Gå til innhold

Død LED belysning til skilt VW Touran


Dr_S

Recommended Posts

Igår poppa det plutselig opp en feilmelding i displayet på min 2005 Touran. Det indikerte at belysning til skilt var defekt. Her har jeg hatt feilfrie LED-pærer i snart 2 år uten noe trøbbel.

Litt vanskelig å sjekke om det er pærene.... Har kikket i manualen om det kan være sikringen som er gåen, men ser ikke ut som skiltlyset har noen sikring? Litt rart at begge to ikke virker?

Noen andre med Touran e.l her som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Sklitlyset har nok ikke egen sikkring nei. Dette pleier å gå på parkeringslyset sine sikkringer.

Det kan godt være tilfelle at begge pærene dine har gått. Prøv med nye pærer eller mål om du har strøm der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Øyvind sier å måle om du har strøm frem til pærene. Mest sansynlig har begge gått samtidig utrolig nok, LED har jo en viss levetid dem å som alle andre pærer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Øyvind sier å måle om du har strøm frem til pærene. Mest sansynlig har begge gått samtidig utrolig nok, LED har jo en viss levetid dem å som alle andre pærer :)

Har LED i skiltlyset på min E36...de har holdt i 3-4 år snart :) Men da får jeg bare prøve å sette i en vanlig glødepære imorgen da :)

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har LED i skiltlyset på min E36...de har holdt i 3-4 år snart :) Men da får jeg bare prøve å sette i en vanlig glødepære imorgen da :)

Takk for alle svar.

Do that! :) da får du i allefall svar på om det er pærene såm er gått eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs veldig på kveliteten på pærene. Dette har jeg opplevd veldig varrierende. Men 2 år er jo ganske lenge om det er ''kina'' pærer? :)

Jeg kjøpte mine Rdash LED lamper (Hele skilt lys holderen) med innebygd LED, disse er det sykt lang levetid på, men tåler IKKE salt tydelig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hva dette er...på lørdag kjøpte jeg to nye standard pærer og når jeg byttet den ene, lyste plutselig den ene LED pæra. Tok halogenpæra ut igjen og satte i LED-pæra, men nå var begge to var døde. Byttet litt frem og tilbake, noen ganger lyste pærene når jeg startet opp, men så døde de igjen.

Det er jo helt tydelig at det er dårlig kontakt et sted....men HVOR ?? Begynner bli ganske lei av den error-mld som popper opp i displayet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som kabelsko eller noe slikt som har litt dårlig kontakt. Sjekket kontaktene/kabelskoene til braketten dær du setter pærene?

Endret av Stenny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Forstår ikke helt hva dette er...på lørdag kjøpte jeg to nye standard pærer og når jeg byttet den ene, lyste plutselig den ene LED pæra. Tok halogenpæra ut igjen og satte i LED-pæra, men nå var begge to var døde. Byttet litt frem og tilbake, noen ganger lyste pærene når jeg startet opp, men så døde de igjen.

Det er jo helt tydelig at det er dårlig kontakt et sted....men HVOR ?? Begynner bli ganske lei av den error-mld som popper opp i displayet..

Bytt begge pærene, ellers vil vel motstanden fra lysene bli feil.. hadde noe lignende kødd selv med led pærer på blinklys når bare hadde 1 pære som var led mens andre var halogen.

Ellers så skjekker du kobber flatene som går i kontakte med de runde delene av pæra, puss disse helt rene.

Har du fukt skade der vil det ofte være grønt av irr.

Videre kan du måle om du faktisk har riktig spenning ut i holderne, er det dårlig kontakt frem til kobber flatene er det å følge ledninger og evt bytte disse / eventuelle kabelsko eller plugger.

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket kontaktpunktene og det er ikke verken irr eller fukt noe sted.. Det rare var at begge LED-pærene lyste, men plutselig ville de bare ikke mer..slo jeg av og på tenningen, virket de noen sekunder, andre ganger ikke.. Så det kan vel ikke være pærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Har sjekket kontaktpunktene og det er ikke verken irr eller fukt noe sted.. Det rare var at begge LED-pærene lyste, men plutselig ville de bare ikke mer..slo jeg av og på tenningen, virket de noen sekunder, andre ganger ikke.. Så det kan vel ikke være pærene.

Hvis du setter i halogenpærer i begge soklene, lyser de da?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Og jordinga sitter hvor? Rart at alt annet virker da..

Det sitter nok flere jordinger der så det blir litt vanskelig å forklare.

Mangler man jord et sted, så kan strømen gå igjenom pæren. Dette fører ofte til at lamper som ikke skal lyse lyser ol.

Du har sikkert sett på en bil eller henger at noe lys slukker når man bremser, parklys som blinker sammen med blinklys osv.

Grunnen til at jeg har misstanke til at det er en jordingsfeil er pga det du skriver ang. halogenpæren over her.

Finn en ledning (monter gjerne en sikkring på den) og prøv deg frem ved å gi ekstra jord (-) på begge lampene og se om det hjelper.

En annen ting jeg kom til å tenke på er at en diode lyser kun hvis strømmen går rett vei. Har du sånne lange pærer, så kan du prøve å snu de å se om det hjelper?

Pga. dette kan også en kortsluttning gjøre slik at dioden ikke lyser, men halogen lampen er ikke like kravstor på dette bestandig.

Det er ikke så lett å finne ut av dette over nettet. Det hjelper heller ikke at elektro ikke er min sterke side selv om jeg jobber litt med det til vanlig (jeg trives best med det mekaniske)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...