Gå til innhold
krisvol

Børsteløs bilvask etter polering

Recommended Posts

krisvol    1
krisvol

Heisann

Jeg lurer på om noen har peiling på hvor skadelig det er for polert bil å bli kjørt gjennom børsteløs maskinvask?

Kommer beskyttelseslaget til å forsvinne fortere grunnet høyttrykkspylingen er det jeg tenker mest på.

Har ingen behandlingsprodukter selv, men tenker jeg skal sende bilen til polering når våren kommer tilbake.

Har produktet som blir brukt noe å si, tenkte å levere bilen hos Forus Bilpleie (Bilbyen Forus) da jeg ser de bruker Meguiars, noe jeg har hørt mye bra om :)

Takker for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Jeg anbefaler de jeg polere bil for å la være.Høytrykksspylingen skal vel gå greit, men vi vet jo ikke hvilke avfetninger som blir brukt. Skal ikke si at Forus bilpleie er dårlig, for jeg vet ikke noe om de.Men at bilpleiere bruker gode produkter betyr ikke at resultatet blir bra.Finnes noen, og mange av de tror jeg du kan finne her på forumet ;)

Endret av hmsilset

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir    335
Geir

Børsteløs vask er jo bedre enn maskinvask med børste. Selv foretrekker jeg alltid å bruke en selvvask hvor jeg selv bruker høyttrykken, men når jeg ikke vasker bil hjemme sørger jeg alltid for å kontakte eierne av selvvasken for å forsøke å finne ut hvilke produkter som brukes til såpe og/eller avfetting. Som oftest får jeg svar på det jeg spør om, og da kan jeg lese om produktene før jeg eventuelt forsøker å bruke dem.

Min erfaring er at det ofte brukes avfetting eller såpe som er såpass sterk at den stripper LSP-en som ligger på bilen. Av den grunn bruker jeg stort sett bare selvvaskanleggene til å spyle av bilen, også har jeg med såpe og avfetting selv på kanner hjemmefra.

Endret av Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
krisvol    1
krisvol

Takk for svar :)

Da blir det vel til at jeg får begynne å bruke selvvask.

Sparer vel litt penger på det også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Kan kanskje kjøpe deg en vaskepakke fra f.eks bilnerden el parts and retards. Om du tenker bruke selvask altså :)

Vet ikke om avfetting er inkl i pakke, men du trenger f.eks prickbort (asfalt/tjæreprikker) og Surfex hd (trafikkfilm/generell møkk)

Da er du good to go:)

Om firmaet bruker Megiuars produkter, er vel som nevnt ikke noe garanti på at det blir strøkent, det behøver ikke være dårlig heller. Kommer mest ann på personen som skal operere poleringsmaskinen, og hva han/hun legger i det..

Generelt har "firmaer" en viss tidsbegrensing som gjør at man ikke har mulighet for å "henge" seg opp i detaljer, eller noe ekstra. Man gjør det som er avtalt, oh gjerne kunn det.

En person som er medlem her på forumet, er generelt mer interessert i å gjøre en "så god som mulig" og kan bruke 35+timer. (firma 4-7timer)

Men jeg kjenner heller ikke til forus bilpleie, og det kan være at de har stålkontroll på sakene. Kan jo være lurt å besøke de å se hva de gjør:)?

Lyke til:)

Endret av cocos

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
krisvol    1
krisvol

Ja, jeg satt faktisk å lurte på vaskepakken fra bilnerden når Geir nevnte selvvask :)

Er det noen plass der jeg kan lese om hva som skal brukes i hvilken rekkefølge fra denne pakken:
http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=278

Er helt nybegynner, har pleid å kjøre alle mine forrige biler i maskinvask før med unntak av dager med sol :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
NeDD    1 215
NeDD

Har sett noen biler som har blitt tatt av Forus Bilpleie, og de er flinke.

Men hvilken sealer de legger vet jeg ikke, så dette må du høre med dem. Holdbarheten kan du nok uansett dele på 2, fra hva de sier. :)

Avfettingene på bensinstasjonene er sterke, så det vil jo tære på beskyttelsen som alle andre avfettinger.

Vil heller anbefale deg å kjøpe noe vannbasert å blande ut til en mild blanding, og heller velge selvvask, som tidligere nevnt.

Men som en nødløsning går jo en børsteløs, men da tæres det jo ekstra på beskyttelsen også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lysholm    431
Lysholm

Jeg ville kjøpt en vaskepakke og vasket bilen selv som anbefalt ovenfor.

Et tips:

Du kan jo legge ut en forespørsel på forumet her under jobb ønskes utført når den tid kommer. Er sikkert noen i området som tar bilen din the DCN approved way og sikrer et meget godt resultat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
inDesign    86
inDesign

Jeg holder meg unna da jeg ikke vet hva slags produkter som brukes i hallen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn    50
Bjørn

anng forus bilpleie så er de en del av grunnen til at jeg nå gjør det selv ;)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Som jeg har sagt før, så synes jeg det er best og mest koselig å vaske bilen for hånd. Ja, det tar lenger tid men du vet hvilke produkter du tar på, hvor sterke disse produktene er, og det er mye rimeligere :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
krisvol    1
krisvol

Takker for svar alle sammen, tror jeg har kommet frem til at jeg skal investere i en vaskepakke og voks fra bilnerden.no så får vi se om jeg ikke blir fornøyd av eget resultat :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lysholm    431
Lysholm

Tror det er et lurt valg og pakken du linker til virker bra.

Så lenge du har Prickbort og ikke minst Surfex HD, så er du iallefall sikker på at du vasker på "ren" bil. Dersom du skal vokse så bør du egentlig også ha IronX slik at du får bort metallpartikler i lakken.

En felgrens ala P21S må du nesten ha for å få felgene rene. Om du velger å bruke en felgbørste eller en egen svamp til dette må du nesten vurdere selv. Personlig bruker jeg ikke berøring på felgene om vinteren. Legger på P21S, lar den virke og spyler med HT.

En grei såpe, bøtte og en svamp så er du klar til kamp mot salt og dritt :-)

Gjør du ovennevnte så er igrunnen bilen klar for voks. Skal du vokse så bør du kjøpe dette i tillegg til voks:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_29&products_id=281

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_30&products_id=10

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_30&products_id=215

En bra og rimelig voks:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_31&products_id=33

Ønsker du mer enn kun å beskytte bilen for vinteren med voks, så må du polere bilen. Dette krever helt annet utstyr og produkter. Som man sier her inne så skapes blankheten, fjerning av riper m.m av poleringingen. Voksen løfter det enda litt, men er hovedsakelig beskyttelse.Jeg har personlig vokset konas bil som ikke har blitt polert, rett og slett for å beskytte lakken. Kun dette gir lakken et løft og ikke minst vaskejobben enklere.

Lykke til og du blir nok hektet du også :-)

Endret av Lysholm
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BMWman    3
BMWman

Brukte Forus Bilpleie noen ganger i året fra 1999-2010. Generellt gjør de fint arbeid. Bedre enn de fleste bilpleiefirmaer, jeg testet flere. Hadde sort firmabil, så den var testobjekt:-)

Men som andre har kommentert så er det tiden som er problemet, de strekker seg ikke for å ta rundt og under kanalen/skjørtet på bilen. Der ligger driten urørt etter behandling.

Tror de nå kjører 5000 biler gjennom per år og da sier det seg selv at de ikke har tid til ekstra arbeid

Jeg kjøpte alltid full pakke med Teflonforsegling fra Meguiars. Den var fortsatt borte hvert halvår, selv om den har "3 års levetid", dette var selv om jeg kun håndvasket.

Kjøp deg en vaskepakke, voks selv med en rimelig og god voks, feks Collinite. Eller la noen av de mange flinke nerdene her hjelpe deg til våren

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Poster denne her til TS jeg ;)

Det å gi kred...

Du behøver ikke å bli grinete fordi du ikke har fått creds siden du ikke har skrevet noe her!

Nei da. Jeg synes at du har rett, Christian, og at det er blitt mange som jeg mener er "unødvendige" creds i denne tråden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig