larserso

Skal polere gammel BMW og trenger råd.

Hei,

Jeg skal neste helg polere en 1987 BMW M535i for en kamerat. Bilen er rød (briliantrød mener jeg) og i meget fin tilstand, aldri vinterkjørt, full historikk etc. Den har vært godt tatt vare på, men siden den er såpass bra i lakken har den ikke vært maskinpolert noe særlig vil jeg anta. Det er mange småriper over hele bilen som følge over at den er såpass gammel, men det er ingen store riper. Ripene er ganske avrundet i kantene og bærer preg av å være gamle riper eller kommet over mange år tross godt stell.

Er det noen som har erfaring med (BMW)lakk fra denne tiden og kan gi meg noen anbefalinger? Jeg har roterende maskin og Scholl S17 som jeg tenkte å prøve sammen med lilla pute. Videre har jeg SwissVax CF Pro og Concorso som jeg tenkte å kjøre på med. Har ikke polert mer enn 6-7 biler med maskin enda siste året så er relativt fersk på maskinpoleringsfronten. Er det noen som kan gi meg gode tips til hva jeg bør vurdere? Bilen står 8 mil unna her jeg bor så jeg må ta med det jeg har og klare meg med det jeg har med. Bør jeg vurdere en liten flaske S03 også f.eks.? Ved konkrete produktanbefalinger er det veldig fint om det er produkter som Exint/SwissVax har så jeg kan handle lokalt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Hadde jeg vært deg hadde jeg villet ta turen nedom Swissvax og tatt en prat med Dag/Kim der, så hjelper de deg med det du trenger til den lakken. Lilla scholl og s17 er vel kansje ikke beste combo tror jeg hadde villet gått for en finere pad til s17 men hatt med meg s3 og lilla om du ikke får tatt alt med eksv s17 og orange. men hør med gutta på SV så hjelper de deg garantert.

Lykke til

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enn ha med s30 og en fin pute ifall dette lager litt holos?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

S17 og svart Scholl er bra combo, som regel.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har dessverre bare fjernet swirls sist jeg holdt på med en sånn bil

http://www.detailersclub.no/forum/topic/12918-ss56-bmw-m535i-kosejobb/

Enig med Christer! Den komboen går ganske så sikkert bra på denne lakken :) Spre på lavt turtall, legg press og guff opp også lette press og ned på turtall igjen.Husk å maskere godt og ta det mye roligere på fangere og skjørt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker!

Da skal jeg ta en gjennomgang av putene mine og se. Mener jeg kan ha liggende svart Scholl også hvis den er ganske myk? Og kjøper meg en Scholl S3 å ta med i tilfelle. Har oppdaget at jeg er nesten tom for SwissVax Concorso så jeg kommer antakelig til å prøve Chemical Guys, Pete's 53. Noen innvendinger mot den?

Hvis tida streker til(har avtalt å ta bare lakken) om jeg skulle finne på å ta kantene på like BBS-felger som hmsilset linker til, hva slags pute burde jeg ha? Har en flaske med Chemical Guys metal polish.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svart scholl-vaffel er på en måte myk. Og på en måte ikke helt. Den skal etter produsentens anbefaling IKKE brukes med de to fineste poleringsmidlene i serien, S30 og S40. Det er noen her som har fått det til å se bra ut, men som regel betyr det hologrammer på samlebånd.. Sort og S17 er en fin ettstegs på noen lakktyper. Jeg synes ikke det tar godt nok på BMW (de jeg har tatt), har brukt det på lakka plastikk for å være forsiktig med varmen.

S3 ville jeg også pakket med, dritt å stå der og oppdage at du må kjøre fem runder S17 og lilla for å få det bra. Jeg har tatt endel biler som omreisende, og har stort sett aldri angra på at jeg har tatt med 70% mer produkter enn jeg planla å bruke. (Noe glemmer man at man kunne trengt mens man står der og pakker, og så dukker det opp ting å gjøre som man ikke skjønte at man burde tenkt på. Jeg har heller stått og tenkt omvendt. "Hva er det jeg overhodet ikke kommer til å få bruk for?")

Chemical Guys Metal Shine er ganske mild, veldig fine slipemidler og med endel beskyttelse. Blir bra til rens og pleie, bruk gjerne en gammel t-skjorte (det bruker jeg til eksos så den kan kastes etterpå) eller en oppklipt vokspåføringspute, en avlagt mikrofiber eller noe slikt. Vanlig standardpute er vel litt vrient på felg? Selv om du bruker minste størrelse. Ville heller vurdert sånne baller til å sette på drillen. (Og har du Auto Bahn ville jeg lagt det etterpå).

Pete's 53 har jeg ingen personlig erfaring med, men et søk på forumet sier at holdbarheten ikke er den beste (sammenlignet med Swissvax). Den perler fantastisk og ser bra ut riktignok. Men om du allerede har kjøpt den så kan du antagelig forlenge holdbarheten med to lag som får herde en stund (to timer skal visst være greit etter det jeg leste) i mellom hver påføring.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive