kriss66

Hvordan fjerne rust?

35 innlegg i emnet

Hei!

Oppdaget i dag etter en vask at det er en liten rustflekk i en liten krok. Vanskelig å se den.

I og med at den er såpass skjult, trenger jeg bare å pusse ned å legge på ny grunning og bilens farge?(Sølv)

Har ikke gjort dette før! Så tar gjerne imot tips! :D

Bilen er en BMW E39, for de som er kjent med denne bilen, så ligger rusten ved bakluken der man tar opp glasset bak under en plastbit. Så den er ikke enkel å se, men oppdaget at det var litt brunt der..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å pusse først med grovt papir, type 150-ish til rusten er borte, så gå over med finere papir og grunne med epoxy grunning (husk å alltid rense med silikonfjerner før hvert strøk). Etter det er det base + klarlakk som gjelder, og evt påfølgende våtsliping (p1500-2000) + polering. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og som primer og rustfjerner har jeg hørt at brunox skal være kanon , skal til med noe rustfjerning på bakluka til E39 min jeg også. Mangler bare lakken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ferro-bet har en tråd her som de svarer på spørsmål om rust og rustfjerning. Kanskje du kan finne noe interessant eller få et godt svar på det du lurer på der: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15125-rust/ :) Det er forøvrig merkelig at "alle" bmw stasjonsvogner skal ha denne rustflekken på akkurat samme sted. Nesten uansett generasjon/modell.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ferro-bet har en tråd her som de svarer på spørsmål om rust og rustfjerning. Kanskje du kan finne noe interessant eller få et godt svar på det du lurer på der: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15125-rust/ :) Det er forøvrig merkelig at "alle" bmw stasjonsvogner skal ha denne rustflekken på akkurat samme sted. Nesten uansett generasjon/modell.

Lest litt at de sliter med dette.. Men skal nok få dette til. Takk for link. ;)

Hva med å pusse først med grovt papir, type 150-ish til rusten er borte, så gå over med finere papir og grunne med epoxy grunning (husk å alltid rense med silikonfjerner før hvert strøk). Etter det er det base + klarlakk som gjelder, og evt påfølgende våtsliping (p1500-2000) + polering. :)

Takker for Nyttig informasjon. Vet ikke om jeg kommer til med poleting der :)) ligger såpasse trangt, at det vil være umulig å komme til der! Klarlakk er vell ikke nødvendig når det ligger slik til. Kan komme med bilde i morgen.

Løfter du opp en plastbit så ser du litt rust, men ligger den slik den skal være ser du ikke rusten. Så vi får se hva jeg gjør. Tar fortsatt imot tips! ;)

Og som primer og rustfjerner har jeg hørt at brunox skal være kanon , skal til med noe rustfjerning på bakluka til E39 min jeg også. Mangler bare lakken.

Takk, skal ta og undersøke litt :) Er det en touring du også har eller?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lest litt at de sliter med dette..

Mhm. Er derfor sånne som "//////Jacobsen" ikke kan bruke bilen om vinteren, da ruster bare bakluka hans bort. :rofl1:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mhm. Er derfor sånne som "//////Jacobsen" ikke kan bruke bilen om vinteren, da ruster bare bakluka hans bort. :rofl1:

Hehe ;) Da har vi nok vært ganske heldig, har en bekjendt en som har ekstremt med rust på nedre del av bakluken på sin E39 Touring.

Får satse på jeg slipper dette! Kommer straks med bilde! ;)

post-4356-0-11164900-1356008608_thumb.jp

post-4356-0-78474300-1356008609_thumb.jp

post-4356-0-12959900-1356008612_thumb.jp

Endret av kriss66
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rusten blir ikke borte om du kun pusser med papir. En punkt-sandblåser fjerner all rust som ligger i porene, noe ikke sandpapir gjør. Bare et lite tips :)

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rusten blir ikke borte om du kun pusser med papir. En punkt-sandblåser fjerner all rust som ligger i porene, noe ikke sandpapir gjør. Bare et lite tips :)

Rusten blir ikke borte om du kun pusser med papir. En punkt-sandblåser fjerner all rust som ligger i porene, noe ikke sandpapir gjør. Bare et lite tips :)

Oki ;) Må jeg bruke sandblåser å pussepapir? Vet ikke så mye om dette, men hvis noen kunne ha satt rekkefølge, med gjerne produkter til, hadde jeg satte pris på det! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å virke pessimist, men dette er vanskelig å få holdbart over tid. Å fjerne all rust og beskytte så rusten ikke kommer igjen, er vanskelig, om ikke nesten umulig. BMW klarte det ikke selv på fabrikken, og derfor er dette en svakhet på E39.

Å pusse med sandpapir er ikke så effektiv hvis du vil ha vekk all rusten. Sjansen er stor for at noen gjensittende rustporer vil dekkes av stålet som slipes, og da vil rust dukke opp igjen etterhvert. Dessuten slipes gjerne mye gods vekk med denne metoden.

Sandblåsing er ganske effektivt hvis det gjøres riktig og etterbehandles skikkelig. Hvis du vil prøve selv, husk å maskere åpningen godt så ikke interiøret blir tilgriset. Regn med å få sand på plasser du ikke trodde var mulig.

Jeg ville satt bort jobben til et lakkeringsverksted som kan dette, da kan du reklamere hvis det dukker opp igjen. En amatørfiks med sandblåsing og lakkering gir kanskje ikke noe holdbart resultat uansett. Hvis en ikke kan noe om dette fra før, må en kanskje regne med både 2, 3 og 4 forsøk uten at det garanterer noen suksess.

Glem rustbjørn og lignende. Det gir bare kortvarig glede. De som kan dette sandblåser, bruker syregrunning, filler og vanntett to-komponentlakk.

Hvis en ikke vil bruke penger på å sette bort bilen til fiks, kan en på et så lite synlig sted skrape vekk lakken og mette rusten godt med Owatrololje. Hvis det får trekke godt inni rusten, vil det bremse utviklingen, og kanskje holde bilen ganske hel og grei til den skal skrotes. Litt sølvfarget lakk som tåler å tynnes ut med Owatrol kan legges over, så ser det nok greit ut. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klarlakk er vell ikke nødvendig når det ligger slik til. Kan komme med bilde i morgen.

Må ha klarlakk over basen hvis dette skal bli noe som ligner på holdbart ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, da tror jeg legger fra meg dette! Noen gode forhandlere i Bergens området?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er på nøyaktig samme sted jeg hadde rust på min 2004 3 serie, fikk ny bakluke på rustgaranti for en mnd siden :) 12års rustgaranti fra 04, noe som dessverre ikke hjelper E39.

Men som Øhn sier, tror jeg dette må settes bort for godt resultat. Sjekk på Koed el lign om du kan få tak i en brukt rustfri baklem, så er det kun lakkering som koster. (Nå har ikke jeg sjekket pris på brukt lem)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, takk for all hjelp! Skal få ta å undersøkt dette. Får jeg ikke garanti nå? Bilen er 2001 modell?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja, takk for all hjelp! Skal få ta å undersøkt dette. Får jeg ikke garanti nå? Bilen er 2001 modell?

Nei, ingen garanti på din. Gjelder biler førstegangsregistrert etter 01.01.2004. 6år på tidligere registrerte biler.

Endret av Mcgyver
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nei, ingen garanti på din. Gjelder biler førstegangsregistrert etter 01.01.2004. 6år på tidligere registrerte biler.

Arh, Har spurt om pris på forskjellige steder som er bra her i Bergen. Så får vi se hva de sier. :D Hvilke pris vil dette ca ligge på?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til sammenligning fikk jeg pris på å fjerne rust i begge hjulbuene bak, og et lite hakk under bagasjeluken, da var det sandblåsing og sveising der det måtte til og lakkert opp hele bakpartiet på nytt. Ca 12.000,- med kvittering.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, får vente til sommeren med dette.. Da pengene ikke rekker :( Så spørsmålet er: fins det middel som jeg kan smøre på nå mot beskyttelse til sommeren er her?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvis en ikke vil bruke penger på å sette bort bilen til fiks, kan en på et så lite synlig sted skrape vekk lakken og mette rusten godt med Owatrololje. Hvis det får trekke godt inni rusten, vil det bremse utviklingen, og kanskje holde bilen ganske hel og grei til den skal skrotes. Litt sølvfarget lakk som tåler å tynnes ut med Owatrol kan legges over, så ser det nok greit ut. :)

Ok, får vente til sommeren med dette.. Da pengene ikke rekker :( Så spørsmålet er: fins det middel som jeg kan smøre på nå mot beskyttelse til sommeren er her?

Owatrololje

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! :) hvor er det å få noe slikt?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive