Gå til innhold

Roterende spørsmål


tr86

Recommended Posts

Hei.

Har nå fått i hus roterende maskin, og siden jeg stort sett kun har erfaring med DA, så lurer jeg på:

- etter å ha kjørt med press og skal avslutte med pass uten press, skal/bør man da ha høyt eller lavt turtall? Tenker da ift holo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte smile litt når jeg så tittelen på denne, hehe.. Men her er mitt roterende svar: Jeg har i det siste begynt å gå litt ned i turtall de siste to passene for å avslutte finere. Har gjerne siste passet med press på ca 1500 rpm, så ned på 1200 rpm og lite press, så siste passet på 900 rpm og null press. Kan dra den enda lengre og kjøre et siste pass på 600 rpm og løfte maskinen litt opp fra lakken, men er usikker på hvor stor forskjell dette utgjør..

Kommer jo an på lakken også da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg legger bare vekta av maskina på omtrent.Bruker å avslutte på rundt 1000rpm.På myk lakka pleier jeg å gå lavere, og gjør det imens det er godt med produkt igjen for å få polert mest med produkt og ikke noe varme fra pad omtrent.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var egentlig det jeg forventet, har jo uansett DA'en for hånd ved behov likevel, men må likevel mestre roterende slik korrigering går litt raskere uten å gjøre mer ugagn enn man korrigerer:-)

Kun kjørt makita roterende i små perioder, så gleder meg til første runde med Flexen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Ja det ble jo skikkelig snurr på denne tråden!

Jeg pleier å avslutte med lite press og lavt turtall med roterende på hard lakk.

På myk lakk sparer jeg meg selv trøbbelet med å kaste bort tid og henter Flex DA for å fjerne holos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg går som regel rett av etter at jeg har kjørt på høy fart.

Det kommer selvølgelig ann på lakk type og hvilken compound man bruker da.

Menzerna bør vel kjøres ned stegvis.

Trodde ikke høy fart og varme var årsaken til holo, men heller feil kjøremåte eller valg av feil kombo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjøremåte kan bety turtall/hastighet?

Ingen lakk er identisk, men spør mest som bidrag og erfaringer!

Ja det ble jo skikkelig snurr på denne tråden!

Jeg pleier å avslutte med lite press og lavt turtall med roterende på hard lakk.

På myk lakk sparer jeg meg selv trøbbelet med å kaste bort tid og henter Flex DA for å fjerne holos :)

Her blir det nok litt av det samme, men med Bigfoot som er ypperlig mot slikt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Og kjøremåte kan bety turtall/hastighet?

Ingen lakk er identisk, men spør mest som bidrag og erfaringer!

Her blir det nok litt av det samme, men med Bigfoot som er ypperlig mot slikt:-)

Ja, du har jo et poeng her. Tenkte også på kanting av maskin. Jeg har lært at man skal holde puten så flat som mulig mot panelet for å unngå kjørespor.

Jeg trodde de fleste her gikk rett av etter å ha kjørt noen passe med høy hastighet. Denne tråden viser at jeg tok feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste godt guiden som postet nylig, men akkurat dette følte jeg litt usikkerhet rundt. Det er tydelig at det ikke er noe direkte fasitsvar!

Men det å holde pads rett som du sier er jo ofte greit uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Leste godt guiden som postet nylig, men akkurat dette følte jeg litt usikkerhet rundt. Det er tydelig at det ikke er noe direkte fasitsvar!

Men det å holde pads rett som du sier er jo ofte greit uansett :-)

Siden du har såpass interesse at du er en aktiv bruker her, så vil jeg si at det er bare å prøve seg litt frem. Det skal faktisk endel til å gjøre feil når man kjenner til hva man kan gjøre feil og hvordan man kan se defektene.

Er du usikker, så kan du jo få tak i en del fra f.eks en hugger så du kan prøve deg frem og øve deg på. Da kan du også kjøre på litt for å se hvor mye lakken tåler.

Steder som du må være forsiktig med er lakkert plast og kanter/knekker.

Kjøremåten med roterende er ikke så ulik som med DA. Bare mer effektiv og mer behagelig da du ikke har ristingen som DA maskinen har.

Jeg får si igjen at det jeg sier her er heller ikke noen fasit. Dette er kun basert på min erfaring. Alle her har sikkert en eller fler ting som gjøres på en annen måte. Det er bra du lager tråden. En tråd som dette kan bli lærerik for mange her (inkl. meg) og da har man en tråd man kan se i senere hvis man har problemer med dette.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse gjør mester er det vel noe som heter!

Skal bytte noen panel på bilen i helga faktisk, kanskje teste på disse bare for morro skyld hva som skal til for å brenne gjennom. Er snakk om en skjerm og støtfanger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hologrammer får man uansett ved bruk av grov pute og polish/rubbing, kombinert med høy fart og mye press. Og det er jo gjerne slik det blir når man korrigerer, og det er derfor man går over med finere kombinasjoner av pute og produkt i etterkant.

Disse non diminishing/ikke nedbrytbare produktene skal i teorien være grovere/kutte mer pr.rpm på lav fart enn ved høy fart, og det er kanskje derfor det på enkelte lakktyper vil være bedre å gå rett av panelet i høy fart. Dog vil nok dette være avhengig av lakktypen også, med diminishing/nedbrytbare produkter kan reduksjon av fart og press på slutten gjøre at det blir mindre hologrammer å rydde opp i etterpå.

Står du helt i ro med roterende på ett flatt panel med grov kombo og mye press, vil du i de fleste tilfeller brenne/ødelegge lakken før du går igjennom til basen, ihvertfall på de testpanelene jeg har lekt med :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...