Gå til innhold

Slipe frontrute?


Roy Inge

Recommended Posts

Jeg har et irriterende lite problem med frontruta og eller viskerbladet mitt(mercedes-benz monovisker).

Saken er at viskeren hopper på et bestemt sted rett før den snur og går tilbake, enten det er på høyre eller venstre side. Det er verst på venstre side.

Det viskeren tenker sikkert du, men jeg mener bestemt å huske at jeg hadde samme problem med det forrige viskerbladet mitt også. Og tar jeg ikke helt feil, så er faktisk begge(nåværende og forrige) viskerbladene type bensinstasjon-kjøpt, er det bosch som lager de tro?

For å prøve å redusere den irriternede hoppingen og derpå lyden, så har jeg prøvd med diverse vannavstøtende produkter på vinduet og noe på selve viskerbladet, bl.a.

Rain-x, kjemisk og naturlig voks, avfetting(iron-x, surfex hd, spam etc), seal feed på viskerbladet(er forøvrig ikke å anbefale), m.v. Men dette virker som regel bare i høyst 5 minutter når det regne slik som her på jæren nå.

Jeg kjenner også fysisk at det er en merkbar homp i ruta akkurat der hvor viskeren hopper, så egentlig må ruta byttes tror jeg.

Men kan det ha noen hensikt å prøve slipe ned og polere denne delen av frontruta hvor problemet er?

Eller vil det bare vært dumt å gjøre?

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Har du prøvd å snu visker bladet? Noen ganger hjelper det (gratis og tar ca 1 min å prøve).

I noen tilfeller, så kan ruteforseglingen være årsaken til at pusseren hopper. Prøv å legg ruteforseglingen i et annet mønster. Selv pleier jeg å legge forseglingen loddrett.

Har du dårlig erfaring med SF på pusserfladene? Jeg har ikke fått noen problemer etter at jeg testet det samme selv. Hadde riktignok ingen problemer fra før av heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lagt på noe lurium på ruten etter at denne ble byttet en gang for et par år siden, hvasom er på orginalt vet jeg ikke.

Det som var negativt med SF er at jeg fikk mye trafikkfilm når viskeren passerte over ruta. Men den visket fortsatt med det hoppet.

Men ruteforseiling har jeg ikke tenkt på, kanskje jeg skulle prøvt å legge på forseiling for å se om det faktisk kan hjelpe også...

Men jeg skal prøve å snu det viskerbladet og komme med en feedback på det ;)

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å smøre viskermekanismen? Helt typisk at disse mono-visker-mekanismene til Mercedes blir litt ustabil etter noen år hvis de ikke får smørning med jevne mellomrom.

Jeg har pleid å bruke CRC White Lithium Grease, men her kan du vel bruke det meste av grease eller høytrykksfett.

Endret av Freebird

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan nokk komme av helt andre ting en både ruta eller viskerbladet, som nevnt over kan det være slark i mekanismen eller det kan oxo være selve armen som har en liten vridning selv om den tilsynelatende ser fin ut, jeg hadde samme problemet på en annen bil der jeg til slutt gikk til innkjøp av ny arm og etter dette har problemet vært løst! dette er ca 1,5 år siden og ikke hatt problemer i etterkant rute forsegling eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan nokk komme av helt andre ting en både ruta eller viskerbladet, som nevnt over kan det være slark i mekanismen eller det kan oxo være selve armen som har en liten vridning selv om den tilsynelatende ser fin ut, jeg hadde samme problemet på en annen bil der jeg til slutt gikk til innkjøp av ny arm og etter dette har problemet vært løst! dette er ca 1,5 år siden og ikke hatt problemer i etterkant rute forsegling eller ei.

Har du prøvd å smøre viskermekanismen? Helt typisk at disse mono-visker-mekanismene til Mercedes blir litt ustabil etter noen år hvis de ikke får smørning med jevne mellomrom.

Jeg har pleid å bruke CRC White Lithium Grease, men her kan du vel bruke det meste av grease eller høytrykksfett.

Skjønner jva dere mener, men da burde jo etter mitt hode visker bladet hoppe selv på tørt vindu, eller i det minste gi et hint om at her er det noe galt. Det gjør det ikke hos meg ihvertfall, men som sagt litt lenger oppe, så skal jeg få snudd viskerbladet litt først og se jva som skjer :)

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Roy Inge

Det hjalp masse å snu viskerbladet. Jeg har brukt det etter at jeg snudde det noen dager, og hoppinga er borte.

Da er kanskje den ugjevnheten jeg kjenner i ruta akkurat der, skal være der...

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Det hjalp masse å snu viskerbladet. Jeg har brukt det etter at jeg snudde det noen dager, og hoppinga er borte.

Da er kanskje den ugjevnheten jeg kjenner i ruta akkurat der, skal være der...

Så bra.

Har hørt tipset fra en kolega. Da var det ingen ruteforsegling inne i bildet, men han hadde erfart flere ganger at nye pusserblader kunne hoppe. Når han snudde de så var problemet borte.

Hvis ujevnheten er rett over der pusserbladet parkerer, så skal det nok være slik ja. Vet at noen skjærte et hakk i ruten over pusserbladet for at dette skulle "rense" bladet når det var i bruk. Mulig noen ruter også blir produsert slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...