rogersolmyr

Forsikring mot skade på kundebiler

31 innlegg i emnet

Dere som har etablert egne firmaer. Har dere på noen måte tegnet en forsikring mht skader på kundebiler? Det kan jo skje at man skader lakken eller lager bulker eller er uheldig på annen måte og utbedring av slike skader kan jo bli kostbart.

Jeg har bare for å gjøre det klart ikke opplevd noen slike uhell selv, men er jo veldig klar over at ting kan skje, så det er jo greit å ha gjort seg opp en formening om temaet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på denne, men lurer på hva dere gjør som ikke har firma. Har dere noe forsikring som dekker slike uhell ? Eller informerer dere kunder om risikoen, og at det er på eget ansvar de leverer bilen ? Det skal jo verken rare bilen til, eller rare uhellet, før det blir såpass dyrt at hele omsetningen forsvinner, og vel så det...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må jo veie prisen på forsikringen opp mot hva en typisk omlakkering av f.eks et panel vil koste. Det kommer litt an på hva slags biler man jobber på også. På litt spesielle biler med spesiell lakk kan det fort koste mange titusener.

Men at det skjer uhell før eller senere er helt sikkert. Uansett hvor god man er.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har betalt av egen lomme opplakkering av paneler jeg har skadet.

Totalt 1stk fanger foran på 4år med bilpleie. Risikoen er jo alltid til stede, men sålenge man er obs på det, går det stort sett bra.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på denne, men lurer på hva dere gjør som ikke har firma. Har dere noe forsikring som dekker slike uhell ? Eller informerer dere kunder om risikoen, og at det er på eget ansvar de leverer bilen ?

Hadde jeg skulle levert bilen min til polering og de sa at det var en viss fare for at de brant gjennom lakken og at jeg måtte betale for lakkering hadde jeg nok ALDRI dratt innom der igjen. Det er den som polerer sitt ansvar, og derfor må man kanskje ta litt bedre betalt i tilfelle dette skjer. Da holder plutselig ikke 2000kr for polering lenger i tilfelle det skjer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et uhell kan alltids skje.. Men når en har tatt til seg mye god kunnskap så klarer man som regel se an risikoen fra bil til bil. Har heldigvis ikke vært ute for noe uhell enda, men må legge til at jeg er veldig nøye med å inspisere hver enkelt bil før jeg tar på meg en jobb. Jeg har ikke sjekket, men tror en slik forsikring fort kan koste noen kroner.. Så hvis først uhellet er ute får jeg bare ta det som læring og betale skaden :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt et uhell på 57 biler. Kosta meg 5600. <_<

Brant gjennom på en plast del på en Ford S-max. Merke var ca på størrelse med en krone.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt et uhell på 57 biler. Kosta meg 5600. <_<

Brant gjennom på en plast del på en Ford S-max. Merke var ca på størrelse med en krone.

Mulig jeg er helt på jordet her nå, men jeg må spørre likevel...

Gitt at man har avtalt en pris for jobben, si 4000 kroner, og man har stått i 30 timer og polert som den tullingen man er, og så går man gjennom lakken på en fanger og lager svimerke på størrelse med en krone, som da koster 6k å fikse... Man ringer så eier og informerer om det som har skjedd, ordner lakkering og alt er fint - men er man da fremdeles i en posisjon til å kreve betalt for poleringsjobben?

Jeg mener jo at man likevel skal ha betalt for jobben man har gjort, selv om man hadde et uhell. Så lenge en gjør opp for seg skal man jo ha betalt for den jobben man har utført?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på jordet her nå, men jeg må spørre likevel...

Gitt at man har avtalt en pris for jobben, si 4000 kroner, og man har stått i 30 timer og polert som den tullingen man er, og så går man gjennom lakken på en fanger og lager svimerke på størrelse med en krone, som da koster 6k å fikse... Man ringer så eier og informerer om det som har skjedd, ordner lakkering og alt er fint - men er man da fremdeles i en posisjon til å kreve betalt for poleringsjobben?

Jeg mener jo at man likevel skal ha betalt for jobben man har gjort, selv om man hadde et uhell. Så lenge en gjør opp for seg skal man jo ha betalt for den jobben man har utført?

Selvfølgelig må man det. Og derfor må man prise seg litt høyere i tilfelle noe slikt skjer så man ikke må ta av egne lommer hvis uhellet likevel er ute. Du har jo likevel gjort jobben som avtalt, men dessverre med et avvik. Det betyr at du har levert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på jordet her nå, men jeg må spørre likevel...

Gitt at man har avtalt en pris for jobben, si 4000 kroner, og man har stått i 30 timer og polert som den tullingen man er, og så går man gjennom lakken på en fanger og lager svimerke på størrelse med en krone, som da koster 6k å fikse... Man ringer så eier og informerer om det som har skjedd, ordner lakkering og alt er fint - men er man da fremdeles i en posisjon til å kreve betalt for poleringsjobben?

Jeg mener jo at man likevel skal ha betalt for jobben man har gjort, selv om man hadde et uhell. Så lenge en gjør opp for seg skal man jo ha betalt for den jobben man har utført?

Kjenner personen godt. Måtte bare bite i det sure eple og betale alt. Hadde avtalt 3000,- for jobben. Han fiksa skaden og jeg fikk kvittering + taksten, og jeg gav han 2600,-. Kosta meg mange timer, produkt og de 2600,- kornene. Syns de var en grei deal.

Bare og gjøre opp for seg og få det ut av verden mener jeg, <_<

Endret av MikaelØ
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som firma har man mulighet til å tegne forsikring på dette, noe alle som driver seriøst sannsyligvis har - dette er klassisk tabbeforsikring. Det er uansett visse krav til kunnskap og opplæring som ligger til grunn - feks så vil det være vanskelig for oss å få igjen på en sak der vi tok en helt nyansatt ufaglært kar til å polere og han brant gjennom. Denne forsikringen gjelder også andre tabber som kan forekomme - enten ved mennesklig feil eller ved maskinell svikt.

Som privatperson vil det kanske være mer trøblete å få slikt, men som et enkeltmannsforetak med synliggjøring av kunnskapsgrunnlag (kursing, erfaring, etc) så er nok dette lett oppnåelig.

Forsikringen koster vel etter hvor mye man skal forsikre seg for, men er som rimelig å regne (mener jeg å huske) :)

4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott, tabbeforsikring var vel det jeg var ute etter ja....Og et slikt kurs som du refererer til kan f.eks. være sertifiseringskurset Swissvax skal ha i mars?

Prøver å finne så mange gode argumenter jeg kan for å ta et slikt kurs, og nå fikk jeg jo enda et :-)

Endret av rogersolmyr
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil helt klart være ballast i så måte ja :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært i kontakt med forsikringsselskapet mitt ang. dette, men egenandelen er såpass høy at det vil i de fleste tilfeller bli billigere å lakke panelet for egen regning. Jeg har drevet med dette siden 2007, og har hittil lakkert opp en bakfanger i plast som jeg brant gjennom. Tok betalt for jobben som vanlig, og betalte selv for lakkeringen. Kunden var fornøyd for bakfangeren var uansett veldig oppripet av hunden som hoppa ut å inn baki.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har du nok i mange tilfeller rett i, men det kommer seg helt an på bil, skade sted (panser etc) og kunde.

Poenget er jo å ha sikkerheten, bruke den gjør man først når tilfellet forsvarer det. Om man feks kjører gjennom panseret på en 2012 Porsche 911 og kunde ikke godtar at man bruker "eget" lakkeringsalternativ så flyr nok regningen langt over egenandel.

Derfor må man ha det når man driver profesjonellt og har mange forskjellige biler innom. Vi har hatt to saker av mange hundre biler, der den ene var lakkgaranti fra Audi (men som hadde blir veldig dyr - ca 20') og en annen der regningen ble under egenandel og vi betalte selv.

Men som sagt, forsikringen er billig og den bør man ha, hvor ofte den må benyttes er en annen sak - forhåpenligvis sjelden.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært i kontakt med forsikringsselskapet mitt ang. dette, men egenandelen er såpass høy at det vil i de fleste tilfeller bli billigere å lakke panelet for egen regning. Jeg har drevet med dette siden 2007, og har hittil lakkert opp en bakfanger i plast som jeg brant gjennom. Tok betalt for jobben som vanlig, og betalte selv for lakkeringen. Kunden var fornøyd for bakfangeren var uansett veldig oppripet av hunden som hoppa ut å inn baki.

Fikk samme svaret.. Egenandelen var 10k

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg også hatt litt i tankene, men har til nå ikke opprettet noe enkeltmannsforetak. Takk for svar, Dag! :)

Kan raskt bli dyrt om du har et smykke stående på "benken"..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig må man det. Og derfor må man prise seg litt høyere i tilfelle noe slikt skjer så man ikke må ta av egne lommer hvis uhellet likevel er ute. Du har jo likevel gjort jobben som avtalt, men dessverre med et avvik. Det betyr at du har levert.

Så da blir det 10.000- for en 1-stegs i tilfelle man brenner/ødelegger noe? :P

Skal noen ha komplett shine innvendig og utvendig til detailerpris, og i tillegg måtte betale ekstra i tilfelle man er uheldig....da betaler plutselig kunden forskudd på rep. som du egentlig skulle betalt hvis du er uheldig, og det høres veldig feil ut i mine ører ;)

Tabber man seg ut får man stå for det og ta regninga som en mann (eller kvinne), er man såpass klønete at det ikke går rundt økonomisk fordi man tabber seg ut på annenhver bil, bør man ordne seg forsikring eller finne seg noe annet å gjøre. Å la kunden betale ekstra fordi man ikke "vil" betale for evt. tabber er respektløst :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne type forsikringer finner man hos alle typer bilverkster, håndverkerfirmaer, etc.etc...

Det er jo ikke snakk om å prise en tabbe inn i hver jobb man gjør - dette er en billig forsikring å tegne, men dyr å bruke. Det er en sikkerhetsventil og det bør ikke være vanskelig å skjønne at denne kan være kjekk å ha uavhengig om man ikke brenner gjennom annenhver bil (da blir det nok fort litt dyrere egenandel også).

Her får nå folk gjøre som de mener, men bare som et eksempel: OM det var et valg å ha ansvarsforsikring på bilen og noen valgte å ikke ha det siden de aldri krasjet kunne det fort bli trøblete om det plutselig gikk virkelig galt.. (uten sammenligning for øvrig) ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne type forsikringer finner man hos alle typer bilverkster, håndverkerfirmaer, etc.etc...

Det er jo ikke snakk om å prise en tabbe inn i hver jobb man gjør - dette er en billig forsikring å tegne, men dyr å bruke. Det er en sikkerhetsventil og det bør ikke være vanskelig å skjønne at denne kan være kjekk å ha uavhengig om man ikke brenner gjennom annenhver bil (da blir det nok fort litt dyrere egenandel også).

Her får nå folk gjøre som de mener, men bare som et eksempel: OM det var et valg å ha ansvarsforsikring på bilen og noen valgte å ikke ha det siden de aldri krasjet kunne det fort bli trøblete om det plutselig gikk virkelig galt.. (uten sammenligning for øvrig) ;)

Poenget mitt var bare at om man ikke har forsikring, synes ikke jeg det var en fair ide og øke prisene ytterligere for å evt. slippe å betale noe selv en eller annen gang. Men her er det selvfølgelig stor forskjell på å drive et firma, kontra en privatperson som tar en jobb nå og da.

Som privatperson uten reg.firma er det nok vanskelig å i det hele tatt få en slik forsikring, og hvor mye mer enn gjennomsnittet skal man da legge seg på for å være sikker på at man slipper å stå/betale for evt. tabber?

Jeg tolket muligens innlegget til kristian litt feil, og hang meg opp i at det var en feig løsning å øke prisene for å slippe å stå for evt.tabber selv. Å få detailet bilen er dyrt i utgangspunktet, og skal man legge inn noen ekstra tusenlapper som egen idiotforsikring blir det antakeligvis vanskelig å få seg jobber i det hele tatt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive