JH86

Felg: Fiks og pulverlakk / Etterbehandling

Heisann!

har et sett med 17" OZ Titan felger som er mildt sagt grimme, og jeg skjems over å ha dem på en ellers velholdt bil...

titan.jpg

Har igrunn bestemt meg for å overlate disse til noen som kan dette, da jeg ikke har tid eller sted til et prosjekt... :P

Disse er fulle av sår og ihvertfall ett hakk som i verste fall trenger en liten sveis på kanten...

(Har sett meg ut et firma, men nevner ikke navn før jeg får snakket med dem... :P)

Tanken var å få dem pulverlakkert hvite (noe jeg synes er fint på sort bil!), og kanskje fylle OZ-merket med litt rød farge! :)

Har søkt og lest masse om pulverlakkering, men blir ikke noe særlig klokere av den grunn...

Jaja, nok om planen og over til spørsmål:

= Blir en pulverlakkert overflate glatt nok til at felgvoks vil holde bremsestøv unna?

= Noen som vet om holdbar rødfarge til bokstavene? Idéen var å bruke en tynn pensel til dette...

= Er en pulverlakkert overflate typisk "matt" eller "våt", evt. om klarlakk over er noe?

Håper jeg har formulert meg noenlunde forståelig her... :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til den røde fargen kan du sikkert bruke caliper-lakk med en tynn pensel, nøyaktighet og tålmodighet. :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der sier du noe... Godt forslag! :) Takk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ingen spesialist men etter mine egne MC felger å dømme:

Pulverlakk er i utgangspunktet ganske porøs og matt. Ikke uvanlig å klarlakkere utenpå pulveret igjen får å skape en glattere og våtere overflate.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har pulverlakkert rammen på min mc. La først svart pulver og så en runde med klart pulver tilsvarende klarlakk. Den er like blank å fin etter 6 år..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ingen spesialist men etter mine egne MC felger å dømme:

Pulverlakk er i utgangspunktet ganske porøs og matt. Ikke uvanlig å klarlakkere utenpå pulveret igjen får å skape en glattere og våtere overflate.

Takk, alltid bra med erfaringer! :) Da vet jeg at jeg har et steg til etter pulverlakken! ;)

Jeg har pulverlakkert rammen på min mc. La først svart pulver og så en runde med klart pulver tilsvarende klarlakk. Den er like blank å fin etter 6 år..

Takk, dette visste jeg ikke! Trodde pulveret bare kom i farger! Dette var noe lakkereren gjorde?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp dette ble gjort i to runder på lakkbanen. Første runde med full pakke på banen, vask,fosfatering,tørk, svart pulver påføring og herding. Så ble rammen kjørt tilbake til påføring av klart pulver for så ny runde i herdeovnen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette hørtes riktig fint ut! :) Da må jeg høre med dem som potensiellt tar på seg denne jobben om de gjør dette!

Tror felgene vil bli riktig lekre, blanke og fine hvite! :D

Takk, for kjapt svar! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt være at den klarlakken jeg også har hørt om også er pulver. Antar at den da fungerer bedre som overflate enn fargepulveret.

Har et par felger som ble pulverlakkert for 8-9 år siden. Disse har alltid tatt til seg møkk veldig lett og vanskelige å holde rene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk pulverlakket vinterfelgene mine i fjor høst, og overflaten er helt glatt og fin. Mener bestemt at lakkereren sa han lakket dem i to omganger: Først fargen, deretter klarlakk. Klarlakken er også pulverlakk om jeg forsto ham riktig.

De fikk en runde med voks før de ble satt på i oktober/november

Pulver2.jpg

Gikk ut og sjekket nå etter noen måneder med salthel**te, (og bare høytrykksvask), ikke mye belegg på innsiden, og det som er slipper lett som bare det, vanligvis ser de helt akseptable ut bare etter HT: (Måtte bortpå med fingeren denne gangen) :

Pulver5_zps220f974d.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten update her:

Felgene ble henta hos lakkerer idag, de har riktignok vært ferdige en stund... :)

Jeg synes resultatet ble enormt bra! Dæven, nå gleder jeg meg til det skal legges om til sommerdekk, ja! :D

Skal ha en liten sjau her med prepping av senterdeksler som skal lakkes i morra med samme fargekode...

Bilder kommer i morgen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn... Jaja, i morgen, en måned... Potato, potato! :P

Her er nå en liten update! Fant noen gamle bilder som viser tilstanden før sandblåsinga og pulverlakkeringa!

DSC_0031-1.jpg

2013-02-06-217_zps5fc47c96.jpg

Her har jeg fiksa noe nødlakkering med en grå spray, det er litt mindre synlig enn de svarte skårene...

Men jeg tipper folket vil se etterbilder også?

2013-02-23-242_zpscbf8d09e.jpg

Bildet her lyver litt, senterdekselet var ikke i nærheten av samme hvitnyanse som resten av felgen...

Felg1.jpg

Felg2.jpg

Spørs om hvitbalansen min er litt på trynet her, men jeg er ihvertfall svært fornøyd med resultatet!

Disse har også fått litt behandling med SV CF, SV Autobahn og SV Pneu matt! :wub:

Så, kom vår, kom bare veier, kom sommerdekksesong! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk! :) Ble fornøyd selv, men nå må jeg ha bremseklosser som støver mindre! :P (Av en merkelig grunn...)

Her er også senteret ferdig!

DSC_0007-Kopi.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive