig med bilder av hvordan bilen så ut når jeg fikk den:

DSC_3562.jpg

DSC_3568.jpg

DSC_3565.jpg

DSC_3563.jpg

DSC_3564.jpg

DSC_3569.jpg

DSC_3571.jpg

DSC_3572.jpg

DSC_3573.jpg

DSC_3574.jpg

DSC_3576.jpg

DSC_3577.jpg

DSC_3578.jpg

DSC_3580.jpg

DSC_3581.jpg

DSC_3582.jpg

DSC_3583.jpg

DSC_3584.jpg

DSC_3585.jpg

DSC_3586.jpg

DSC_3587.jpg

DSC_3588.jpg

DSC_3592.jpg

DSC_3452.jpg

DSC_3453.jpg

DSC_3454.jpg

DSC_3455.jpg

DSC_3456.jpg

DSC_3460.jpg

DSC_3464.jpg

DSC_3465.jpg

DSC_3467.jpg

DSC_3468.jpg

Det er ikke så mye tvil om at det er rom for store forbedringer her. Lakken hadde liten glød og var rimelig flat. Interiøret hadde mest sannsynlig aldri fått skinnpleie. Her skulle jeg gjerne farget opp igjen skinnet, men det ble ikke denne gangen.

Videre fulgte vasken av bilen. Her ville jeg forsikre meg om at jeg ikke hadde fysisk kontakt med lakken før den var ordentlig ren. Derfor ble det først en runde med Mac1 Prickbort som fikk stå ca. 5 minutter før avspyling.

DSC_3594.jpg

DSC_3595.jpg

DSC_3598.jpg

DSC_3596.jpg

Deretter ble bilen spylt, før den fikk en runde med Bilthamber Surfex HD som fikk stå 2-3 minutter. Da begynte det å hjelpe på - litt. :huh: Motorrommet måtte også tas mens jeg sto i vaskehallen. Det ble sauset inn med Mac1 Prickbort, Bilthamber Surfex HD og Chemical Guys Grime Reaper på noen steder. Så ble det endel jobbing med børster av diverse fabrikater før avspyling.

DSC_3603.jpg

DSC_3604.jpg

DSC_3605.jpg

Så ble det dynking av hjulbrønner med alt av produkter jeg mente hadde hver sin fordel. Begynte med Mac1 Prickbort, så Bilthamber Surfex HD for så å legge på Chemical Guys Grime Reaper. Umiddelbart begynte jeg å skrubbe med børster fra Vikan. Først da gikk det opp for meg at hjulbrønnene var sprøytet med tectyl. :ph34r: Felgene fikk også Scholl RIM7 og en runde med børstene.

DSC_3600.jpg

DSC_3599.jpg

DSC_3601.jpg

DSC_3609.jpg

Da var det bare å akseptere at jeg ikke kunne få det bedre i og med at tectylen var av den brune sorten. Etter kampen mot tectylen, som jeg syns kunne få bli der når jeg først oppdaget den, så dynket jeg bilen i Bilthamber Korrosol for å ta det siste som satt igjen på lakken.

DSC_3612.jpg

DSC_3614.jpg

DSC_3618.jpg

DSC_3620.jpg

Det tok jo en hel del rundt hele bilen. Så da ble det grundig spyling med varmt vann og høyttrykksspyler. Deretter ble det gjort klart to bøtter med gritguard for håndvasken. Her brukte jeg Mothers sin ullhanske og Chemical Guys Mr PINK. Det var første gang jeg brukte den, og den luktet godt, hang godt på lakken og skummet bra.

DSC_3622.jpg

DSC_3625.jpg

Etter ca. 2 minutter :wub:

DSC_3629.jpg

Bilen var nå fullstendig ribbet for beskyttelse og porene i lakken var åpne. Så kom den store overraskelsen, mildt sagt - clay. Bilen burde strengt tatt være så godt som fri for alt av asfaltstøv, tjære og generell forurensing, men ting tyder på at bilen har vært uten beskyttelse lenge.

DSC_3631.jpg

DSC_3632.jpg

Bilen ble clayet veldig pent og rolig for å kunne unngå RDS i den aller største graden jeg kunne. Så var det en ny håndvask før bilen ble flyttet til et annet lokale. Her ble bilen maskert med blå tape fra 3M.

DSC_3636.jpg

DSC_3638.jpg

Jeg vekslet hele veien med interiør og eksteriør underveis, så nå var det tid for å ta interiøret. Det skulle jo da vise seg å bli en liten utfordring med gulvet under baksetene. Der lå det gule dempematter (med lim) mellom understellet på stolene og gulvsteppet. Da måtte jeg dra frem et hyggelig bekjentskap.

DSC_3473.jpg

DSC_3478.jpg

DSC_3479.jpg

DSC_3497.jpg

Steamet alt av skumgummi, for så å bare dra det av. B)

DSC_3485.jpg

DSC_3486.jpg

DSC_3487.jpg

DSC_3490.jpg

DSC_3494.jpg

DSC_3495.jpg

DSC_3498.jpg

I og med at jeg allerede drev bak, så fortsatte jeg med vasking av understellet på stolene. Demonterte også dørterskellister for å vaske under der også.

DSC_3499.jpg

DSC_3500.jpg

DSC_3501.jpg

DSC_3502.jpg

DSC_3503.jpg

Også er vi litt smågale, og legger et lag med Swissvax Autobahn på understellet til baksetene. Var liksom så godt i gang - dere skjønner. :)

DSC_3505.jpg

DSC_3504.jpg

DSC_3507.jpg

Så fortsatte rensingen av tepper, rengjøringen av plast, skinner, metall og gummi.

DSC_3508.jpg

DSC_3513.jpg

DSC_3515.jpg

DSC_3516.jpg

DSC_3518.jpg

Så var det duket for skinnpleie. De setene var nedsittet og "flate" i uttrykket sitt. Så jeg surret en microfiberklut rundt tuten på steameren og steamet setene før jeg begynte på rensen. Dette gjorde jeg for å åpne porene i skinnet sånn at jeg drar ut mest mulig skitt på første runde. Bilder taler alltid best.

DSC_3482.jpg

Tiden for skikkelig rens av skinnsetene hadde kommet. Swissvax børsten ble funnet frem sammen med Swissvax Leather Cleaner. Den gikk jeg etterhvert tom for så jeg brukte Allclean fra Chemical Guys som rens etterhvert. Starter med et bilde fra setene før jeg rørte de.

DSC_3455.jpg

DSC_3519.jpg

DSC_3521.jpg

DSC_3520.jpg

DSC_3525.jpg

DSC_3526.jpg

DSC_3527.jpg

DSC_3530.jpg

DSC_3533.jpg

DSC_3740.jpg

DSC_3742.jpg

DSC_3748.jpg

DSC_3750.jpg

Alle setene ble renset en etter en, og resultatet ble tilsvarende på begge foran, mens de bak var akkurat satt inn, så de trengte kun en lett rens etter steamingen. Setene ble deretter satt inn med Scholl SKIN en gang om dagen, de tre neste dagene (altså totalt 3 lag med Scholl SKIN). Så pøser jeg på med litt diverse bilder fra interiøret.

DSC_3885.jpg

DSC_3755.jpg

DSC_3756.jpg

DSC_3758.jpg

DSC_3536.jpg

DSC_3537.jpg

DSC_3539.jpg

DSC_3542.jpg

DSC_3543.jpg

DSC_3546.jpg

DSC_3554.jpg

Bilen hadde som sagt vært en varebil, og hadde derfor et altfor stort bagasjeromsteppe. Eieren snakket om å kjøpe et nytt, men jeg målte opp, kuttet det gamle til og renset det. Ble billigere enn et nytt iallefall. Så om ikke annet kan det brukes midlertidig.

DSC_3559.jpg

DSC_3560.jpg

DSC_3561.jpg

På dette tidspunktet manglet jeg bare vasken av interiøret bakerst (dere ser det på hjulkassene i bagasjerommet). Dette ble utført senere, men har ingen bilder av det da jeg, som vanlig, fikk det travelt mot slutten. :rolleyes:

Da interiøret var ferdig og satt inn med Scholl SKIN og Purple 9000 så var det duket for eksteriøret. Sist vi så bilen utvendig sto den maskert. Legger ved bildet der vi slapp før jeg fortsetter.

DSC_3638.jpg

Kjære lesere, da har vi kommet til punktet hvor vi skal se på tilstanden lakken har. Jeg målte hele bilen med fire punkt per panel med PTG'n. Det målte noenlunde likt rundt hele bilen. Var kun målinger mellom 132 um og 154 um. Jeg tolket dette til at bilen ikke hadde noen skader. Litt interessant er det at fronten på bilen er i plast (panser og framskjermer).

DSC_3646.jpg

DSC_3650.jpg

DSC_3659.jpg

DSC_3651.jpg

DSC_3652.jpg

Som dere kan se var det rikelig med RDS å jobbe med. Heldigvis var lakken veldig ålreit å jobbe med, i tillegg til at Scholl S3+ Gold med Scholl cutting pad herjet med RDS'ene. Var sjeldent oppe i mer enn 1700 RPM på maskinen.

Liten sekvens fra hjulbrønnene. Her bruker jeg Chemical Guys Bare Bones og en gul Meguiars pad for å dra det utover.

DSC_3661.jpg

DSC_3663.jpg

DSC_3664.jpg

DSC_3665.jpg

DSC_3666.jpg

Resultatet ble egentlig ganske bra tatt i betraktning at det er brun tectyl. Det vil dere se på ferdigbildene ute. ;)

I kjent stil så blir det jo noen 50-50 på korrigeringen. Og denne tråden skal ikke bli noe unntak. Her kommer en serie bilder som snakker for seg selv.

DSC_3667.jpg

DSC_3668.jpg

DSC_3669.jpg

DSC_3670.jpg

DSC_3671.jpg

DSC_3672.jpg

DSC_3673.jpg

DSC_3674.jpg

DSC_3675.jpg

DSC_3676.jpg

DSC_3677.jpg

DSC_3680.jpg

DSC_3681.jpg

DSC_3683.jpg

DSC_3684.jpg

DSC_3686.jpg

DSC_3687.jpg

DSC_3691.jpg

DSC_3712.jpg

Som sagt som gjort. Her var det snakk om rom for forbedringer, og vi kan vel alle si oss enige om at det var det virkelig også. Forsetter med korrigeringsarbeidet i form av bilder.

PS! Sprayen jeg bruker i ny og ne (liten blank flaske) er Scholl CF02.

DSC_3720.jpg

DSC_3721.jpg

DSC_3722.jpg

DSC_3724.jpg

DSC_3725.jpg

DSC_3726.jpg

DSC_3730.jpg

DSC_3732.jpg

DSC_3734.jpg

DSC_3735.jpg

DSC_3737.jpg

DSC_3778.jpg

DSC_3779.jpg

DSC_3781.jpg

DSC_3784.jpg

Bilen har jo andre deler som også fikk pleie. Deriblant finner vi både chrome, alu og plast. Det er ikke så mye mer å si enn det bildene forteller. Det er noen ekstreme 50-50'r på plasten som dukker opp under her.

DSC_3753.jpg

DSC_3751.jpg

DSC_3789.jpg

DSC_3791.jpg

DSC_3798.jpg

DSC_3799.jpg

DSC_3801.jpg

DSC_3802.jpg

DSC_3805.jpg

DSC_3806.jpg

Tørr plast sa du?

DSC_3813.jpg

DSC_3814.jpg

DSC_3815.jpg

Liten bil sa du? :ph34r:

DSC_3816.jpg

DSC_3821.jpg

DSC_3823.jpg

DSC_3832.jpg

Alt av matt lakk ble behandlet med Scholl No Gloss Spray wax.

DSC_3839.jpg

DSC_3836.jpg

DSC_3841.jpg

DSC_3842.jpg

DSC_3846.jpg

DSC_3847.jpg

DSC_3848.jpg

Litt motorkos etter vasken måtte vi også ha. Brukte flere microfiberpads- og kluter sammen med Scholl BOOST. Legger med et bilde fra før vasken for sammenligning.

DSC_3588.jpg

DSC_3580.jpg

DSC_3851.jpg

DSC_3852.jpg

DSC_3849.jpg

DSC_3850.jpg

Alt som ble behandlet med Black Wow fikk trekke i en dag før jeg brukte Scholl SW20 og en microfiber å tørket over for å unngå skjolder og ikke minst en støvmagnet.

DSC_3873.jpg

Slutten nærmet seg bilen og fikk et lag med PolishAngel Master Sealent, som forøvrig ga en helt syk, syk refleksjon. Det må være det blankeste jeg har sett! Etter denne ble det lagt et lag med PolishAngel Famous som en liten siste touch.

Gratulerer, dere har nå lest dere igjennom min "comeback"-tråd! Da er det vel ikke så mye mer å vente på?

Bilder av ferdig detailet bil

DSC_3874.jpg

DSC_3876.jpg

DSC_3877.jpg

DSC_3884.jpg

DSC_3890.jpg

DSC_3892.jpg

DSC_3893.jpg

DSC_3896.jpg

DSC_3899.jpg

DSC_3900.jpg

DSC_3902.jpg

DSC_3903.jpg

DSC_3904.jpg

DSC_3905.jpg

Tok selvfølgelig med meg bilen utendørs for de aller, aller siste bildene!

Takk for at dere tok dere tid til å lese tråden. :)

DSC_3908.jpg

DSC_3910.jpg

DSC_3912.jpg

DSC_3913.jpg

DSC_3914.jpg

DSC_3915.jpg

DSC_3916.jpg

DSC_3917.jpg

DSC_3918.jpg

DSC_3923.jpg

DSC_3925.jpg

DSC_3926.jpg

DSC_3927.jpg

DSC_3928.jpg

DSC_3929.jpg

DSC_3930.jpg

DSC_3931.jpg

DSC_3936.jpg

DSC_3942.jpg

DSC_3944.jpg

DSC_3945.jpg

DSC_3949.jpg

DSC_3951.jpg

DSC_3952.jpg

DSC_3954.jpg

DSC_3960.jpg

Vil også rette en spesiell takk til Torby for hjelpen med innspurten! Uten han hadde jeg ikke hatt sjans til og levert bilen i tide! Takk Torbjørn!

DSC_3739.jpg

Endret av whiplash
  • DCN Poeng 78

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
JMossige    91
JMossige

Perfekt comeback. Nydelig jobb, og du viser virkelig at du fortjener Approved Detailer tittelen her :thumbs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
R. Molnes    129
R. Molnes

Sweet mother of all that is detailied! Cred for både resultat og valg av bil til ditt comeback! :thumbup:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer R    2 168
Christer R

Rett og slett imponerende arbeid :)

Litt av ett smykke den ble,gøy å se på :thumbs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stigtm    42
Stigtm

Fyyyy fader for et comeback du kom med :) Vannvittig rå glans det ble..Nice work :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Scandic Shine AS / Ketil    257
Scandic Shine AS / Ketil

Blir ikke mye bedre en dette!! Velkommen tilbake Kenneth ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
JH86    113
JH86

Var helt lamslått her etter første gjennomlesingen, derfor smiley'en ovenfor!

Dette er usedvanlig flott arbeid! Rett og slett detailing i praksis!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roy Inge    201
Roy Inge

Hummer og kanari! Fy flate for en stor bil det der er....

Alle bildene gjør at det hele har blitt en god historie å lese :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 028
rogersolmyr

Rett og slett fantastisk artig å lese denne S&S. :thumbs: :thumbs: :thumbs: Lenge siden jeg har trykket så hardt på den grønne knappen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Topp arbeid som vanlig Kenneth :) Alltid en fryd å lese postene dine :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kenneth O    3
Kenneth O

Rett og slett nydelig! Ser virkelig frem til å lese flere S&S fra deg :)
Cred er en selvfølge :thumbs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Stor jobb, stor bil, stor S&S med masse tekst og bilder. Hva mer kan man ønske seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Flott writeup, bilder, bil og alt! Morsomt å se deg jobbe. Har ikke sett på S&S fra deg før, men tror kanskje jeg må se på flere biler du har tatt nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
dansken89    3
dansken89

Stor jobb, stor bil, stor S&S med masse tekst og bilder. Hva mer kan man ønske seg?

Kunne ikke sagt det bedre :) Bra jobbet og welcome back :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Lenge siden jeg har sett en så bra detail!Cred for å i det hele tatt begynne på en sånn bil :) Etter bildene ute fortjente denne tråden! Prikken over i`en!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Svært bra resultat på en stor bil!

Jeg begynner på en slik i begynnelsen av mars. Denne får jeg ha i 4 uker. Hvordan synes du jeg bør planlegge tiden? Her er det snakk om kun utvendig shine, og ikke innvendig. Mulig jeg gjør litt der også alikeve :wub:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×