Gå til innhold

Åpent luftfilter - varmeproblem?


truhaa

Recommended Posts

Tyggern

Folk er generelt litt for opptatt av dette med AFR måling, det kan gi en idikasjon på om du har tynn eller fet blanding. Ved et gitt turtall/belastning.

Men f.eks de fleste antilagg systemer som ofte blir brukt/programert ved litt mer en chip trim pøser på med bensin selv når du går av gassen for å holde forbrenning og eksos gasser mest mulig i gang og ikke miste turbo spool..... Ofte dette som fører til heftig og artig flammer/ettertenning ved litt aktiv kjøring...

Da har du alikevel ofte mye rare afr målinger..

AFR et fint verktøy for fintuning av motorstyring.

Noe som er langt viktigere å ha kontroll på er eksostempratur, og gjerne også en vis kontroll på baktrykket i motoren.

Men blir baktrykket høyt blir også tempraturen høy...

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Dennis

    10

  • Oluf

    10

  • truhaa

    7

  • Tyggern

    7

Populære dager

Mest aktive i dette emnet

Bilder i dette innlegget

  • Admins

En maf måler mengden og densiteten luft. Via minimum 2innebygde sensorer som er temp og luft strømnig. Det er denne som bestemmer hvor mye bensin som skal sprøytes inn.

Hvis ladeteykket ditt endrer seg med tempratur er du ute på tynn is, da har du enten for høyt ladetrykk og det detter ettervert som alt blir for varmt. Ganske typisk om en kjører for høyt ladetrykk på en for liten turbo og lager masse forferdelig og høyt baktrykk.

Eller så har du lekkasje et sted.. Som kan føre til mye rart både ladetrykk og blandingsforhold.

Får du høyere densitet eller mengde luft over insprøyitnincs mapen, vil normalt et tenningskutt forekomme.

Vet ikke om det også er MAP sensor på mitsuen som da måler manifoild pressure

Hvis den går magert vil en moderne motorstyring dra av tenning for tenningsbak. Jo magrere en kan kjøre jo mer effekt får du ut. Helt til blir for varmt og en brenner hull i noe.

Dette er da i open loop som gjerne er over 3000rpm under dette regulerer den også på oksygensensor også kalt lamda..

P.s blir mye krøll med telefon å lange innlegg..

Man lader mer når det er kaldt, er derfor ecuen kompenserer med å åpne wastegaten mer ved lave temperaturer. Men når man har bytta den elektroniske boost controller + mye andre mods så må de tabellene fin tunes litt ;)

post-1-0-26824800-1359668343_thumb.png

Det er tabellen som fintuner hvor mye wastegaten skal åpne/lukke etter innsugstemp. Min er modifisert litt. Men som man ser så trekkes det mer desto kaldere det blir. Jeg har i tillegg lagt til at den skal strupe trykket hvis det blir for varmt også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Angående AFR så blir ikke det noe betydelig utslag med å bytte et filter. Men bytter man rør, eller enda værre endrer på diameteren på røret som maf sensoren sitter på får man fort feil verdier på hvor mye luft som faktisk passerer vs hva skaleringen skulle tilsi.

Med en gang man begynner å trimme litt så er egentlig maf sensor noe møkk. Så da går man for speed density (map sensor) slik at hvor mye bensin som skal til styres av hvor mye trykk man har.

Makset ut Maf sensoren på min. Så kjører nå på Gruppe N Rom med Speed denisty på original ecuen. Den støtter også Anti lag. Men det ble så dyrt å kjøre med sist gang så blir ikke noe mer av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående AFR så blir ikke det noe betydelig utslag med å bytte et filter. Men bytter man rør, eller enda værre endrer på diameteren på røret som maf sensoren sitter på får man fort feil verdier på hvor mye luft som faktisk passerer vs hva skaleringen skulle tilsi.

Med en gang man begynner å trimme litt så er egentlig maf sensor noe møkk. Så da går man for speed density (map sensor) slik at hvor mye bensin som skal til styres av hvor mye trykk man har.

Makset ut Maf sensoren på min. Så kjører nå på Gruppe N Rom med Speed denisty på original ecuen. Den støtter også Anti lag. Men det ble så dyrt å kjøre med sist gang så blir ikke noe mer av det :P

Onkel blå er skjeldent noe glad i antilag heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Og ja, det er MAP sensor på EVO (i hvertfall 8 og 9).

Ganske sikker på at det ikke er det på Truls sin. Er ingenting i mappet som skulle tilsi at det er det. feks boost cut går etter load %.

Tror det bare er JDM og noen US Evoer som har map sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det ikke er det på Truls sin. Er ingenting i mappet som skulle tilsi at det er det. feks boost cut går etter load %.

Tror det bare er JDM og noen US Evoer som har map sensor.

Hmm, jeg trodde alle var levert med det, men godt mulig jeg tar feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makset ut Maf sensoren på min.

Nå har jeg stort sett bygget og holdt meg til VAG, men både orginal bosch maf fra Golf 3 VR6 og 1994 S4 2.2 turbo takler 1000hk om man øker diameter på mafhuset 3-4" og justerer mappet deretter. Burde ikke det samme være mulig på en evo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er generelt litt for opptatt av dette med AFR måling, det kan gi en idikasjon på om du har tynn eller fet blanding. Ved et gitt turtall/belastning.

Men f.eks de fleste antilagg systemer som ofte blir brukt/programert ved litt mer en chip trim pøser på med bensin selv når du går av gassen for å holde forbrenning og eksos gasser mest mulig i gang og ikke miste turbo spool..... Ofte dette som fører til heftig og artig flammer/ettertenning ved litt aktiv kjøring...

Da har du alikevel ofte mye rare afr målinger..

AFR et fint verktøy for fintuning av motorstyring.

Noe som er langt viktigere å ha kontroll på er eksostempratur, og gjerne også en vis kontroll på baktrykket i motoren.

Men blir baktrykket høyt blir også tempraturen høy...

Når det gjelder turbooppsett er jeg enig. Skal man tune og fintune en NA motor derimot så er AFR ganske så kjekt, selvsagt kombinert med litt andre sensorer. Vanntemp, innsugstemp, evt barometrisk trykk, er et minimum. Det øyeblikk man blander inn en turbo så blir alt mye mer komplisert, selv om hovedprinsippet er det samme.. man ønsker å kjøre relativt tynt ved liten belastning (men ikke så tynt at noe brenner), og heller være litt på den sikre siden på tykk blanding når man har belastning.. og så skal mappet ta høyde for temperatur, trykk og andre finurligheter :)

Forøvrig er vi vel sporet bra av fra åpent konfilter nå.. :-p

...o.O... småbarnsfar ...o.O...
'12 BMW F11 528i

'00 BMW E46 323Ci

'93 Caterham Seven HPC Evo2+
x15 Mazda 3 2.2D
x08 BMW E61 520d
x ca alle andre BMW'r..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Forøvrig er vi vel sporet bra av fra åpent konfilter nå.. :-p''

Samma det vel, dette var jo fryktelig interessant! :D Gøy å lese om slike ting selv om man ikke skjønner bæret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Nå har jeg stort sett bygget og holdt meg til VAG, men både orginal bosch maf fra Golf 3 VR6 og 1994 S4 2.2 turbo takler 1000hk om man øker diameter på mafhuset 3-4" og justerer mappet deretter. Burde ikke det samme være mulig på en evo?

Ja er mulig det. Men da må man uansett justere hele maf skaleringen på nytt, bytte mafhuset osv. Så da gikk jeg likegodt for speed density ;)

Man klarer alltids å trikse seg forbi mye, men det går ofte også utover kjørbarheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja, og jeg har fått svaret jeg ville ha ;) Handler meg orginalt filter jeg :D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Når det gjelder turbooppsett er jeg enig. Skal man tune og fintune en NA motor derimot så er AFR ganske så kjekt, selvsagt kombinert med litt andre sensorer. Vanntemp, innsugstemp, evt barometrisk trykk, er et minimum. Det øyeblikk man blander inn en turbo så blir alt mye mer komplisert, selv om hovedprinsippet er det samme.. man ønsker å kjøre relativt tynt ved liten belastning (men ikke så tynt at noe brenner), og heller være litt på den sikre siden på tykk blanding når man har belastning.. og så skal mappet ta høyde for temperatur, trykk og andre finurligheter :)

Forøvrig er vi vel sporet bra av fra åpent konfilter nå.. :-p

He he det er helt sant!. vi har sporet litt av kan snart kalle denne tråden "motor tech talk"...

Det er sant som du sier, men forsøkte å relatere det litt til den aktuelle bilen..

Optimalt bør en jo også da måle AFR for hver sylinder. når vi bygget min siste volvo B20 på ca 200hk N/A som er litt høyt på en gammel støtstang motor fra 60-tallet... satt vi inn mutter for måling til hver sylinder i grenrøret..

Denne gikk jo på gassere og enklere å justere for hver sylider. Men når en ligger så langt mot grensen som vi gjorde da spilte luft tempratur og fuktighet mye inn på motor...

Var helt umulig å bruke uten å justere litt hver gang..

Den motoren dro vi for langt uten å modifisere nokk på topp og fløde.. osv osv..

Kan forøvrig bekrefte at olje i filtre brenner godt.............

Litt feil tenning og spytting i innsuget så brandt det godt under panseret på den gamle kjerra....

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Man lader mer når det er kaldt, er derfor ecuen kompenserer med å åpne wastegaten mer ved lave temperaturer. Men når man har bytta den elektroniske boost controller + mye andre mods så må de tabellene fin tunes litt ;)

attachicon.gifwastegate.PNG

Det er tabellen som fintuner hvor mye wastegaten skal åpne/lukke etter innsugstemp. Min er modifisert litt. Men som man ser så trekkes det mer desto kaldere det blir. Jeg har i tillegg lagt til at den skal strupe trykket hvis det blir for varmt også

Øker faktisk ladetrykket ditt ved kaldere tempratur?

Eller drar du av trykket for å kompensere for den høyere densiteten ved lavere tempraturer. Ligger du i grenseland av det dysene klarer?

Kan ikke se noe spessielt annen grunn til å dra av ladetrykket ved lavere tempraturer en for å begrense effekøkningen. Eller så bruker ikke motorstyringen trykket i systemet til å regulere ladtrykk..

eller over spool når det blir varmt....

Men er det samme ladetrykksstyring på evoen? eller er den kun trykk regulert?

Liker best den "gamle" metoden jeg... trykket i innsuget bestemer hvor mye wg skal åpne...

Slange rett fra trykksiden via trykkregulator til WG... stabilt ladetrykk uansett :)

sånne orginale motorstyring tar hensyn til alt for mye dill dall.... ;)

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Det ble fryktelig rotete skrevet så jeg.... :)

Leste innlegget ditt en gang til å tror jeg nå skjønte hva du mener.

Du åpner WG mer med ladetrykkstyringen for å opprettholde samme ladetrykk ved lavere tempratur? for å ikke gå utenfor mappet med overtrykk. ?

En free float turbo vil øke trykket da densiteten er høyere ved lavere tempraturer. og for å ikke få overspool på turbo når det er varmt eller du er høyt oppe i høyden..

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Øker faktisk ladetrykket ditt ved kaldere tempratur?

Eller drar du av trykket for å kompensere for den høyere densiteten ved lavere tempraturer. Ligger du i grenseland av det dysene klarer?

Kan ikke se noe spessielt annen grunn til å dra av ladetrykket ved lavere tempraturer en for å begrense effekøkningen. Eller så bruker ikke motorstyringen trykket i systemet til å regulere ladtrykk..

eller over spool når det blir varmt....

Men er det samme ladetrykksstyring på evoen? eller er den kun trykk regulert?

Liker best den "gamle" metoden jeg... trykket i innsuget bestemer hvor mye wg skal åpne...

Slange rett fra trykksiden via trykkregulator til WG... stabilt ladetrykk uansett :)

sånne orginale motorstyring tar hensyn til alt for mye dill dall.... ;)

Target boost er likt uansett temperatur, så går ikke ned på noe trykk. Så det eneste ecu gjør er å gi beskjed til boost solenoiden om å åpne wastegaten mer når det er kaldt ute, slik at den ikke går over satte ladetrykk verdier. Ecuen kan legge til og trekke fra wastegate duty ved "boost error", men bare til et vist nivå. Så ved kalde temperaturen må den også ha ha den ekstra tabellen med innsugstemp for å kunne justere wastegaten nok.

Har også per gir tabeller, slik at jeg kan lukke wastegaten mye mer i de første girene, slik at jeg får høyere trykk og bedre spool up og samtidig ikke overlader i 5-6 giret

Har 1000cc dyser og de kjører på ca 80% belastning, så har enda litt å gå på der.

Er ganske stor forskjell på Evo og Subaru sin motorstyring. Evo går etter load verdier i %. Men Subaru bruker map sensoren.

Et boost map på min ser slik ut:

post-1-0-26522800-1359707469.jpg

Siden jeg enda er på original turboen, så går jeg ned på trykk etter som turtallet stiger, da turboen ikke klarer å levere 1.5 bar hele veien. og for å hindre at turboen går utafor sitt effektivitets område og nærmest bare blir en varmluftsblåser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...