Mighty 271 Skrevet 22 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 Januar, 2013 Jeg kjøpte for en drøy uke siden ny bil. En mazda 6 2.2D 2011 mod med webasto parkvarmer. Jeg har tatt alle forhåndsregler når der gjelder bruk av webasto. Dvs at jeg ikke har kjørt den i lenger tid enn påfølgende kjøretur osv. Jeg har ca en halvtimes kjøring til jobb. I tillegg satte jeg batteriet på vedlikeholdslading for noen dager siden for å sikre at det var helt toppladet. Likevel, når jeg skulle på jobb i dag var batteriet dødt etter å ha kjørt webastoen i drøyt 30 minutter. Jeg synes også at bilen drar ganske tregt på starteren uansett, selv etter at batteriet har stått på lading. Jeg la også merke til at nå ettet kun 7-8 timer med 4A ladestrøm så viser laderen at batteriet er fullt, og batteriet ligger på 12.9V i ladespenning. Det skal jo ta i allefall 20 timer å lade et såpass stort batteri fra tomt til fullt med denne ladestrømmen? Kan det være noe feil med batteriet som gjør at det ikke greier å holde spenningen under belastning nå allerede etter godt under 2 år, eller er det meningen at man skal måtte ha lader tilkoblet når man bruker parkeringsvarmeren? Jeg ringte mazda i dag, men de sa bare at jeg skulle lade det igjen over natta. Det hjelper jo lite når batteriet er "fullt" etter noen få timer og tomt igjen like fort. SÅ mye strøm trekker vel ikke webastoen at den skal tømme et fulladet batteri på under en time i allefall. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 22 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 Januar, 2013 Hvor stort er batteriet? Når batteriet akkurat er ladet har det mer spenning enn det klarer å holde på. Prøv å ha på fjernlys noen sekunder å mål etterpå. Det kan være at batteriet er ødelagt og må skiftes.. Har det vært utladet tidligere så kan det ta skade av det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 22 Januar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 Januar, 2013 Når jeg fyra opp kupevifta på full guffe (utlufting funksjon via webasto fjernkontroll) så sank spenningen kjapt til 11.9V, med kupevifta på trinn 3 av 6 ligger spenningen på ca 12.2V. Når jeg stopper den stiger batteriet til rundt 12.5-12.6 igjen. Nå skal det sies at det er 24 blå ute her også da. Jeg er usikker på størrelsen, men det er i allefall fysisk større enn batteriet i peugeoten som er på 7Ah. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 22 Januar, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 Januar, 2013 Jeg har hentet splitter nytt batteri ut av butikken som det var feil på, så selv om 2 år er unormalt kort levetid er det jo mulig batteriet ikke tåler belastning lenger. Det er gjerne en enkelt celle som svikter først. Ved belastning har du da rundt 10 volt. Streng kulde reduserer kapasiteten betraktelig. Hvis det er originalbatteriet, er enkelte japanske biler litt kjipe og monterer ett gammeldags batteri som ikke er vedlikeholdsfritt. Hvis det er skrukork på cellene bør du sjekke at væskenivået er normalt. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad 39 Skrevet 22 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 Januar, 2013 (endret) Hvor mye måler du når det er tomt? Absolutt ingenting? For jeg tenkte at det kan være dårlig tilkobling et sted så det tapper seg fort pga det. Men kan også være som ØHN sier at det er feil på batteriet. Har du snakket med gammel eier om han har hatt problemer med dette? Du har ikke et annet batteri som du kan prøve enn så lenge? Når det er kaldt for batteriet så holder det lenger, men dog krever det mer strøm for å starte bilen også. Endret 22 Januar, 2013 av kristian_ Siter Kjører Golf MK6 2011 - Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 23 Januar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 Jeg målte ikke spenningen når det var "tomt", men det var i allefall dødt nok til at displayene slokte når jeg skrudde på kupevifta. Men spenningen var ikke lav nok til at webasto kuttet ut før jeg prøvde å starte. Noe som medførte at webasto bråstoppet og spydde røyk inn i bilen. Jeg målte syrevekten på batteriet nå nettop, og alle cellene lå på akkurat 1.20. Selvfølgelig mistet jeg også en av skrukorkene ned på bunnplaten under motoren, jaja.. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 23 Januar, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 Spurte internett og han sier fulladet startbatteri skal ha 1.28. Jeg tror ikke 1.20 er kritisk i seg selv, men belastningen på flere hundre ampere når starteren slår inn får et batteri til å knele lenge før du merker noe er galt med lys og annet elektrisk forbruk. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 23 Januar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 Jeg tenker jo at når batteriet et nede på 11 tallet bare av kupevifta så må jo spenningen synke voldsomt når starteren slår inn. Men jeg vet ikke hvor mye vifta trekker på full guff heller da. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 23 Januar, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 Jeg tenker jo at når batteriet et nede på 11 tallet bare av kupevifta så må jo spenningen synke voldsomt når starteren slår inn. Men jeg vet ikke hvor mye vifta trekker på full guff heller da. Neppe noe mer enn 20 Ampere sikring på kupeviftekursen i hvert fall. Når batteriet protesterer da, og du har over - 20 har ikke starteren en sjanse. Jeg hadde fulladet en gang til et siste forsøk, og kjøpt nytt batteri hvis det fortsatt er likedan. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 23 Januar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 Er batteriet gåent etter under 2 år så skal jeg da prøve meg på garantien i allefall. Mazda gir jo 3 års garanti på batteriene de bytter, så da må det vel være minst like lang garanti på det originale også vil jeg tro. Tok av laderen da jeg kom hjem fra jobb siden laderen da var ferdig (ctek). Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 23 Januar, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 Er batteriet gåent etter under 2 år så skal jeg da prøve meg på garantien i allefall. Mazda gir jo 3 års garanti på batteriene de bytter, så da må det vel være minst like lang garanti på det originale også vil jeg tro. Tok av laderen da jeg kom hjem fra jobb siden laderen da var ferdig (ctek). Stemmer det, du har jo praktisk talt splitter ny bil. Bare å peke og si fiks. Hvis du blar litt i papirene til bilen, finnes det sikkert en mobilitetsgaranti og et tlf nummer som sikrer at snille menn med kjeledress møter der du står fast de 3 første årene. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cesandberg 78 Skrevet 23 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 Vanligvis så tar det ca 50% av tiden å lade et batteri fra 0 til 80% og 50% av tiden å lade det fra 80-100%, når det er kaldt i tillegg så kan du risikere batteriet ikke klarer å ta til seg 100% lading, og at en liten ctec lader ikke klarer å topplade batteriene. Av og til så er det bedre å bruke en litt uintelligent lader. Hvis det batteriet ditt har fått seg en dyputlading eller to tidligere så kan en celle eller to blitt svekket. Her er lit info: http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Batteriets-oppbygning-og-virkemaate-2005.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 23 Januar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 Siden denne laderen leverer 4A max så bør det uansett ta minst 16-17 timer opp til 80%. Batteriet stiger raskt til opp spenningen som gjør at laderen kutter, men det virker som kapasiteten ned til "tomt" igjen er veldig liten. Jeg regner med at verkstedet har utstyr for å ta en belastningstest på batteriet. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 23 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 (endret) 1,20 i syrevekt så er batteriet dødt.... Batterier bør byttes med syrevekt under 1,26. Ser du noen buler på batteriet som kan tyde på at det er fryst? Jeg har bensinvarmer på min bil som går opp til 1 time før hver start. Og har 5 min til jobb og 10 min kjøring til barnehage. Har ikke ladet siden jul, og batteriet er 8 år. (Håpe det ikke straffer seg å skryte av det) Skal også sies at det ikke er like kaldt her som hos deg da. Endret 23 Januar, 2013 av Petter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 23 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 (endret) Høres ut som du kanskje har en (eller feler) defekt celle i batteriet ditt? Hvis det er korker på det, så ville jeg målt syrevekt. Edit: Ser nå at du har målt syrevekt. Har du lav syrevekt på en eller flere celler etter at batteriet er fulladet, så er det bare å skifte det ut. Endret 23 Januar, 2013 av Øyvind G Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 23 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 Ser på tabellen på side 11 her: http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Batteriets-oppbygning-og-virkemaate-2005.pdf Har du syrevekt på 1,24 i -18 grader så har du bare 50% kapasitet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 23 Januar, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 1,20 i syrevekt så er batteriet dødt.... Batterier bør byttes med syrevekt under 1,26. Ser på tabellen på side 11 her: http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Batteriets-oppbygning-og-virkemaate-2005.pdf Må bare presisere at hvis du måler syrevekt på et batteri til under 1.26 i - 24 grader C, kan det likevel være helt fulladet og 100% i orden. Måler du det til under 1.26 i +25 grader er jeg enig med deg. I følge s. 11 i tabellen i linken din kan det fortsatt være liv laga for et batteri selv om det måler ned mot 1.20 i mange-og-tjue-minusgrader. En bør ta høyde for en viss feilprosent i måleapparatet også. Siden denne laderen leverer 4A max så bør det uansett ta minst 16-17 timer opp til 80%. Batteriet stiger raskt til opp spenningen som gjør at laderen kutter, men det virker som kapasiteten ned til "tomt" igjen er veldig liten. Jeg regner med at verkstedet har utstyr for å ta en belastningstest på batteriet. En slik liten C-tek lader fikser neppe et tappet batteri under så ekstreme kuldeforhold, kan hende det bare lurer deg til å tro at du har ladet. Jeg vil fortsatt anbefale å bruke en skikkelig lader og topplade et kun 2 år gammelt batteri, før en løper til butikken og svir av kroner på et splitter nytt. Men du får hjelp til å fikse dette på en så ny bil, evt lading eller nytt batteri. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 23 Januar, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 Skulle ha testet en større lader hvis jeg hadde en som fungerte. Men bør ikke lange kjøreturer jevnlig også hjelpe på litt? Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 23 Januar, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 Stemmer det, du har jo praktisk talt splitter ny bil. Bare å peke og si fiks. Hvis du blar litt i papirene til bilen, finnes det sikkert en mobilitetsgaranti og et tlf nummer som sikrer at snille menn med kjeledress møter der du står fast de 3 første årene. Bare å håpe på at de ikke har med kjeledress med veldig lange armer til føreren av bilen også da... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JensChristian 187 Skrevet 23 Januar, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Januar, 2013 Bare å håpe på at de ikke har med kjeledress med veldig lange armer til føreren av bilen også da... Teknisk sett heter det ermer, Christer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.