• 0
Salten

Forberede meg til min første vårrengjøring

Spørsmål

Har funnet ut at når våren kommer nå må jeg få en ordentlig vask og rens av bilen. Kjøpte bilen i Mai i fjor og måtte gjøre en ganske nøye vask på bilen før den ble så ren som den er i dag. Hvis man ser bort ifra vintermøkken som har kommet på nå.

Fikk til jul en flaske med Megauiars Rich Leather cleaner og conditioner.

Har ikke så mye peiling på det, men er det bare denne jeg trenger for å friske opp setene eller bør de vaskes med noe annet først?

Har vært litt uheldig på den høyre siden, med at jeg har blitt kjørt på 2 ganger (begge som har kjørt på meg har stukket). Her ser det ikke spesielt pent ut lenger, men kan ikke koste på meg reprasjon av skaden selv (fikk en pris av møller på mellom 20-30) Har fått fjernet de værste ripene med autoglym paint ranovator og polish.

Ellers så har bilen nylakert bakluke, bakdører og alle terskler. Fordørene blir vel tatt de også etterhvert på grunn av bobler i lakken som ikke har kommet langt nok enda.

Har sett at det finnes et hav av produkter. Hva er greit å ha av utstyr til en nybegyner? Hva er greia for eksempel med clay? Hvor er de beste stedene å få tak i produkter til en grei pris?

img3408w.jpg

img3409g.jpg

img3410q.jpg

img3411yn.jpg

Gleder meg til å se hva potensialet blir til sommeren

Endret av Salten
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

• 0

Hvor i Bærum bor du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Eiksmarka

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Begynner å bli en del her fra østre bærum nå :)

Endret av Krisfje
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ta deg turen til Parts and Retards i Ås. Bare å kjøre ut på motorveien, brukte vel 35min på torsdag fra Hosle. Masse produkter og god kompetanse. Så slipper du frakt osv :) Ang. clay osv så ville jeg søkt på forumet her, står masse om det allerede ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Fikk en spontan tanke om å fikse bilen i dag.

Fikk satt på nederste del av støtfangeren, som hadde løsnet. Enkel sak med å løsne 3 skruer for å gjøre delen mer bevegelig.

Etter det fikk jeg lyst til å ordne på grillen som jeg aldri har vært helt fornøyd med blankheten på. Mye inngrodd. Tenkte derfor at for å få et best mulig resultat, var det beste å demontere grillen for å få best mulig gang på alle kriker og kroker. 4 lett tilgjengelige skriuer og den var av. Tok den inn i dusjen og sprayet den med pirkbort. Lot det virke et par minutter før jeg spylte av og forbedringen var tydelig. Vasket deretter nøye hele grillen gør jeg spylte av og så hvordan det ble. Nå så nesten hele grillen helt ny ut, men det var steder med inngrodd enda. la derfor på et nytt lag med pirkbort på disse stedene, og vips alt var borte.

Det endelige resultatet ble som dette:

img3461ur.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hvor skal jeg begynne her, hehe. Når man er helt fersk i gamet, er det ofte litt uoversiktlig i jungelen av produkter og det er lett å bli forvirret over hva man egentlig trenger.

Jeg kan kort(?) oppsummere hva du BØR ha av utstyr for å holde bilen ren og blank året rundt.

1. Høytrykkspyler (anbefaler Foma eller Nilfisk)

2. Vaskebøtte med Gritguard i bunnen, gjerne to stk pga two-bucket-method (en til rent vann og en til såpevann)

3. En god bilsåpe f.eks Chemical Guys Citrus Wash+Gloss eller Glossworkz

4. Gode avfettinger, både petroleumsbaserte og vannbaserte. Du har allerede Prickbort, men kjøp deg Surfex HD i tillegg ;)

5. Microfiber vaskehanske

6. Claybar, her har Meguiars et godt kit med clay og claylube.

7. Microfiberkluter av god kvalitet, f.eks de gule til Meguiars. Gode til å buffe vekk voks og polish.

8. Tørkehåndkle i microfiber, jo større jo bedre. gtechnic sitt blå eller CG sitt gule Miracle Dryer anbefales.

9. DA-maskin

10. En god lakkrens, polish og voks.

11. Felgrens, anbefaler Rim7, P21S eller Sonax

12. En god APC (all purpose cleaner) som du kan vaske nær sagt alt med inkl. rense setene i bilen. F.eks CG sin Green Clean.

Var det jeg kom på i farten :) Godt mulig jeg har glemt noe, men det meste skal være med der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Store tørkehåndklær er ikke alltid bra; de kan bli for store også...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hvor skal jeg begynne her, hehe. Når man er helt fersk i gamet, er det ofte litt uoversiktlig i jungelen av produkter og det er lett å bli forvirret over hva man egentlig trenger.

Jeg kan kort(?) oppsummere hva du BØR ha av utstyr for å holde bilen ren og blank året rundt.

1. Høytrykkspyler (anbefaler Foma eller Nilfisk)

2. Vaskebøtte med Gritguard i bunnen, gjerne to stk pga two-bucket-method (en til rent vann og en til såpevann)

3. En god bilsåpe f.eks Chemical Guys Citrus Wash+Gloss eller Glossworkz

4. Gode avfettinger, både petroleumsbaserte og vannbaserte. Du har allerede Prickbort, men kjøp deg Surfex HD i tillegg ;)

5. Microfiber vaskehanske

6. Claybar, her har Meguiars et godt kit med clay og claylube.

7. Microfiberkluter av god kvalitet, f.eks de gule til Meguiars. Gode til å buffe vekk voks og polish.

8. Tørkehåndkle i microfiber, jo større jo bedre. gtechnic sitt blå eller CG sitt gule Miracle Dryer anbefales.

9. DA-maskin

10. En god lakkrens, polish og voks.

11. Felgrens, anbefaler Rim7, P21S eller Sonax

12. En god APC (all purpose cleaner) som du kan vaske nær sagt alt med inkl. rense setene i bilen. F.eks CG sin Green Clean.

Var det jeg kom på i farten :) Godt mulig jeg har glemt noe, men det meste skal være med der.

Har mye av det utstyret du lister opp. fikk en pakke her forrige uke med forskjellige ting

1. Høytrykken som jeg allerede har er nilfisk

resten av punktene har jeg også fått nå utenom da-maskin og APC

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive