Gå til innhold

Smøre opp bremsene (stempler)


Simen

Recommended Posts

Da har jeg vært innom merkeforhandler og bestilt overhalingssett til 570,- og det kommer imorra. Også sitter jeg på med madammen idag of imorra for å ikke slite mer på skivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Da har jeg vært innom merkeforhandler og bestilt overhalingssett til 570,- og det kommer imorra. Også sitter jeg på med madammen idag of imorra for å ikke slite mer på skivene.

Ikke dumt det! Det er utrolig hvor fort det går med en kaliper som ikke fungerer helt som den skal. Tror jeg kjørte i et par uker bare, og da var klossene helt nedslitt samt skivene. Blir fort en dyrere kostnad da.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Mhm..

Ser at Biltema selger verktøy til bremsestempler, f.eks. dette settet:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-191480/

Er det et must å ha til demonteringa?

Jeg var med og bytta klosser og skiver på en Carisma i fjor, og der hadde ikke vi (med vår hjernekapasitet/erfaring) hatt sjangs til å få pressa tilbake stemplene uten spesialverktøy. På den bilen måtte stemplene skrus inn (med eller mot klokka - husker ikke lenger). Husker at det gikk trått, men husker i farta ikke om man måtte legge press på samtidig innover, eller om det bare var at det gikk så trått. Andre biler jeg har skrudd på har jeg greid meg uten spesialverktøy, ved hjelp av tvinge, rørtang eller lignende.

Har du en Biltema i nærheten så anbefaler jeg å kjøpe inn verktøyet, så får du levere det tilbake innen 30 dager hvis det er uåpnet. ;)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg var med og bytta klosser og skiver på en Carisma i fjor, og der hadde ikke vi (med vår hjernekapasitet/erfaring) hatt sjangs til å få pressa tilbake stemplene uten spesialverktøy. På den bilen måtte stemplene skrus inn (med eller mot klokka - husker ikke lenger). Husker at det gikk trått, men husker i farta ikke om man måtte legge press på samtidig innover, eller om det bare var at det gikk så trått. Andre biler jeg har skrudd på har jeg greid meg uten spesialverktøy, ved hjelp av tvinge, rørtang eller lignende.

Har du en Biltema i nærheten så anbefaler jeg å kjøpe inn verktøyet, så får du levere det tilbake innen 30 dager hvis det er uåpnet. ;)

Da var det sikkert bak du/dere holdt på?

Kalipper med håndbrekkfunksjon må man somregel ha spisialverktøy for å få skrudd inn stemplene. På en vanlig kalipper er stempelet kun presset inn. Klarer du ikke dette med en litt stor tang, så har stempelet mest sansynlig rustet i enden.

Er stempelet rustent løses dette enkelt ved å demontere stempelet, gå over med roterende stålbørste (bruk vernebriller!) og sett det sammen igjen. Martin har forklart dette ganske godt tidligere i tråden her ser jeg.

Hvis du har fått presset stempelet tilbake og montert i de nye klossene Simen så er det rart at bremsen din henger. Henger det så godt at du sliter med å rotere hjulet? Blir det varmt ved kjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Da var det sikkert bak du/dere holdt på?

Kalipper med håndbrekkfunksjon må man somregel ha spisialverktøy for å få skrudd inn stemplene. På en vanlig kalipper er stempelet kun presset inn. Klarer du ikke dette med en litt stor tang, så har stempelet mest sansynlig rustet i enden.

Er stempelet rustent løses dette enkelt ved å demontere stempelet, gå over med roterende stålbørste (bruk vernebriller!) og sett det sammen igjen. Martin har forklart dette ganske godt tidligere i tråden her ser jeg.

Hvis du har fått presset stempelet tilbake og montert i de nye klossene Simen så er det rart at bremsen din henger. Henger det så godt at du sliter med å rotere hjulet? Blir det varmt ved kjøring?

Det var bak, ja :)

- foran byttet bileier selv mens hjelpegutt (meg) gikk for å vaske bilen sin..... :rolleyes:

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Er KUN bak man trenger spesial verktøy. Dette fordi stempel må presses inn samtidig som man skrur på stempelet.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke spesialverktøy bak heller, det går helt fint å legge press med en skrutvinge og skru stempelet med en vannpumpetang. Bare pass på å ha tangen helt ytterst slik at du ikke skader pakningsflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Det er det som er skummelt, og som ofte kan bli jæævlig tungt. Jeg sleit ihvertfall en del. Så jeg fikk lånt en "motsatt av avdrager" så den dytter "rett inn" og man bare skrur den inn.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle demontere kalipperne ikveld. Kjøpte denne igår:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-19287/

Også et par slike for å pusse rent inni der stemplene står:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Stalborste/Roterende-borstesett-4-deler-20898/

Vanskelig å ta ut stempelet? Burde jeg presse det ut med bremsepedalen før jeg skrur av slangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Vanskelig å ta ut stempelet? Burde jeg presse det ut med bremsepedalen før jeg skrur av slangen?

Jeg har gjort det slik de siste gangene og må si dette er en utmerket måte å få ut stempelet på. Mer kontrollert og mindre gris enn det blir med blåsepistolen. Lufte må du jo uansett. Ta en side av gangen.

Hvis du sliter med å lufte, så har Biltema noen enveisventiler for lufting som faktisk fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da har jeg planen klar. Snart på tide å gå ut å få av kalipperne nå..

Men, en om gangen sier du? Hvorfor det? Tenkte jeg skulle løsne begge kalipperne og sette de fast, så trykke på bremsen for å få ut begge stemplene samtidig.

Angående lufting så kjøpte jeg sånne ventiler ifb med økten sist, og ja de fungerte veldig bra! Eneste dumme som skjedde var at jeg hadde førerdøra åpen når jeg trykka på bremsen og da spruta det bremsevæske på lakken. Men tørka vekk umiddelbart med MF og QD, og det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Ok da har jeg planen klar. Snart på tide å gå ut å få av kalipperne nå..

Men, en om gangen sier du? Hvorfor det? Tenkte jeg skulle løsne begge kalipperne og sette de fast, så trykke på bremsen for å få ut begge stemplene samtidig.

Angående lufting så kjøpte jeg sånne ventiler ifb med økten sist, og ja de fungerte veldig bra! Eneste dumme som skjedde var at jeg hadde førerdøra åpen når jeg trykka på bremsen og da spruta det bremsevæske på lakken. Men tørka vekk umiddelbart med MF og QD, og det gikk bra.

Det som vil skje da (mest sannsynlig) er at det stempelet med minst motstand skyter ut og siden det da ikke er noe motstand i systemet, så presser du bremsevæsken ut av denne kalipperen mens det andre stempelet blir igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Stemmer som Christian sier. Du kan ta begge sider samtidig, men da må du nok bruke blåsepistolen (trykkluft som du er så glad i) for å presse ut det siste stempelet.

Selv liker jeg å ta en side av gangen pga du har som sagt mer kontroll ved å ta ut stempelet med bremsevæsken og det blir også mindre gris. Synes også det er lettere å lufte en og en side av gangen.

Begge måter er selvfølgelig mulig. Smak og behag egentlig. :)

Får du bremsevæske på lakken, så holder det å skylle med rent vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftingen skal starte på den kalipperen som er lengst unna bremsekraftforsterkeren, og den sitter gjerne på venstre side i motorrommet. Da starter man med høyre side bak, så venstre side bak, høyre side foran og til slutt venstre side foran :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant.
Dette er visst noe folk er unenige om skjønner jeg etter litt Googling på nett.
Og ikke for å kverulere, men sekvensen jeg nevnte over er i allefall det verkstedhåndboken til min bil anbefaler.
Hvorfor, og hva det har og si har ikke jeg peiling på... :)
3.55 ut i http://www.youtube.com/watch?v=V5O_pbC8R2Evideoen omtaler problemstillingen, men jeg må innrømme at jeg ikke får det han sier til å rime, for meg høres sekvensen trogha sier logisk ut...men nå vet ikke jeg egentlig hvordan et sånt bremsesystem funker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...