hmsilset

Poleringsmaskin/metode for felger.

Noen som har sett noe sånt før?

Ser ut som den kan være kjekk å ha :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobbe for noen år siden på avdeling ved et alu. støperi i Vestfold, og der brukte de samme teknikk bare i mye større kaliber for å ta gradene og "sjegget" rundt produktene før maskinering. Også for å få opp finishen på produktene.

Så det der vet jeg fungerer, tenkte tanken noen ganger på å putte noe private deler oppi disse tromlene, men det var så store mengder deler som ble lagt i disse av gangen at det ble vanskelig å finne de igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobbe for noen år siden på avdeling ved et alu. støperi i Vestfold, og der brukte de samme teknikk bare i mye større kaliber for å ta gradene og "sjegget" rundt produktene før maskinering. Også for å få opp finishen på produktene.

Så det der vet jeg fungerer, tenkte tanken noen ganger på å putte noe private deler oppi disse tromlene, men det var så store mengder deler som ble lagt i disse av gangen at det ble vanskelig å finne de igjen.

Aha :) Jeg fikk denne linken fra en kammerat som bruker lignende maskine, bare mye mindre og beregnet for tinn.Er sikkert ganske mildt produkt(de kulene) på denne filmen da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha :) Jeg fikk denne linken fra en kammerat som bruker lignende maskine, bare mye mindre og beregnet for tinn.Er sikkert ganske mildt produkt(de kulene) på denne filmen da.

Det er de nok, ser de kjører det i to "steg" også. Det jeg har erfaring med var bare en grovhet. Pyramide formede stener som målte ca.4x4 cm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, dette på filmen skulle visst ikke brukes på lakkede felger.Da blir vel bruken ganske så begrenset :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg sammlet på slike slipesteiner som jeg fant på et lite industriområde når jeg var liten. De var i forskjellige sassonger, størrelser og farger. Viste ikke hva det var den gangen, men har funnet ut at de ble brukt i en lignende maskin som denne.

Det er nok ikke å anbefale på lakkerte deler nei, men det er nok effektivt på aludeler som f.eks innsugsmanifolder eller fleger som likevel skal lakkeres.

Som Martin sier her, så kjører de nok flere steg (sikkert derfor jeg fant så mange forskjellige steiner når jeg var liten).

Etter å ha sett filmen over, så kom jeg over en liten DIY på en slik maskin :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det var mange som har laget varianter av dette på you tube. Kanskje litt sær greie, men funker jo på små ting. Ser han på filmen du linket til prøver seg med upoppa poppcorn og fuglefrø hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det var mange som har laget varianter av dette på you tube. Kanskje litt sær greie, men funker jo på små ting. Ser han på filmen du linket til prøver seg med upoppa poppcorn og fuglefrø hehe.

Det brukes også tilsvarende maskin med knuste vanløttskall som middel for rengjøring av messinghylser ved hjemmelading av ammunisjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det han på you tube bruker sin DIY maskin til:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som en kul maskin, men de må jo koste litt da. Når den har havnet "under kulene", hva skjer videre da? Bare rister den eller hvordan polerer maskinen dette?

Endret av kristian_
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slipe stenene er i bevegelse rundt gjenstanden hele tiden. Også er de så små at de kommer til overalt. Den raske kraftige vibrasjonen gir stenene en slipeeffekt som polerer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive