Gremlin

Tvist med borettslag

Hei,

Jeg har en tvist med borettslaget jeg bor i ifm en skade på en yttervegg.
Skaden kom iløpet av 24 timer på en av de varmeste dagene sommeren 2012 og viser seg på innsiden av ytterveggen, altså i min stue. Skaden ser ut som en settningsskade, men takstmann har konkludert med at det er murpusset som har sluppet/løsnet og presset tapeten min ut.

I vedtektene til borettslaget står det at:Reparasjon eller utskiftning av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner, er borettslagets ansvar.

Borettslaget mener denne skaden har oppstått pga det er 3lag med tapet på innsiden, slik at veggen ikke har fått "puste". Jeg mener at det må ha vært en utløsende faktor / en energi i veggen som har forårsaket dette. Være seg fukt, høy temperatur eller noe annet som har fått veggen til å ekspandere for så at murpussen har løsnet.

Basert på dette, samt det som står i vedtektene mener jeg at dette er borettslagets ansvar og at de skal betale for å utbedre dette. Om man bestiller en bærende yttervegg i mur, så er vel muspussen på innsiden inkludert og derfor borettslagets ansvar?

Hva tenker dere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva baseres påstandene fra borettslaget seg på?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De mener at siden skaden er på innsiden av veggen, så er det mitt ansvar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var borti noe liknende i et borettslag jeg bodde i (satt i styret). Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke husker alt som skjedde (noen år siden), men jeg vet at vedkommende som fikk skader i tapet pga. bevegelse i veggen ikke fikk dekt utgiftene.

Slik jeg husker det, ble det ikke sett på som en bygningsmessig "feil" av takstmann.

Hvor mye regner du egentlig med at dette vil koste å reparere? Er det verdt kampen, for å si det på en annen måte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det vil koste ca 15.000kr. Så er jo ikke en ekstremt dyr reperasjon, men har blitt mer en prinsippsak mot styret. I mine øyne, klarer de ikke å komme med en god grunn for å IKKE dekke dette.

Jeg prøver derfor å sanke argumenter for å få overtalt de.

Jeg føler at de vegrer seg mot å betale dette i frykt for at flere lignende skader skal oppstå i andre boenheter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var også noe av argumentet hos oss også. Sa vi ja til en, må vi si ja til alt mulig annet.

Jeg tror ikke du har en spesielt god sak, slik jeg husker i fra våre vedtekter, skulle det være ganske alvorlige feil før borettslaget dekte feil innenfor husets fire vegger. Jeg vet at de dekte varmtvannsbereder og ventilasjon, men ellers lite.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"... feil innenfor husets fire vegger."

Hva er "innenfor"? Dette er jo selve veggen, og man kan jo ikke bygge en vegg uten en inside?

Dette vil jo bli en sak mellom forsikringen til borettslaget og innboforsikringen - la de krangle om det.

Egenandel på forsikringen til borettslaget er kr 6000.-, da lønner det seg å bruke forsikringen.

Ellers han du ta kontakt med f.eks Huseiernes Landsforbund og se om det er noe hjelp å få.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tolker dette som at borettslaget skyver dette over på huseier fordi de mener murpuss og tapet ikke er en del av "bærende veggkonstruksjoner" Ganske kjipt av de, men jeg kan til en viss grad skjønne det.

Men nå er ikke jeg advokat så hva vet vel jeg. Ta heller kontakt med forsikringsselskapet der du har innboforsikringen din. De gir deg sannsynligvis gode råd om hva du kan og ikke kan gjøre. De har garantert ikke lyst til å betale for dette så kan de skyve det over på borettslaget fikser de nok det ;)

Hvis du ikke får hjelp der, kjøp inn materialene du trenger, en kartong Grandiosa også får det bli DCN dugnad :D

Endret av Larsern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her tror jeg vi må skille mellom det som er av en estetisk svakhet og det som truer sikkerheten til bygget.

Det går ikke helt klart frem, men jeg forstår det slik at dette er i all hovedsak et estetisk problem og ikke har noe med byggets struktur å gjøre.

I et slikt tilfelle vil jeg tro at andelseier selv står ansvarlig for å utbedre, mens om det handler om byggets sikkerhet vil borettslaget selvfølgelig stå ansvarlig.

erikstein: Normalt er varmtvannsbereder ikke dekket av borettslaget men av andelseiere selv, dette står til og med i lov om burettslag om jeg ikke husker feil.

Man må jo også huske på at borettslagets styre er "ansatt" av beboere for best mulig forvaltning av borettslagtes penger, det er klart at de vil knipe inn på alle steder hvor de kan gjøre det, ellers gjør de ikke jobben sin ordentlig.

Huseierens landsforbund er neppe interessert i en slik sak da man som andelseier i et borettslag ikke er "huseier" :)

Om noen lurer har jeg selv flere år i styret ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv 3år i styre i Molde, og løs murpuss innvendig måtte andelseier selv stå for.

Utvendig (terrasse feks) holdt borettslaget maling og kost, andelseier utførte jobben.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er klar over at varmtvannsberederen sjeldent dekkes av borettslaget, men hos oss var det faktisk tilfelle :)

Ellers var lite som ble dekt innenfor husets fire vegger. Om jeg ikke husker feil sto det at "bygningsmassens tekniske konstruksjon er borettslagets ansvar".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er bilde av skaden. Når jeg løsner på strien, så ser jeg en langsgående sprekk i murpussen. Hva som er bak murpussen igjen vet jeg ikke.

Det er snakk om kausalitet her. Årsaken til feilen er jo i veggen, mens virkningen av feilen vises i min stue....

post-2460-0-99843400-1361038594_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Jeg har en tvist med borettslaget jeg bor i ifm en skade på en yttervegg.

Basert på dette, samt det som står i vedtektene mener jeg at dette er borettslagets ansvar og at de skal betale for å utbedre dette. Om man bestiller en bærende yttervegg i mur, så er vel muspussen på innsiden inkludert og derfor borettslagets ansvar?

Hva tenker dere?

(kortet ned sitat av innlegget ditt noe)

Jeg bor selv i ett boligsameie og vet ikke om det blir helt det samme. For noen år tilbake hadde leder av sameiet fått en sopp/sverte-skade på vegg som følge av at det hadde blitt for tett mellom møbel (skap eller seng - husker ikke) og kald yttervegg. Dette klarte hun å få gjennomslag for at sameiet skulle dekke, begrunnet med at det var en konstruksjonsfeil av noe slag. Jeg husker ikke alle detaljer. Jeg synes det var helt unødvendig og feil at sameiet skulle dekke dette som flere oppfattet som en "brukerfeil" eller normal slitasje/verdiforringning. Hva da hvis det viste seg at alle leilighetene i sameiet hadde gjort samme tabbe? I praksis ville det vært å tappe boligsameiets konto til bunn. Penger det er behov for til andre formål (i vårt sameie i hvert fall).

Jeg synes det er en kostnad seksjonseieren skal ta, eventuelt over privat innboforsikring om det lar seg gjøre. Presiserer igjen at dette er selveierleiligheter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut i fra bildet ser det ut som at en liten setning i veggen har fått pussen til å løsne. Reparasjon vil bli dyrere enn egenandelen på forsikringen, så da må altså forsikringen brukes. Skade på bygningskroppen dekkes ikke av din innboforsikring, men av din bygningsforsikring, som du betaler for gjennom husleien. Dette er jeg rimelig sikker på at selskapet du har innboforsikring hos vil bekrefte hvis du spør.

Du er forsikret, og da kan ikke styret nekte deg å bruke forsikringen når du trenger den. Det blir jo helt absurd. Hvem som skal betale egenandelen blir et annet spørsmål, men du har jo ikke vært uaktsom så jeg mener det er rimelig at borettslaget dekker den. Slike ting må de ha tatt høyde for i budsjettet sitt, det er deres plikt som styre.

Det er ikke snakk om at det er deres forsikring og deres penger, du har betalt for dette gjennom husleien.

Du er antageligvis medlem i et boligbyggelag? Ta evt. en telefon til de.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive