Gå til innhold

Bilstereospørsmål, hvilken kabel går til tenninga?


Are G

Recommended Posts

Holder på å oppgradere til nyere handsfreesystem i Mercedesen og ser at den gamle er koble til permanent strøm.
Må da koble til tenninga samtidig så den ikke står og surrer når bilen er av.

Har søkt litt på nett og blir ikke helt klok på alle de forskjellige oppsett i forskjellige biler.. :D
Uansett, har standard ISO for alle høyttalere og strøm osv.
Her er det en blå og hvit ledning, denne er vel antenne/forsterkerkontakt ?
Det er også en ekstra plugg, som har to brune ledninger og en blå/svart .
Er det denne som går til forsterkeren?

Hvilken kan / bør jeg velge for å koble ledning til handsfree?
Typisk nok er ledningen som skal til handsfree kun blå, dvs ikke blå ned hvit eller svart stripe som kunne hjulpet litt :D
Eller er jeg helt på villspor her nå?
Har ikke gjort noe med stereo på snart 10 år..

Legger ved bilder av disse to koblingene i tilfelle min forklaring er for dårlig :)

Standard ISO
s4m134.jpg

Ekstra plugg
314w0mu.jpg

Endret av Are G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Gul eller rød går til tenning.

Husker ikke hvem som er + og hvem som er tenning. Kan du ikke måle da?

Ta en vanlig pære til bil, monter 2 ledinger, legg den ene til jord og den andre til gul eller rød ledning og se hvem av de som slukker lampen når tenning er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe Øyvind, er bare noen ganger hjernen skrur seg av og man ikke tenker logisk :D

Får grave ut multimeteret fra boden og måle :)

Er som sagt veeeldig lenge siden jeg har gjort dette og tydeligvis går kunnskap tapt over tid..hehe..



Forøvrig ville jeg også gjerne vite hva de i den ekstra kontakten går til, men er kanskje noen i MB forumet som kan svare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så gjort, da vet vi i alle fall at vi har permanent strøm på både blå/sort og rød..

Jeg gjetter da på at signalet til stereo om å skru seg på går via CANBUS..

Den gule går til handsfreenheten så jeg antar det er telemute.

Antar da at jeg må finne ledningen som går til sigarettenneren da denne er koblet på tenninga, men det var ikke så lett å komme inn der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Det er rart pga. på en ISO kontakt så er sort - (31) gul og rød er +(en av de konstant + (30) og den andre er tenningsstyrt (15) ). Blå er signal for å skru av og på forsterker (her er det +, men tror ikke det er 12v)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Vet ikke om dette hjelper deg, men her er hvertfall pinout for ISO-kontakten, samt en notis om at fra ca 2000 har en rekke bilprodusenter, deriblant Mercedes, begynt å bruke en annen type kontakt. Siden jeg er belemret med Alzheimer Light og knapt husker hvilken modell du har, og langt fra hvilken årsmodell den er, så er det mulig dette gjelder deg...

Wikipedia!



Ellers har jo Simen syslet litt med popanlegg i bil før, så godt mulig han har noe fornuftig å komme med her...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiki så jeg før jeg postet :)

Men det er åpentbart at alle ledningene som har strøm er koblet rett på batteri, så jeg er ganskes ikker på at det er CANBUS som gir signal om at tenning er på.

Må nok koble meg på askebegeret da denne kuttes med tenninga.

Ellers har jeg vanlig ISO og ikke fakra-kontakt i bilen.

Har forøvrig lest at Mercedes-stereosystemet er svært komplisert og det er forklaringen på hvorfor det er relativt få som leverer ettermarkedsløsninger som integreres i systemet.

Uansett har blåtann vært koblet på batteri i flere dager uten at dette har tilsynelatende effekt på hverken batteri eller blåtann forvirring inne i huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...