Gå til innhold

Motoroljen havnet på utsiden av motoren


-Thomas-

Recommended Posts

"Åndinga" på motoren taklet ikke 27 blå og guffa i slangen fryste. Resultatet ble jo selvfølgelig et trykk i motoren som måtte ut et annet sted, peilepinnen blåste seg ut av røret og resultatet ble jo olje over alt på høyre side av motoren, der sitter bla. regreim og dynamo. Har tørket av flater og sånn, men det er jo trangt og jeg kommer ikke til. Heldigvis ble dette oppdaget mens det enda var olje igjen på bilen men en liter med olje blåst ut blir mye klin.

Hva slags produkter anbefales for en sinnsyk rengjøring i motorrommet? Prickbort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Dette tror jeg skjedde med bilen min natt til mandag også, kjørte over Dovrefjell med -31,5 på det kaldeste.

Men: Prickbort, Surfex og børster så blir det pent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
  • Forhandlere
Bernhard

For å få vekk all oljen. Jeg har nylig vasket motoren min og fikk ikke vekk all oljen med Surfex.

På den hvite Beetle'n til P&R var det nylig mye oljeflekker på høyre side, Surfex 1/5 tok det ikke. Det gjorde derimot Prickbort, så jatakk begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo litt å si hvor lenge oljen har ligget i motorrom. Fikk ikke vekk gammel olje med surfex i motorrommet på E38'en jeg hadde, men prickbort tok det. Men hvis olja e "nysølt" så tar jo tilogmed kun høytrykk mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

En kompis kjøpte seg kliss ny A3 forrige uke, hvit farge. Vi vasket den, men det hang igjen en brun hinne flere steder. Gikk ikke bort med gnikking, ren surfex, men PB tok det på 30sek ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket en hvit bil 2 uker etter jeg hadde polert den, fikk den heller ikke ren med bare Surfex. hva har det med saken å gjøre? Det jeg reagerer på er påstanden om at du klarer deg ikke uten prickbort. Det er relativt ferskt oljesøl det er snakk om og da har jeg klart best erfaring med Surfex i sterk blanding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larsern

Jeg prøvde både Pirckbort og Surfex i motorrommet på Range Roveren i sommer (og der var det mye olje av både nyere og eldre dato) Synes Surfex-en gjorde en mye bedre jobb da.

Vi får ta en test Bernhard. Det er jo 20 000km siden jeg vasket sist og siden det pipler ut både motorolje, diesel og automatolje både her og der er det nok å teste på :)

Endret av Larsern

2003 Porsche Carrera 2

2004 Range Rover TD6

Samlede S&S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i teorien vil jeg mene surfex tar motorolje bra, men hvis det spruter olje ut av motoren så er det jo olje + all slags avfallstoffer, sot, koks, og gud vet hva. Jeg er villig til å sette minst en tier på at det surfex sliter med er det som var delvis oppløst i oljen og som allerede har fått fotfeste der det ble sølt. Prickbort i egenskap av å være petroleumsbasert løser opp igjen slikt...

Hvis du derimot heller på ny olje og søler en skvett så bør surfex rydde opp ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi? Inneholder olje asfalt?

Olje, diesel, bensin og deler av PB er forskjellige fraksjoner av samme saken, død dinosaur.

De lettere fraksjonene løser de som er tyngre. Om du legger bitumen, hovedkomponenten i asfalt og den tyngste fraksjonen av rålje, i et kar med diesel...

Man kan i utgangspunktet fint bruke bensin til å fjerne asfalt og olje men det drar med seg noen ulemper :P

Endret av Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje, diesel, bensin og deler av PB er forskjellige fraksjoner av samme saken, død dinosaur.

De lettere fraksjonene løser de som er tyngre. Om du legger bitumen, hovedkomponenten i asfalt og den tyngste fraksjonen av rålje, i et kar med diesel...

Man kan i utgangspunktet fint bruke bensin til å fjerne asfalt og olje men det drar med seg noen ulemper :P

Er fullstendig klar over det, gratulerer til de som ikke skjønte at det var satt på spissen :) Endret av Belle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt opp 2 sengelaken nå til grovtørk og fruen hoppet i taket av "glede" :thumbs:

A man's gotta do what a man's gotta do.

Tar med en dunk prickbort og en dunk med surfex jeg tenker jeg, så kommer jeg nok i mål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...