Gå til innhold
JensChristian

OT fra "Dagens bilde"-tråd vedr. skjermkort data etc

Recommended Posts

JensChristian    187
JensChristian

For å dra OT-trenden videre:

Det er estimert at det er 245.000.000 (tohundreogførtifemmillioner) personbiler i hele USA (2007), mot norges 2.900.000 (tomillionernihundretusen) registrerte biler.

Det er dermed enkelt å slå fast at norsk persontransport ikke kan anses som noe annet et piss i havet. :)

Det er også viktig å ta i betraktning at privatbilisme og står for en svært liten andel av det totale utslippet av naturgasser.

Videre går vi til ontopic:

IMG_6812_zps9ae8054a.jpg

IMG_6815_zps078ea35b.jpg

:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

For å dra OT-trenden videre:

Det er estimert at det er 245.000.000 (tohundreogførtifemmillioner) personbiler i hele USA (2007), mot norges 2.900.000 (tomillionernihundretusen) registrerte biler.

Det er dermed enkelt å slå fast at norsk persontransport ikke kan anses som noe annet et piss i havet. :)

Det er også viktig å ta i betraktning at privatbilisme og står for en svært liten andel av det totale utslippet av naturgasser.

Videre går vi til ontopic:

IMG_6812_zps9ae8054a.jpg

IMG_6815_zps078ea35b.jpg

:D

Pent det der! Åssen GPU kjører du med dette? :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Ser bra ut, Christian! Har du alle delene nå eller mangler du noen enda? Er vel bare å dytte i hovedkortet og kable PENT! Hvordan er vannkjøling egentlig? Aldri prøvd det, men innbiler meg at det kjøler mer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Blir konge det der Christian :thumbs:
Vannkjøling er supert, kjøler bedre enn vifter (somregel) og det er nesten lydløst..
Kan overklokke en del mer med vannkjøling også, da det takler høyere temperaturer bedre enn luftkjøling :-)

Kjører Corsair H50Hydro Series på en AMD Phenom II X6 1090T her, har aldri hatt noen problemer i det hele tatt, stabil temperatur under max load er ca 35 grader.. ;)

Eneste problemet jeg har erfart med pcen jeg bygga før jul, er at jeg ikke klarer å kjøre alle spill i Crossfire-X. Har to skjermkort, og det blir dermed for lite strøm.. tar 2 minutter, og pcen rebooter.. litt synd egentlig, så det blir nok ny PSU etterhvert!

IMG_5518_zpsa33ff4c6.jpg

IMG_5508_zps6f910f1f.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Vannkjøling er supert, kjøler bedre enn vifter (somregel) og det er nesten lydløst..

Kan overklokke en del mer med vannkjøling også, da det takler høyere temperaturer bedre enn luftkjøling :-)

Kjører Corsair H50Hydro Series på en AMD Phenom II X6 1090T her, har aldri hatt noen problemer i det hele tatt, stabil temperatur under max load er ca 35 grader.. ;)

Eneste problemet jeg har erfart med pcen jeg bygga før jul, er at jeg ikke klarer å kjøre alle spill i Crossfire-X. Har to skjermkort, og det blir dermed for lite strøm.. tar 2 minutter, og pcen rebooter.. litt synd egentlig, så det blir nok ny PSU etterhvert!

*Bilde*

*bilde*

Hvilken PSU har du da? Og hvilke skjermkort?

Kan for øvrig være skummelt å overbelaste PSU mye over tid (ødelagte kondensatorer bl.a.), da det etter hvert kan gi feil spenningsforhold. Iallefall om det er en billig sak du har.

Summer effektbehovet komponentene maskinen har og multipliser med 1,2 (80% effektivitet kan regnes på PSU), så har du minimumskravet til PSU på maskina di. Skal du overklokke kan du legge på mer (1,25 til 1,4 som faktor).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Hvilken PSU har du da? Og hvilke skjermkort?

Kan for øvrig være skummelt å overbelaste PSU mye over tid (ødelagte kondensatorer bl.a.), da det etter hvert kan gi feil spenningsforhold. Iallefall om det er en billig sak du har.

Summer effektbehovet komponentene maskinen har og multipliser med 1,2 (80% effektivitet kan regnes på PSU), så har du minimumskravet til PSU på maskina di. Skal du overklokke kan du legge på mer (1,25 til 1,4 som faktor).

PSU er av type Chieftec Super Series, 750 Watt.. Skjermkorta er 2x Powercolor Radeon HD 6870 1GB GDDR5.

Har ikke regna på det noe spesielt, men kan være overklokkinga som tar knekken på det og gjør at det dras for mye strøm i forhold til det jeg har tilgjengelig.. Kjører AMD X6 1090T BlackEdition på 3.8GHZ i motsetning til 3.2GHZ som er originalt..

Må regne litt på det, men tipper det blir greit med en PSU på 1200 watt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

750W bør jo holde i massevis. Det at maskinen restarter seg er nok heller ustabil overklokk på prosessor eller minne. :) Prøv å kjør prime95 noen timer, eller intel burn test, occt, osv. :)

ATI 6870 har en TDP på 151W, og med to stk i crossfire havner du sjeldent opp i 302W, men vi kan gå ut ifra det.

HK på 50W

harddisker og annet ekstra dall 50-100W

Prosessor uten overklokk 125W maks, og med overklokk sikkert 150-160W.

Summert med alt i 100% belastning (som er temmelig usannsynlig) gir ca 600W-ish. Normalt ligger du nok mellom 400-500W under spilling

1200w kan drive to-tre slke PCer, om man setter det litt i på spissen. Altså temmelig overkill med mindre du har 4xCF/SLI, maks overklokk og kontinuerlig belastning på alle komponenter! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

PSU er av type Chieftec Super Series, 750 Watt.. Skjermkorta er 2x Powercolor Radeon HD 6870 1GB GDDR5.

Har ikke regna på det noe spesielt, men kan være overklokkinga som tar knekken på det og gjør at det dras for mye strøm i forhold til det jeg har tilgjengelig.. Kjører AMD X6 1090T BlackEdition på 3.8GHZ i motsetning til 3.2GHZ som er originalt..

Må regne litt på det, men tipper det blir greit med en PSU på 1200 watt

Ett 6870 trekker ca 250W før det overklokkes, så det er ikke rart at du sliter med for liten PSU :)

Dette systemet blir vel det fjerde jeg vannkjøler. Har hatt 3870X2, 4870X2 og 5970 som jeg har vannkjølt. De tre kortene har det nesten vært obligatorisk med vannkjøling med tanke på effekten de trekker. 5970 målte jeg til 488W under load etter overklokking, sammen med div. hardware i et 800D ble det totalt 850W under full-load med furmark og P95. Hadde HX1000 fra Corsair, så det gikk greit, men hadde nok ikke mye å gå på. Neste helg skal PSUen sleeves, har 150m med sleeving liggende klart til den (og resten av maskinen). Er allergisk mot rot inne i kassa. Alt levert fra MDPC (de som vet hva det er, vet hva det er ;) )

Vannkjøling er egentlig ganske meningsløst hvis ikke man overklokker i mine øyne. Det kan man også se på tester av single-rad oppsett vs dual-rad (feks H50 vs H100). Før man overklokker er forskjellen forholdsvis liten på deltaT, men idet man overklokker og avgitt effekt blir høyere distanserer H100 seg (eller lignende) fra single-rad. Jeg skal ha en 2x120mm + 1x120mm med 1/2"ID slanger fra Tygon med Monsoon kompresjonsnipler, så det blir bra.

Det blir rødt og svart tema på maskinen. Alt skal inn i en HAF XB.

Her er et bilde av den gamle maskinvaren min som jeg kvittet meg med på torsdag.2012-12-14234652_zps0dcb5e9f.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Du som er pilot spiller vel ikke Flight simulator da? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Du som er pilot spiller vel ikke Flight simulator da? ;)

Såklart gjør jeg det! Haha :D Men det har blitt endel mindre opp gjennom åra..

Faktisk utrolig morro å kunne bruke litt mer av innflyvningssystemene osv nå, før jeg utdanna meg ble det mest bare tullflyving overalt :P Og for de der ute som lurer, det er MEGET god trening, kan sammenlignes med ekte vare :)

Ett 6870 trekker ca 250W før det overklokkes, så det er ikke rart at du sliter med for liten PSU :)

Dette systemet blir vel det fjerde jeg vannkjøler. Har hatt 3870X2, 4870X2 og 5970 som jeg har vannkjølt. De tre kortene har det nesten vært obligatorisk med vannkjøling med tanke på effekten de trekker. 5970 målte jeg til 488W under load etter overklokking, sammen med div. hardware i et 800D ble det totalt 850W under full-load med furmark og P95. Hadde HX1000 fra Corsair, så det gikk greit, men hadde nok ikke mye å gå på. Neste helg skal PSUen sleeves, har 150m med sleeving liggende klart til den (og resten av maskinen). Er allergisk mot rot inne i kassa. Alt levert fra MDPC (de som vet hva det er, vet hva det er ;) )

Vannkjøling er egentlig ganske meningsløst hvis ikke man overklokker i mine øyne. Det kan man også se på tester av single-rad oppsett vs dual-rad (feks H50 vs H100). Før man overklokker er forskjellen forholdsvis liten på deltaT, men idet man overklokker og avgitt effekt blir høyere distanserer H100 seg (eller lignende) fra single-rad. Jeg skal ha en 2x120mm + 1x120mm med 1/2"ID slanger fra Tygon med Monsoon kompresjonsnipler, så det blir bra.

Det blir rødt og svart tema på maskinen. Alt skal inn i en HAF XB.

Her er et bilde av den gamle maskinvaren min som jeg kvittet meg med på torsdag.2012-12-14234652_zps0dcb5e9f.jpg

Høres ut som at det blir bra dette, helt enig i at rot i kabinettet er et mareritt.. nesten som swirls og holos på bilen det! :D

Åssen er det med luftgjennomstrømninga i HAF XB`n ? Er vel vifter forran som suger inn, og vifte på topp som suger ut?

EDIT: Ja, det er nok utvilsomt PSU som er flaskehals for meg.. :/ Blir større så snart lønna kommer <_<

Endret av Northhomie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Såklart gjør jeg det! Haha :D Men det har blitt endel mindre opp gjennom åra..

Faktisk utrolig morro å kunne bruke litt mer av innflyvningssystemene osv nå, før jeg utdanna meg ble det mest bare tullflyving overalt :P Og for de der ute som lurer, det er MEGET god trening, kan sammenlignes med ekte vare :)

Det er bra! Har en del utstyr til det her, men har ikke spilt på rundt 3 år nå :(

Spiller du på VATSIM? Det synes jeg var utrolig gøy. Folk satt i tårnet, måtte sende dem flyruta di, be om lov til ting og få hjelp til å lande hvis det var tåkete eller du hadde noen problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Det er bra! Har en del utstyr til det her, men har ikke spilt på rundt 3 år nå :(

Spiller du på VATSIM? Det synes jeg var utrolig gøy. Folk satt i tårnet, måtte sende dem flyruta di, be om lov til ting og få hjelp til å lande hvis det var tåkete eller du hadde noen problemet.

Tøft!! :-) Huff, tørr ikke regne på hvor mange timer jeg har på VATSIM :D Gikk utrolig mye tid der før.. men det skal sies at det er en stund siden sist jeg var der inne. Var en vennegjeng av meg som jeg spilte med da, men de fleste har lagt opp..

VATSIM er vel det nærmeste du kommer virkelighet innen simulatorverdenen :).

Har liggende et sett Logitech G940, men det tar år og dag å programmere, skal hive det opp så snart jeg får tid til å gå gjennom alle keybinds og få aksene til å oppføre seg.. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

My bad :lol::ph34r:

Uansett er det greit å velge en PSU med litt å gå på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Jo helt klart, men prøver å si 750W skal holde i lange baner til en slik maskin. Litt meningsløst å kjøpe ny PSU til flere tusinger for så å ha samme problem fortsatt. :P

Ville testet om overklokken er stabil først, siden det vanligvis er litt arbeid å få til det. Er mange faktorer å forholde seg til. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Ja, det er jeg enig i. :)

Endret av ØHN
ønske om ny tråd innfridd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Ser bra ut, Christian! Har du alle delene nå eller mangler du noen enda? Er vel bare å dytte i hovedkortet og kable PENT! Hvordan er vannkjøling egentlig? Aldri prøvd det, men innbiler meg at det kjøler mer?

Venter fortsatt på kabinettet, fikk bestilt et annet 680 fra Komplett som kommer imorgen. Kabinettet er due-for-delivery den 17. jan sist jeg sjekket.. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig