Gå til innhold

C1 vs BE - siste frist 19. januar


ColdFusion

Recommended Posts

Til dere som har C1 men mangler BE: (masse penger å spare!)

Jeg var innom kjøreskole i går og fikk beskjed at: om jeg tar 2 kjøretimer inne 18.januar så får jeg BE etter dagens regler og pris. Dvs at jeg slipper laste-sikringskurset ifm at jeg har C1 fra før. Oppkjøring må være før 1.juni 2013.

NB: Dette gjelder kun dere som har C1 fra før, så om du har det - hiv deg på telefon til en kjøreskole for å få booket et par kjøretimer. Selv med nye regler for klasse B, så er BE nå billigere enn første bota for å kjøre med for stor henger - har hørt om bøter i seks-tusen-kroners-klassen!

Les mer her:

http://www.autofil.no/906537/smutthull-sikrer-billigere-hengersertifikat

Og her fra Statens Vegvesen:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Trekking+av+mindre+henger;jsessionid=0b9117818770bb53045775842eb511ef26412a0254f74f819d882a426692bce2.e34MchmPbxeNai0LahqNbx8MaxySe0

Edit: lagt til link og oppdatert dato-frister.

Endret av ColdFusion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også en flott APP til iPhone (kanskje Android også?) som heter 'Bil og henger' som kan lastes ned gratis. Tast inn regnr på bil og henger (kan lagres som favoritter), så kan du sjekke hva som er maksgrenser med og uten BE. Her er tilsvarende funksjon via web:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Tilhengerkalkulator

Denne er grei å ha med på oppkjøring om sensor skulle være så lur å spørre om hva som er tillatt lastevekt etc.

Endret av ColdFusion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Appen finnes også til android ja, kan bekrefte at det stemmer med bot i 6000 kroner klassen. Det har jeg også testa;)

Nå er heldigvis BE alt ordnet og stemplet i førerkortet.

Endret av Martin.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å ta C1E da vil BE automatisk følge med. Skal tenke på det til over jul. Er ikke rare bilen man kan dra på biltralle med bare BE? Finnes det bilhenger som kan dra 1950kg bil?

F.eks kan man med en Tahoe som er klasse B finne en henger som kan dra bil på 1950kg? Og samtidig være innenfor BE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C hjelper ingenting på henger, du må ha E. Men å ta CE koster mye penger, men med BE kan du kjøre de største en B-klasse bil kan dra. C1E kan du ta og kanskje slippe unna endel teori siden du kjører C.

Jeg fikk pris på ca 9000,- for C1E og tror jeg satser på den siden jeg har C1 fra før. Det er som sagt ikke rare bilen du kan trekke med en BE heller. Har funnet en utleiehenger som kan ta bil på 1560kg som ikke er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo trekke en hel del med BE. Kan trekke henger med tillatt totalvekt 3500 kg. Så sant du har bil som har lov å dra dette. På jobben har vi en henger med tillatt totalvekt 3500 kg, riktig nok med karmer, men også med kjørebruer. Den kan det lastes 2670kg på. Og skulle tro det holder til å frakte de fleste personbiler.

Så vil si det er feil at det det ikke er store bilen du kan trekke med BE, det er hengeren og trekkbilen det står på.

Kunne også tenkt meg C1E, men har ikke hatt behovet ennå, da tilltatt vokntogvekt på 7000kg har holdt så langt. Og har heller ikke like lett tilgang på en liten lastebil. Måtte vært om jeg fant på å kjøpe en stor pickup med hvite skilt.

Endret av Martin.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...