Gå til innhold

Når er det smartest å kjøpe dekk?


bsa

Recommended Posts

(Opprinnelig postet i Simens logg, men siden kanskje ikke alle nileser den så spør jeg her)

Jeg kjøpte jo felgene mine på tampen av sommersesongen i fjor, og tenkte at, jaha da er jeg smart og kjøper noen sommerdekk når alle andre begynner å se seg om etter vinterdekk. Men jeg synes liksom ikke jeg fant så mange supertilbud!? Så det blei liksom ikke noe av.

Har fulgt med på et par alternativer på prisjakt.no Continental og Hankook og med unntak av en snodig peak på sistnevnte er prisen forholdsvis jevn synes jeg (?)

Så da er jo tusenkronerspørsmålene:
Til våren kommer det en ny dekktest som vil øke etterspørselen på visse dekk. Går da prisen opp eller ned som følge av dette?
Hvor ofte sleppes nye dekktyper? Er vinneren fra i fjor vidreutviklet og blitt enda bedre i år? Bør man vente på en oppgradering så å si?
Og hvis man kjøper sommerdekk nå, når er det produsert? Produserer man sommerdekk hele jæskla året? Hvis man får gummi fra i fjor er det smartere å vente til en fresh batch?

Noen som har peil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bestiller ifra dekkonline. (sommerdekk)

Dei har vanligvis ikkje salg. (kanskje 2%, men det er ikkje rare rabatten)

Bestiller i god tid, so ein av dei 2 eg bruker til å legge dekka på felgene har god tid. (dei tar det når dei har tid)

Skal ha nye sommardekk til Volvoen iår. Eg trenger ikkje testvinneren, men dekka skal være bra på vått føre.

Blir nok eit ganske kjent merke. (f.eks. Michelin)

Vinterdekk har eg bestilt ifra byttdekk. Dei kan ha litt rabatter av og til. Bestiller iallefall i god tid, slik at dekka er på felgene når vintertemperaturen er på veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse testene gjelder jo kun modellen/blandingen fra det året som er testet. Året etterpå har produsenten sannsynligvis justert litt på gummiblandingen og så er den ikke like god på regn lenger som da den vant.

Så jeg ville nok sjekka at datostemplingen stemte, i tilfelle de prøvde seg med å gi meg noen overliggere til årets pris. (Jeg er jo dame og har per def ikke peil på bil og sånn).

Logisk så burde sommerdekktestvinneren 2012 være billigere, når vinneren for 2013 blir kåra. Hvis du finner noen som har 2012-årgang liggende. Men om det funker slik i dekkbransjen som i klesbutikkene (vårens mote på plass, salg på resten) det aner jeg ikke.

Guuuglet kjapt, Bridgestone Blizzak (NAF sin test) siden jeg innbiller meg at jeg blei fortalt at dekkene de skiftet på bilen min da jeg kjøpte den, var testvinner. (Jeg må ut for å se akkurat hvilken modell som står på mine, på bildene ser jeg bare at det står Nordic).

2012 8 plass, 6,9p. Blizzak WS70

2011 5 plass, 6,9p. Blizzak WS70

2010 9 plass, 6,9p. Blizzak WS70

Ikke akkurat testvinner... men forbausende konsistente poengsummer! Det skal de ha!

Jeg leser stort sett testene og sjekker hvilke egenskapene som får bra skussmål, før jeg bestemmer meg for hvem jeg vil ha.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Det er altid lurt å kjøpe nye dekk;) Jeg kjøper oftest dekk hos verkstedet nærmest meg. Lei av dekkonline og sånt. Hente dekk på ett stort lager og tilbud om dekkomlegging flere mil fra plassen jeg bor.Det er ikke mye dyrere hos Norske forhandlere, og de tar godt betalt for omlegging om dekkene er kjøpt hps noen andre.verkstedene får ikke røre muttrene mine da, så skrur av og på dekka selv siden mange verksted i bunn og grunn ikke har peiling på hvordan ting skal behandles

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Du kan jo sjekke litt rundt i dimmensjonen du skal ha, og det kan være du er heldig å finner noe "overliggere" eller noe sånt.. En annen ting er at om du er Naf-medlem kan det ha en del å si rabatter. Skulle ikke tro det kanskje, men f.eks vianor benytter dette.

Da kan du vente til "sommerdekkene" kommer på lager, og så år du gratis omlegg om du smiler litt:)?

Tror ikke du taper så mye på dette, og da får du det "Nyeste" og "beste" med garanti osv..

Dette er ikke noe fasit, men kan jo være verdt en tanke:)?

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Fordi om det kommer en ny og bedre versjon så betyr ikke det at den forrige blir dårligere. Og om du kjøper de om høsten så skal du vel ha de et par sesonger uansett og når de er nye så er de vel satt inn med en sånn glatt og jævlig guffe som gjør at de skal holde lenger når de lagres?

Bruker selv dekkonline og interdekk, ender stortsett på 50% av hva de lokale sjappene her skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen

Sier seg selv at når dekkonline.com kjøper opp f.eks 400 dekk av en dekkprodusent, så får de bedre kost enn den lokale sjappa som kjøper inn 8 dekk.

Men så må du f.eks ta i betraktning om du trenger å få lagt om disse dekkene (noen har kanskje tilgang på dekkmaskin og kan gjøre det selv).

Noen forretninger tilbyr gratis omlegg ved kjøp av nye dekk, mens andre tar et lite gebyr (f.eks rundt 400,-).

Kommer du med 4 dekk som er handlet hos dekkonline, og vil ha omlegg av dekk, har jeg blitt fortalt at noen lokale forretninger skal ha opp mot 1800,- for å gjøre jobben.

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Fordi om det kommer en ny og bedre versjon så betyr ikke det at den forrige blir dårligere. Og om du kjøper de om høsten så skal du vel ha de et par sesonger uansett og når de er nye så er de vel satt inn med en sånn glatt og jævlig guffe som gjør at de skal holde lenger når de lagres?

Bruker selv dekkonline og interdekk, ender stortsett på 50% av hva de lokale sjappene her skal ha.

Ferskvaremaset med dekk er ganske overdrevet. Dekk forringes av bruk, først og fremst UV og kjemikalier. Rett lagret kan de ligge i flere år uten reduksjon i egenskaper. I mellomtiden går utviklingen selvsagt fremover men ikke så voldsomt fort.

Skulle jeg fått 1/2 pris på nye 3 år gamle dekk ville jeg ikke betenkt meg på å kjøpe disse hvis de i utgangspunktet var gode dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lenge hadde du da kjørt på disse dekkene? Jeg har en sånn mental 4-årsklokke gående når det gjelder gummi..

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Men hvor lenge hadde du da kjørt på disse dekkene? Jeg har en sånn mental 4-årsklokke gående når det gjelder gummi..

Akkurat like lenge som om de kom rett fra gummipressa. Det er det som er poenget, har de ligget lagret mørkt kan de ansees som nye. Har de derimot stått på en utstillingsbil noen år og nærmest ubrukte ville jeg ikke tatt i dem.Det er gjort tester med banedekk for MC. Etter fem år fungerte de like bra som når de var helt ferske, dog lå de 0,5 - 1 sek bak nye dekk, men det er altså utviklingen av dekk og ikke forringelse av gamle dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill :)

Når en googler holdbarhet ser det ut som om de fleste er enige om at 10 år er maks på dekk fra stemplingsdato. Men at etter fem års bruk bør man begynne å følge med og da anbefaler de fleste å bytte.
"Dekk som er faglært lagret i opp til 3 år regnes som fabrikknye, og opp til 5 år som nye." sier dekkonline feks.
Så da er vel argumentet med fresh batch ganske tynnt...

Dekkonline har jo også sammarbeidpartnere som de kan sende dekkene til (såvidt jeg forstår) og da skal disse stedene ta 180-250 kr (pr hjul) for nye dekk på bil.
Så hvis noen sjapper tar 1800 så skulle en jo ikke tro de overlevde så lenge...

Jeg har vel også egentlig litt sansen for å handle alt på samme sted, innbiller meg liksom at hvis det er noe å "forhandle" på så har man størst sjangs der.
Ser jo feks at Johs Bjerke (som jeg vel ble tipset om av noen her og/eller på SAAB forumet) har ganske pene priser. Og det er ikke mange hundringsene som skiller de fra dekkonline feks på ovenevnte Conti. (og da er de ganske så billige på nett nå)

Men er det noen som har merket seg om det blir en reell "priskrig" når det nærmer seg sesong da, eller er det like greit å få det gjort nå, så slepper man å stresse med det når alle andre gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall god erfaring med å kontakte alle dekkselgere i området.

Så lenge man er ute etter kurante dimensjoner så er det ikke noe å tjene på å kjøpe på nett (i alle fall ikke som jeg har opplevd).

Prisene kan fint sprike med mange tusen på bare 1 sett med dekk, og NAF-rabatt er til å le av.

Selv med NAF-rabatt var Vianor noe av det dyreste jeg fikk pris på.

Personilg ville jeg ikke tatt sjanse på at "dekk er som nye når de er 5 år gamle", du vet ikke hvordan de er lagret. Selger sier selvfølgelig at de er lagret som de skal og blablabla men du vet ikke dette, og det vet antakeligvis ikke selger heller.

Jeg tror forøvrig dette er viktigere på vinterdekk enn sommerdekk da vinterføre antakeligvis krever en del mer av dekket enn sommerføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Hadde bare dekk vart lenger en 1 sesong så.. <_<

Stanced! :lol:

Men ja tilbake til topic så har jeg bestandig fått det beste tilbudet lokalt.

Sier da at dekkonline gir meg en pris, så presser de seg rett under den.

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare dekk vart lenger en 1 sesong så.. <_< Stanced! :lol: Men ja tilbake til topic så har jeg bestandig fått det beste tilbudet lokalt. Sier da at dekkonline gir meg en pris, så presser de seg rett under den.
Da er du heldig, eller så hater alle dekksjappene i byen meg :) Du snakker selvfølgelig om at de presser seg rett under dekkonline-prisen på akkurat samme dekk, ikke noe slikt tull mange dekksjapper driver med om at f.eks. "General er jo eid av Continental, så det er like bra"? :) Eller så hater de meg, som sagt... Jeg ser ofte nesten doble prisen i butikk lokalt som på dekkonline. Da regner jeg med det kommer ca en tusenlapp i montering av dekkonline-dekkene i tillegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Var stor forskjell på vinterdekk til min. For akkurat samme dekk i 225/40-18. Så skulle de fleste dekkforhandlere ha fra 11500-12500 men dekkonline.com og en liten norsk forhandler klarte ca samme pris på 8400. Virker som de fleste større dekkforhandlere tar seg veldig godt betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt sånn halvveis offtopic: Jeg traff to spiker med venstre bakdekk i høst, en av de så langt ute på kanten at det ikke kunne plugges. Dekksjappe nr to jeg var innom var Dekkmann, og de hadde heldigvis fire nye dekk på lager på tampen av sesongen som passet både bil og førers nykker om kvalitetsdekk. Men dette blir litt reklame for Dekkmann da, tingen er at med min firehjulstrekk må jeg bytte alle eller ingen dekk, og Dekkmann har to års "spikergaranti". Akkurat det (hvis den viser seg å holde det den lover) er verdt litt for biler som min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som de fleste større dekkforhandlere tar seg veldig godt betalt.
Det er ikke så rart, vært innom vianor par ganger for å skifte ventil i dekk. Hver gang er det to kundebehandlere og ca 6 stk på verkstedet, samt jeg er eneste kunde. Det koster mye penger å ha så mange på lønningslisten for å klø seg i ræ*a...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Da er du heldig, eller så hater alle dekksjappene i byen meg :) Du snakker selvfølgelig om at de presser seg rett under dekkonline-prisen på akkurat samme dekk, ikke noe slikt tull mange dekksjapper driver med om at f.eks. "General er jo eid av Continental, så det er like bra"? :) Eller så hater de meg, som sagt... Jeg ser ofte nesten doble prisen i butikk lokalt som på dekkonline. Da regner jeg med det kommer ca en tusenlapp i montering av dekkonline-dekkene i tillegg.

Dekk1 her i Bergen har fortalt meg at hvis jeg kommer inn og presenterer et reellt tilbud fra en annen dekkforhandler (nordendekk.no og interdekk.no teller, dekkonline.com teller ikke), så vil de så langt det lar seg gjøre prøve å matche prisen. Jeg får 40-50% rabatt på villedende listepris allerede før jeg spør om rabattavtaler og sånt, og de legger gladelig på de 30% ekstra rabatt jeg har gjennom jobben, og gir meg en pris som er vesentlig lavere enn hva jeg kunne fått til om jeg hadde kjøpt fra dekkonline. De sa også at omlegging av dekk koster 795,- for dekk/felg kjøpt hos dem; kommer jeg med "nett-dekk" eller "nett-felger", så dobler de prisen automatisk og gir ikke en krone i rabatt.

Kjører man på standard dimensjoner som koster lite i utgangspunktet (grunnet store kvanta), så er det mulig å gjøre en god deal. Man må dog være litt tøff i trynet og prute som faen, for dekksjappene er verre enn tyrkiske basarer når det gjelder villedende prisnivå.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Når jeg har byttet dekk tidligere hos Continental så betaler jeg ikke noe for omlegg fordi de tar de gamle dekkene. Hvorfor er det ikke flere som gjør det slik? Syns det er ganske surt å betale alt mellom 300 - 800kr for omlegg.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...