Gå til innhold
hoistmaster

Første behandling av VW Golf GTD

Recommended Posts

hoistmaster    0
hoistmaster

Hei.

Jeg kjøpte en 2012 VW Golf GTD farge sølv som ble hentet fra Tyskland.

Den har noen små merker etter steinsprut men ellers ser den bra ut.

Da den ikke ser ut til å ha fått noen bilpleie så tenkte jeg at tiden var inne.

Ble anbefalt av en kjenning å gjøre dette i denne rekkefølgen :

1. Surfex og prickbort

2. Grundig vask og tørk av bilen

3. Swissvax cleaner fluid

4. Collinite Liquid Insulator Wax #845 (en eller to gjennomføringer)

5. Duragloss Clear Coat Polish #111 (en eller to gjennomføringer)

6. Swissvaz Shield (en eller to gjennomføringer)

7. Duragloss Clear Coat Polish #111 (en gjennomføring)

Utenom dette kommer selvfølgelig behandling av dekk, felger, glass, gummi etc.

Vil dette være en grei gjennomføring ? Det blir over en 3 dagers periode hvor bilen står parkert innendørs. Selve jobben vil utføres for hånd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

1. Surfex og prickbort

3. Clay

4. Tørk

5. Swissvax cleaner fluid

6. Swissvax Sheild

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

1. Surfex og prickbort

3. Swissvax cleaner fluid

4. Collinite Liquid Insulator Wax #845 (en eller to gjennomføringer)

5. Duragloss Clear Coat Polish #111 (en eller to gjennomføringer)

6. Swissvaz Shield (en eller to gjennomføringer)

7. Duragloss Clear Coat Polish #111 (en gjennomføring)

Steg 5 og 7 er mest sannsynlig polering (polish) med en eller annen form for slipeeffekt som fjerner det meste av LSP (Last step product - siste steg) og bør gjøres før steg 4 og 6.

Og siden Collinite 845 er syntetisk og petroleumsbasert vil den spise seg gjennom SV Shield som er mer eller mindre naturlig. Med andre ord, det holder altså med enten #845 eller Shield.

Bernhards oppskrift er forøvrig en vinner. :)

Endret av Klykken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hoistmaster    0
hoistmaster

1. Surfex og prickbort

3. Clay

4. Tørk

6. Swissvax Sheild

Altså ingen polish til å avslutte med i det hele tatt ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Polering (polish) har gjerne slipemidler i seg som skal gjøre lakk ripefri og blank, som igjen fjerner voks og slikt.

Voks og forsegling skal beskytte poleringen som nettopp har blitt gjort, og beskytte lakken mot naturelementer og slitasje. :)

Så nei, ingen avslutting med polish da det blir som å starte på nytt igjen.

EDIT:

Denne kan være verdt å lese: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15504-nybegynnerguide-for-sknsom-vask-av-bil/

Endret av Klykken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hoistmaster    0
hoistmaster

Polering (polish) har gjerne slipemidler i seg som skal gjøre lakk ripefri og blank, som igjen fjerner voks og slikt.

Voks og forsegling skal beskytte poleringen som nettopp har blitt gjort, og beskytte lakken mot naturelementer og slitasje. :)

Så nei, ingen avslutting med polish da det blir som å starte på nytt igjen.

EDIT:

Denne kan være verdt å lese: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15504-nybegynnerguide-for-sknsom-vask-av-bil/

OK, ja nei man lærer stadig nye ting. Så bare at Duragloss Clear Coat Polish #111 stod oppført som en sealer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Aha, har ingen erfaring med duragloss, men leste polish i produktteksten så antok at det var en form for polering.

Uansett litt meningsløst med 4-5 lag sealer og voks om hverandre. Holder med ett eller to lag med enten samme sealer eller voks. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Du får ikke heft til sealeren etter voks..

Jeg gidder ikke å sløse bort tid på å legge sealer før voks, det gir ofte voksen dårligere holdbarhet etter mine erfaringer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erikstein    189
erikstein

1. Surfex og prickbort

3. Clay

4. Tørk

6. Swissvax Sheild

Er det anbefalt å tørke bilen før clay? Noen spesiell grunn til det? Jeg trodde vann var en grei ekstrasmøring?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Tørk etter clay, da vann er fint som lube. :)

Er clay før tørk i rekkefølgen til bernhard også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Nei, bare jeg som glemte å fjerne det :)

Anbefaler også å spyle over bilen etter clay :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Steg 5 og 7 er mest sannsynlig polering (polish) med en eller annen form for slipeeffekt som fjerner det meste av LSP (Last step product - siste steg) og bør gjøres før steg 4 og 6.

Duragloss #111 er faktisk en ren sealer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Prickbort på tørr bil. Spyle av. (felgene kan få litt og)

Surfex på bil. Spyl av.

Vask av bil og spyl av.

Vasker du ute når det er kaldt, so tørk bilen og køyr den inn i ein oppvarma garasje.

Vent til lakken er litt oppvarma av varmen i garasjen, deretter clayer du. Bruk 2 claybiter som veksles med å ligge i varmt vann. Da er claybitene alltid varme. (mjuke)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bjovas    7
bjovas

Polish er det vageste ordet i historien. :P Jeg har de to siste 岥ne lagt DG101,.. som gjr lakken superblank. S堄G111 som sealer, som gjr at det blir rlite grann mindre blankt, men laaang holdbarhet. Et lag Sv Shield til slutt lfter det visuelle inntrykket, men jeg aner ikke hva det har 堢ety for egenskapene til shield 堬egge i denne rekkeflgen. Men det har funnet flott for meg ihvertfall :)

Endret av bjovas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hoistmaster    0
hoistmaster

Polish er det vageste ordet i historien. :P Jeg har de to siste 岥ne lagt DG101,.. som gjr lakken superblank. S堄G111 som sealer, som gjr at det blir rlite grann mindre blankt, men laaang holdbarhet. Et lag Sv Shield til slutt lfter det visuelle inntrykket, men jeg aner ikke hva det har 堢ety for egenskapene til shield 堬egge i denne rekkeflgen. Men det har funnet flott for meg ihvertfall :)

Men sealer først og deretter SV Shield ? Eller motsatt ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Du får ikke heft til sealeren etter voks..

Jeg gidder ikke å sløse bort tid på å legge sealer før voks, det gir ofte voksen dårligere holdbarhet etter mine erfaringer.

Jeg har samme erfaring som Bernhard her, bare tull å legge sealer + voks. Mer arbeid, bortkastet produkt og ingen forskjell i holdbarhet. 1 lag med voks holder like lenge som 2 lag, så ikke lag deg mer arbeid enn nødvendig, og bruk den ekstra tiden til å gjøre rent noe noe annet :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bjovas    7
bjovas

Hmm, ekstra holdbarhet av å legge voks på sealer tror jeg helt sikkert dere har alvorlig mye mer empiri på enn meg, så da går jeg uten videre ut i fra at det stemmer inntil noen andre autoriteter her kommer og motsier dere. :)

Men føler dere at voks oppå sealer ødelegger holdbarhet på noen måte?

Og jeg må si at mitt subjektive inntrykk har vært at voks oppå sealer gir en rikere glans enn kun sealer, så jeg kommer nok til å gjenta det i år, men jeg skal nok ha et enda mer kritisk blikk på om jeg kun lurer meg selv. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Hmm, ekstra holdbarhet av å legge voks på sealer tror jeg helt sikkert dere har alvorlig mye mer empiri på enn meg, så da går jeg uten videre ut i fra at det stemmer inntil noen andre autoriteter her kommer og motsier dere. :)

Men føler dere at voks oppå sealer ødelegger holdbarhet på noen måte?

Og jeg må si at mitt subjektive inntrykk har vært at voks oppå sealer gir en rikere glans enn kun sealer, så jeg kommer nok til å gjenta det i år, men jeg skal nok ha et enda mer kritisk blikk på om jeg kun lurer meg selv. :)

Problemet er ofte placeboeffekten, vil man at det skal ha noe for seg så har det noe for seg.. Når man legger LSP lagvis vil i mange tilfeller andre laget løse opp det første, på 50/50 tester jeg har gjort på panser har det til og med virket som siden med 2 lag har fått dårligere holdbarhet og evne til å avvise skitt og smuss. Om du synes sealer og voks løfter utseendet en del, ville jeg fokusert mer på grunnarbeidet (lakkrens/polish) hvor det virkelig er noe å hente på utseendet ;)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig