Gå til innhold

Tips til voks med god holdbarhet og kort herdetid


Lysholm

Recommended Posts

Som topic sier så er jeg på utkikk etter en voks som gir god wetlook, god holdbarhet, men med kort herdetid (maks 1 time).

Dette er en voks jeg tenker å bruke i vinterhalvåret når det ikke lar seg gjøre å vaske bilen ute forran garasjen. Det tar ofte mye lengre tid når man må i vaskehall, for så kjøre hjem, vaske over støvet på bilen fra turen, for så å legge voks. Time is everything :-)

Kom med tips og legg gjerne inn kommentar i forhold til wetlook/bedding, holdbarhet (tid) og herdetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collinite 845 må være perfekt til dette. I tillegg til å være enkel å jobbe med hvis du legger tynt har den greie vannegenskaper. Noe bedre holdbarhet enn denne gir tror jeg godt skal gjøres på så kort tid. En times herdetid bør være nok hvis temperatur og luftfuktighet er innenfor normalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Har ikke noe bilder i farten,men synes Swissvax shield er god, også synes jeg Collinite 476ser knallgod i forhiold til prisen!

Er jo et hav og de to "voksene" bør kanskje ikke sammenlignes p.g.a forskjell, men holdbarheten er vel veldig god på begge..

Har brukt begge voksene på en bil til en kompis i høst. Må si collinite imponerer meg, og shield er også god. Jeg hadde også store forventninger til shield på forhånd, så ikke samme "wow" på den:) (forventninger ble forøvrig også innfridd)

Hvilken prisklasse blir det? Er jo litt spennende med Insignis V3?

Endret av cocos

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La G Technic Silo Seal på min for et par mnd siden. Spray på og tørk av. Sheeter som bare det enda til tross for Biltema kaldavfetting og Surfex HD 1:20.

For ordens skyld kan jeg nevne at fangere og bakluke har Collinite 845. Holder like fint den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hvis tid er alt, så er det vel bedre med en quick wax eller spray sealer som f.eks SV Nano express eller DJ Red mist. Disse har nok litt kortere holdbarhet enn en voks eller sealer, men de krever ingen herde tid og er raske å påføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Ev Optimum Opti-seal? (time is everything?)

Om det er tid det står mest på..

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på collinite 476s jeg også. Lukter dritt, og er vrien å få av om du legger for tykt, men satan her får du 'bang for the buck'! Er vel noe av det samme som 845 fra samme produsent, om jeg ikke tar feil. :)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som topic sier så er jeg på utkikk etter en voks som gir god wetlook, god holdbarhet, men med kort herdetid (maks 1 time).

Collinite 845 er som nevnt enkel i bruk og gir god holdbarhet, skikkelig wetlook får du uansett av forarbeidet (lakkrens/polering) så det ville jeg ikke tenkt så mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Set ut til at jeg går for Collinite 845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse. Etter en prat med detailer konsulenten min så blir det Collinite 476.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super voks med ekstrem holdbarhet! Kort herdetid, enkel og legge, enkel og buffe om den legge tyyyynt og ikke minst billig! Eneste minus med den må være lukten, innholder endel løsmidler, så lurt å ikke stå i et helt tett rom mens den legges.. ;)

Endret av smurf

Min bilpleielogg
Min samling av bilpleieprodukter


- 1999 Volkswagen Lupo 1,0 
- 1995 Saab 900 2,0 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen

Om jeg ikke bommer helt nå, så er det vel 476 du linker til?

Som er blitt diskutert i denne tråden, samt maange andre tråder her på forumet.

Endret av ///Jacobsen

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokset to biler med Collinite 476 og det fungerte veldig bra. Enkel å jobbe med, dog ikke så enkelt som min Swissvax Concorso. Er man litt utolmodig og rask, slik at laget blir litt tykkere enn beregnet så er det en fordel å buffe av etter ikke alt for lang tid. Er man nøye med å legge tynt lag så kan man fint legge hele bilen for så å buffe av. Jeg er litt kjapp og ikke så vanvittig nøye på lagene (selv om jeg ikke "smører på" voks), slik at jeg valgte å legge halve bilen før jeg buffet av. Det fungerte utmerket og var såpass lett å ta av at jeg fikk bekreftet at jeg kunne lagt på mer av bilen før buffing.

Det som er nevnt på andre steder her på forumet, i forhold til lukt, opplever jeg som sterkt overdrevet. Den lukter litt ala turtlevax i stålboks. Ikke veldig utfordrende for luktesansen med andre ord. Sammenligner man det med Swissvax´s vindundelige dufter så er nok dette noe helt annet, men så koster den også en brøkdel av swisswaxen og man slipper den lange herdetiden.

Blir spennende å se hvor lenge den holder.

Dere kan lese mer her (lengre ned på side 2 og først på side 3).

http://www.detailersclub.no/forum/topic/14724-lysholms-samlede-verker-logg/page-2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er nevnt på andre steder her på forumet, i forhold til lukt, opplever jeg som sterkt overdrevet. Den lukter litt ala turtlevax i stålboks. Ikke veldig utfordrende for luktesansen med andre ord. Sammenligner man det med Swissvax´s vindundelige dufter så er nok dette noe helt annet, men så koster den også en brøkdel av swisswaxen og man slipper den lange herdetiden.

Det er nok slik at folk reagerer forskjellige på disse petroleumsluktene, Simen her inne på forumet for eksempel, reagerer så sterkt at han ikke kan bruke de engang. Jeg syntes de lukter helt greit, men er ikke slik at jeg må gå og ta meg en sniff hver gang jeg går forbi :D

Min bilpleielogg
Min samling av bilpleieprodukter


- 1999 Volkswagen Lupo 1,0 
- 1995 Saab 900 2,0 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at jeg ikke åpner denne boksen bare for å lukte, noe jeg kunne gjort med Concorsoen. Skjønner godt at folk reagerer forskjellig, men jeg tror nok den allmenne masse ikke reagerer på denne lukten overhode. Min sønn på 5 år syntes faktisk det luktet godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokset to biler med Collinite 476 og det fungerte veldig bra. Enkel å jobbe med, dog ikke så enkelt som min Swissvax Concorso. Er man litt utolmodig og rask, slik at laget blir litt tykkere enn beregnet så er det en fordel å buffe av etter ikke alt for lang tid. Er man nøye med å legge tynt lag så kan man fint legge hele bilen for så å buffe av. Jeg er litt kjapp og ikke så vanvittig nøye på lagene (selv om jeg ikke "smører på" voks), slik at jeg valgte å legge halve bilen før jeg buffet av. Det fungerte utmerket og var såpass lett å ta av at jeg fikk bekreftet at jeg kunne lagt på mer av bilen før buffing.

Det som er nevnt på andre steder her på forumet, i forhold til lukt, opplever jeg som sterkt overdrevet. Den lukter litt ala turtlevax i stålboks. Ikke veldig utfordrende for luktesansen med andre ord. Sammenligner man det med Swissvax´s vindundelige dufter så er nok dette noe helt annet, men så koster den også en brøkdel av swisswaxen og man slipper den lange herdetiden.

Blir spennende å se hvor lenge den holder.

Dere kan lese mer her (lengre ned på side 2 og først på side 3).

http://www.detailersclub.no/forum/topic/14724-lysholms-samlede-verker-logg/page-2

Og dette gjorde du ute i friluft eller i en trang oppvarmet garage?

"Problemet" er jo ikke at det lukter stygt, men hvilke stoffer man får i seg av å lukte på den, eller stå i en garage og puste inn disse stoffene over lengere tid. Leser du advarselen som står under boksen, tror jeg du tenker deg om før du lar barna sniffe på denne en gang til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...