volvo940

Tørkehåndkle/ vaskehanske

Hei.

Jeg har vasket tørkehåndkle og vaskehanske sammen i maskin på 60 grader, men syns håndkle tørker dårligere nå.

Har dette noen sammenheng? må de vaskes hver for seg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du brukt skyllemiddel i maskinen tidligere uten og vaske kammeret for skyllemiddel før du vasket tørkehåndkle i maskin?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte du tøymykner?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøymykner er fæle greier. Vannskrekk...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kun brukt vanlig vaskemiddel og skylt skuffen til tøymykner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder nok ikke og skylle skuffen.. jeg ville vasket den skikkelig. er utrolig hvor godt rester sitter i slike kammere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder nok ikke og skylle skuffen.. jeg ville vasket den skikkelig. er utrolig hvor godt rester sitter i slike kammere.

okei, så det har ikke no med rester av såpe fra hansken å gjøre?

Er det noe jeg kan gjøre for å få det bra igjen eller må jeg kjøpe nytt håndkle?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg håndkle i varmt vann sammen med litt Surfex HD så vil det forhåpentligvis fungere bra igjen etter en maskinvask på 90 grader :)

Husk vaaaaaaaaaaaaaarmt vann i bøtten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasker klær og mf om hverandre uten å gjøre annet enn å ikke ha i skyllemiddel når jeg vasker mf. Jeg vasker det alltid på 90 grader og med surfex som vaskemiddel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasker klær og mf om hverandre uten å gjøre annet enn å ikke ha i skyllemiddel når jeg vasker mf. Jeg vasker det alltid på 90 grader og med surfex som vaskemiddel.

Brukerndu ikke milo eller noe slikt? Skummet så jævlig sist eg hadde surfex inni der :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Kun surfex, og litt eddik i skyllemiddelkammeret. Det kan skumme endel hvis det er noe bilsåpe eller annen såpe i det som vaskes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker også eddik som skyllemiddel og surfex som såpe. Har forklart problemet til samboeren og får rapport hver gang hun har brukt skyllemiddel på et eller annet som ville ha skyllemiddel :) Så da vasker jeg ut av kammeret og passer på det går minst en maskinvask før jeg vasker kluter, bare for å være sikker.. vaskemaskinen vår står ikke mye i ro etter vi fikk en liten dverg så det er stort sett kort ventetid :)

Men dere som kanskje har prøvd diverse spesialmidler for maskinvask av microfiber, er det noe mer å hente med f.eks. CG Microfiber Wash fremfor Surfex? Mener å huske jeg fikk noen kluter av Christer en gang som var vasket med dette eller noe lignende og de virket mer statisk på en måte enn hva jeg får til med Surfex, men kan gjerne ha vært andre grunner enn vaskemiddelet til det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, da skal jeg kjøpe surfex og prøve å vaske det på 90 med surfex og eddik og håpe det blir bra :) hvor mye surfex ca? liten skvett?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har to ganger på rad opplevd stive og rare kluter etter vask, og oppdaget brått hvorfor. Jeg har nemlig bløtlagt klutene i surfex, vridd dem opp og putta i maskina, lagt inn en vaskeball med 50ml surfex (standard dose), og så ser jeg brått at det skummer noe helt hinsides! Og da var maskina egentlig godt inne i skylledelen av programmet... Siden klutene bare blei vridd så blei doseringa helt skakk. Kjørte den maskina en gang til bare på skylling, og så en skylling med eddik og så var den i orden^_^

Min dosering:

50ml surfex i ball

To-tre korker 35% eddikessens i skyllemiddelkammeret

Vasker som regel 60 grader (vaskehansker liker ikke 90).

Bløtlegger alltid kluter brukt til voks og poleringsmiddel (notat til meg sjæl: husk å skylle), av og til håndklær/hansker (ikke i samme vann som de forannevnte..)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker også eddik som skyllemiddel og surfex som såpe. Har forklart problemet til samboeren og får rapport hver gang hun har brukt skyllemiddel på et eller annet som ville ha skyllemiddel :) Så da vasker jeg ut av kammeret og passer på det går minst en maskinvask før jeg vasker kluter, bare for å være sikker.. vaskemaskinen vår står ikke mye i ro etter vi fikk en liten dverg så det er stort sett kort ventetid :)

Men dere som kanskje har prøvd diverse spesialmidler for maskinvask av microfiber, er det noe mer å hente med f.eks. CG Microfiber Wash fremfor Surfex? Mener å huske jeg fikk noen kluter av Christer en gang som var vasket med dette eller noe lignende og de virket mer statisk på en måte enn hva jeg får til med Surfex, men kan gjerne ha vært andre grunner enn vaskemiddelet til det...

Jeg vasker kammeret med enten Jif Universal eller Surfex før jeg vasker kluter og skyller så mye at Bellona får spader før jeg setter på klutene, og vasker med CG Micofibre WASH+ med dosering som antydet på flasken. Kluter får seg som regel et Surfex-bad over natten før de går i maskinen på 60-90 grader.

Har vasket med Surfex en gang og syntes ikke klutene var så statiske som med CGMW, men like rene. Jeg liker litt statiske kluter siden de blir lettere å gripe og holde fast, så jeg kommer nok til å fortsette med CGMW eller tilsvarende produkt fremfor Surfex eller eddik (som jeg ikke har brukt så langt).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan man hive inn noen boxere og vanlige håndklær? Slik at ikke MF føler seg ensomme :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasker kammeret med enten Jif Universal eller Surfex før jeg vasker kluter og skyller så mye at Bellona får spader før jeg setter på klutene, og vasker med CG Micofibre WASH+ med dosering som antydet på flasken. Kluter får seg som regel et Surfex-bad over natten før de går i maskinen på 60-90 grader.

Har vasket med Surfex en gang og syntes ikke klutene var så statiske som med CGMW, men like rene. Jeg liker litt statiske kluter siden de blir lettere å gripe og holde fast, så jeg kommer nok til å fortsette med CGMW eller tilsvarende produkt fremfor Surfex eller eddik (som jeg ikke har brukt så langt).

Jeg prøvde CG Microfibre WASH+ nettopp men var usikker på hvor jeg skulle tømme såpen. Skal den i hovedkammeret der hvor man vanligvis legger pulvervaskemiddel, eller skal det rett inn i trommelen? 

Har du et blandingsforhold-tips til surfex-badet du nevner? :)

Endret av Nautilus
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er CG sin i forholdt til annet?

Jeg bruker bare rosa milo i vaskemiddel beholderen og 60 grader på 2 timer. Aldri hatt noe trøbbel med mine kluter :) Like grove å stryke over.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde CG Microfibre WASH+ nettopp men var usikker på hvor jeg skulle tømme såpen. Skal den i hovedkammeret der hvor man vanligvis legger pulvervaskemiddel, eller skal det rett inn i trommelen? 

Har du et blandingsforhold-tips til surfex-badet du nevner? :)

...en skvett Surfex og etpar liter vann... :P

MicrofiberWASH+ skal i det vanlige såpekammeret.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så kan du tømme vaskemiddelet rett inn i vaskemaskinen oppå klutene! ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive