Gå til innhold

Waze - trafikkapp


bjovas

Recommended Posts

Har brukt trafikkflyt.no en del for å se på de trafikale forholdene til og fra jobb, men hin dagen ramlet jeg over en app som er smått genial, som baserer seg på at folk logger seg inn og har på gps på mobilen sin mens de kjører, og så gir dette til sammen et bilde av trafikken.

Man kan også enkelt legge inn meldinger om trafikkulykker og annet som kan skape forsinkelser, pluss bensinpriser. Det finnes også en poengsystem slik at man får kred for å mate inn informasjon i systemet.

http://world.waze.com/

(Håper det ikke finnes tråd allerede, prøvde å søke. Og for ordens skyld, jeg er ikke på noen måte affiliert med dette produktet, syntes bare det var litt stilig.)

Endret av bjovas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så jo lovende ut. Skal jaggu teste det en stund. Dessverre er slike ting helt avhengig av aktive brukere, noe vi har ca. én av i hele Bergen etter min høyst overfladiske ukvalifiserte gjetning. Siste bensinpris i mitt nærområde er 9 dager gammel :P

Men hey, noen må jo være først også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg kom over Waze for en god stund siden, og er veldig fornøyd med den. Det jeg synes er negativt er at den bruker litt tid på å starte opp. Er det veier som ikke eksisterer kan du "bygge vei", og få denne godkjent.

Det er en del sjåfører som bruker denne, og det ser man tydelig på statistikken. Man får jo "premier" på brukeren sin hvis man kjører mye. Man kan takke brukere, og Waze er sosialt, alt etter hva man gjør det til selvfølgelig.

Anbefaler folk å teste den. Synes den er veldig grei i Oslo ihvertfall, når jeg pendlet til og fra med buss.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen, jeg kjørte etter en kar ned til vestkanten på fredag, og ikke så lenge etter oss kom det en til igjen. Så noen brukere er det her ute i Bergen vest faktisk, da antar jeg at det finnes en del i resten av byen og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bayersk-mach-werk

waze er genialt, kjørte meg litt bort inni byen her om dagen og da var det bare å slå opp waze når det blei rødt lys i ett lyskryss og taste hjem så rulla vi hjemover og den fortsatte og oppdatere meg på eventuelle køer og crasher på veien hjem.

super gps til mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Bergen og Waze har jeg del-ansvar for kartene i Åsane og nordover så dersom det er noe som skulle vært endret er det bare å ta kontakt. Jeg har desverre selv vært svært lite aktiv det siste året da jeg har brukt mer og mer Google Maps og Apple Maps.

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt waze i snart to år nå, og redigerer kartet ukentlig (er Area Manager for Møre og Romsdal)

Har dere problemer med kartet eller har andre spørsmål kan dere gå til den norske delen av waze-forumet: http://world.waze.com/forum/viewforum.php?f=54

Hvis lokal-området ditt er mangelfullt, kan det skyldes at satelitt-bildene/flyfotoene vi bruker som underlag i kart-editoren er dårlig. Da trenger vi enda mer hjelp fra brukerne til å kjøre gps-spor og legge inn feilmeldinger, slik at vi kan opprette veiene riktig.

Det bør nevnes at Waze opprinnelig var ment som en pendler-app for kø-varsling, og ikke var tenkt som en fullverdig navigasjons-verktøy. Derfor er Waze forløpig best i store byer hvor brukerbasen er størst og veinettet fullstendig "utbygd". Men siden jeg startet har den gjort store fremskritt også som en navigasjonsverktøy (for to år siden var f.eks. lengste rute man kunne plotte inn på bare 200km, den er nå økt til +1000km). Og det virker som om de har byttet fokus til å bli ett fullverdig alternativ. Det har f.eks. i det siste blitt lagt til flere og flere funksjoner (bl.a. bensinspriser nå på nyåret).

Og når det gjelder Googles navigasjonsapp. er den basert på historiske data for kø, mens Waze er basert på faktiske kødannelser i sanntid (dessto flere brukere, dessto mer nøyaktig).

Også grisegrendte strøk kan ha god nytte av Waze, selv om kødannelser er ett ukjent fenomen der, for brukerne kan varsle hverandre om ulykker, ting i veien, politi-kontroller, osv. Alt i sanntid selvsagt.

Det er bare å laste ned og prøve:

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.waze&hl=no

Apple: https://itunes.apple.com/us/app/waze-social-gps-traffic-gas/id323229106?mt=8

Endret av Orko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hadde Waze for 1 år siden, men siden den er avhengig av 3G hele tiden, droppa jeg å bruke den og gikk over til Tom Tom. Dere som bruker den daglig, hva ligger dere på i datamengde bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...