rogersolmyr

S&S Sort Nissan Qashqai

21 innlegg i emnet

Jeg fikk et nytt oppdrag fra en kollega om å ta en runde på hans 3 år gamle Nissan Qashqai som begynner å bære preg av et travelt familieliv...

Vi ble enige om at jeg kunne kjøre bilen hjem fredag ettermiddag fra Oslo, og at jeg tok den med tilbake til Oslo på mandag. Er i utgangspunktet litt skeptisk til dette siden bilen fremstår som akkurat like møkkete ved overlevering etter en slik kjøretur i dette været.... Jeg måtte også ta litt forbehold om temperatur. Det er en grense for hvor kaldt det kan være når man vasker bil utendørs.

Værutsiktene for helgen var ikke så veldig lovende, men vi lot det stå til. Fant fort ut at det var dumt å vaske bilen i mørket og kulden på fredag, så jeg begynte med å ta bilen innvendig, for så å ta resten etterhvert.

Slik så bilen ut ved ankomst Askim:

DSC06938.jpg

DSC06943.jpg

DSC06954.jpg

Jeg kjørte altså bilen inn i ferdig oppvarmet garasje og begynte umiddelbart med å rydde ut alt som lå løst inne i bilen og sette i gang med støvsugingen.

Ble lite bilder av selve prosessen, men her er noen bilder av hva jeg hadde å gripe tak i.

DSC06946.jpg

DSC06947.jpg

DSC06948.jpg

DSC06949.jpg

DSC06950.jpg

DSC06959.jpg

Prosessen var som følger:

Først en grundig støvsuging av seter og gulv. Der det var nødvendig børstet jeg løs dritt og møkk med en tekstilbørste. Deretter ble det en omgang med Green Clean som ble børstet grundig inn for å løsne flekker, sprayet på masse vann og sugde opp dette med våtsuger i flere omganger til ting så ok ut.

DSC06955.jpg

DSC06965.jpg

Plastikkdetaljer som dashboard og dørpaneler ble også vasket med Green Clean og tørket med en mikrofiber.

Noen paneler trengte litt oppmerksomhet. Da brukte jeg en Nanosvamp og Green Clean for å få løsnet det værste i det antall omganger som må til.

DSC06957.jpg

DSC06967.jpg

Rens og vask av overflater inne i bilen var det jeg rakk før senga kalte veldig på meg på fredagskvelden. Bilen var fortsatt like møkkete utvendig, men inni så alt så mye bedre ut.

DSC07119.jpg

Lørdag morgen var planen å stå tidlig opp for å begynne med vask av bil, men mitt tunge sovehjerte vekket meg ikke før alt for sent (09:00). Men da var det bare å komme seg opp og sette i gang. Temperaturen var 6 kuldegrader og generelt møkkavær.

DSC06969.jpg

Slet med at vannkrana ute hadde frosset, og det kom absolutt ikke noe vann ut. Det var heldigvis bare selve koblingen til vannslangen som var frosset, og etter å ha tint opp denne fungerte ting igjen.

Jeg valgte å stå inne i garasjen for påføring av diverse kjemikaler, og kun ta høytrykkspylingen utendørs. Begynte med Rim7 på felger, Surfex HD 1:5 på dekksider og skvettlapper samt Prickbort på hele bilen. Etter noen minutters ventetid la jeg også Surfex 1:5 på resten av bilen.

DSC06972.jpg

DSC06973.jpg

DSC06975.jpg

Nå begynte det å bli veldig grisete på garasjegulvet, så jeg kjørte bilen ut og la et lag med Autofoam fra skumkanon på bilen. Sikkert unødvendig, men kunne ikke la være :)

DSC06976.jpg

DSC06979.jpg

DSC06980.jpg

Dette gikk faktisk overraskende bra, uten at noe frøs til is på bilen. Spylte grundig av alt sammen og kjørte på nytt bilen inn i garasjen igjen. Denne gangen la jeg et lag med Bilt Hamper Korrosol på bilen. Litt spent på å se hvordan dette fungerte i forhold til IronX. En ting er i alle fall sikkert. Lukten var myyyyye bedre! Vanskelig å se effekten på svart lakk, men noe tok den nok for gulvet i garasjen ble lilla etterhvert....

DSC06981.jpg

Lot Korrosol få virke en halvtimes tid mens jeg spiste litt. Deretter var det ut med bilen for ny avspyling. Men nå kom det dårlig med vann ut av høytrykkspyleren gitt. Vannet hadde frosset i slangen ett eller annet sted. Måtte ta inn hele slangen for å tine den opp. Valgte nå å la høyttrykkspyleren stå inne i garasjen og bare trekke slangen ut gjennom porten når jeg trengte det.

Etter at Korrosol var spylt av (så ut som den fungerte bra) var det på tide med håndvask. Brukte Jif Bilshampoo i bøtte med Gritguard, en ekstra bøtte med skyllevann, vaskemitt og Swissvax pensel for detaljer.

DSC06983.jpg

Et par bilder av ferdig vasket bil.

DSC06986.jpg

DSC06987.jpg

DSC06988.jpg

Vannet lå temmelig flatt på panseret så her var det ikke antydning til beskyttelse igjen.

Da anså jeg meg for ferdig med utendørsjobben, men garasjegulvet så ikke ut. Så før jeg kjørte bilen inn måtte jeg få feiet ut all møkka, prickbort, korrosol og surfex HD som lå igjen på gulvet. Dessverre er ikke gulvet slik at vannet renner ut av seg selv slik det burde. Er egentlig fortsatt ganske sur på diverse håndtverkere, men får ikke gjort noe med det nå annet enn å bruke en stor svaber...

Når denne jobben var gjort var det som sagt inn med bilen. Claying av bilen var neste step. Lå fortsatt igjen noe i lakken, men ikke så værst:

DSC06990.jpg

Etter at bilen var clayet og tørket var det tid for litt inspeksjonsbilder:

DSC06998.jpg

DSC06999.jpg

DSC07001.jpg

DSC07003.jpg

DSC07004.jpg

DSC07007.jpg

Bilen har aldri vært maskinvasket i følge eier, så det var lite vaskeriper. Derimot var det massevis av RDS (Random deep scratches) i rare mønstre. Kan være at bilen har vart innom diverse greiner og busker, samt diverse rariteter. Det meste så imidlertid ut til å la seg fjerne.

Litt maskeringstape må til:

DSC07008.jpg

DSC07010.jpg

Testet et par kombinasjoner med voks og puter, og selv om det var forholdsmessig myk lakk på denne endte jeg opp med Scholl S3 gold på Gul Über pute på roterende maskin for å ta RDS. Fulgte etter med samme polish på Rupes Bigfoot med lilla pute fra Rubbish Boys for å fjerne kjørespor fra første kombo. Etter å ha tatt et og et panel på den måten feide jeg til slutt over hele bilen med Menzerna Power Finish på orange pute på Bigfoot for å øke glansen. Et par bilder underveis i prosessen:

DSC07027.jpg

DSC07029.jpg

DSC07030.jpg

DSC07033.jpg

DSC07034.jpg

DSC07036.jpg

Dette var noen forunderlige riper som ikke er lett å si hvordan har oppstått. Veldig vanskelige å få helt bort, men jeg fikk dempet dem til det nesten usynlige. Bildet under er et 50/50 hvor nederste del er ferdig polert.

DSC07045.jpg

Et par bilder til.

DSC07072.jpg

DSC07075.jpg

DSC07079.jpg

Så et bilde av gubben sjøl.

DSC07080.jpg

Et godt stykke ut på søndag ettermiddag var jeg fornøyd med poleringsjobben, og fjernet maskeringstapen.

DSC07081.jpg

Det var ikke aktuelt å ta bilen ut for vask nå, så jeg brukte trykkluft til å fjerne poleringstøv og gikk over hele bilen med IPA (50% blåsprit og 50% batterivann) for å fjerne oljerester etter polish.

Vinduene ble renset utvendig og innvendig med nanosvamp, vann og Torky. Frontruta ble polert med Bigfoot samtidig med at jeg tok resten av bilen tidligere på dagen, og etter IPA fikk den en runde med RainX. Det fikk også fremre sideruter.

DSC07083.jpg

DSC07084.jpg

Bilen fikk så et lag med beskyttelse. Denne gang valgte jeg (som vanlig) Menzerna Powerlock. Ikke så mye å ta bilde av, men blankt og fint blir det jo.

All utvendig plastikk ble påført CarPro Perl 1:2

DSC07086.jpg

Gummimatter fikk Swissvax Pneu

DSC07089.jpg

Disse var selvsagt grundig rengjort tidligere i prosessen, noe jeg tydeligvis har glemt helt å dokumentere.

Dekksider fikk også Pneu

DSC07098.jpg

DSC07099.jpg

En liten runde i motorrommet ble det også. Jeg hadde tidlig på lørdagen tatt en lett vask her med Prickbort og Surfex HD, men var utrolig forsiktig med spyling osv på denne bilen. En fugl hadde tydligvis bygget rede ved vinduspusseren:

DSC07092.jpg

Var faktisk ikke lett å få bort alt, men borte ble det.

Plastikk ble behandlet med CarPro Perl og andre detaljer fikk Carpro Reload.

Da hadde hele bilen fått en velfortjent pleie. Var umulig å få tatt noen ferdigbilder utendørs pga været, men slik ble altså resultatet:

DSC07103.jpg

DSC07104.jpg

DSC07106.jpg

DSC07108.jpg

DSC07112.jpg

DSC07114.jpg

DSC07115.jpg

DSC07117.jpg

DSC07119.jpg

DSC07125.jpg

Mandag morgen måtte jeg dessverre ta bilen ut på saltede våte veier for å kjøre bilen til Oslo hvor eieren ventet. Det var jo ikke akkurat en veldig ren bil han fikk overlevert etter kjøreturen, men den skal tilnærmet ripefri og beskyttet og klar for resten av vinteren :thumbup:

Endret av rogersolmyr
42

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo flott! Cred avgitt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble jo veldig bra! :) Virker som du fikk dempet/fjernet rds'ene bra ;) cred...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble fin den der. Kjedelig å kjøre den rett ut på motorveien igjen tenker jeg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra. Cred levert :-)

Liker garasjen din. Hva bruker du til oppvarming nå på vinteren?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott utført arbeid i vinterkulden.

Hadde jeg hvert deg så hadde jeg tatt en grudig prewash på bensinstasjonen, kjørt hjem spylt "kjapt" over bilen og tatt en ONR vask inne i garasjen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo veldig bra. Savnet litt flere 50/50s da :rolleyes:

Men du fikk et bra resultat! Creds gitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft innvendig og utvendig på en bil som virkelig fortjente det. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble et bra løft her og fint dokumentert jobb med gode bilder :thumbup:

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dette ble jo flott! Cred avgitt.

Takk!

Det ble jo veldig bra! :) Virker som du fikk dempet/fjernet rds'ene bra ;) cred...

Takk for det, det meste ble borte vekk som dugg for solen.... :P

Ble fin den der. Kjedelig å kjøre den rett ut på motorveien igjen tenker jeg :)

Takker! Jeg prøvde å få eier til å hente bilen i Askim, men siden jeg jobber i Oslo var det veldig praktisk at jeg kjørte den inn. Men ille å overlevere en møkkete bil til eier syns jeg, ingen selvvask i nærheten av jobben heller som jeg vet om.

Veldig bra. Cred levert :-)

Liker garasjen din. Hva bruker du til oppvarming nå på vinteren?

Takk. Garasjen er ikke oppvarmet hele tiden. Jeg har et eget skap som er oppvarmet for produkter som ikke skal utsettes for kulde. Ellers varmer jeg opp med en varmevifte og oljeovn etter behov. Ønsker meg imidlertid en dieseldrevet byggvarmer. Kanskje det blir en varmepumpe etterhvert.

Flott utført arbeid i vinterkulden.

Hadde jeg hvert deg så hadde jeg tatt en grudig prewash på bensinstasjonen, kjørt hjem spylt "kjapt" over bilen og tatt en ONR vask inne i garasjen.

Jeg vurderte å gjøre akkurat slik du sier. Hadde spart meg for mye griseri da. Men så vidt jeg vet må man uansett stå utendørs på selvvaskene i Askim, så da forsvinner noe av vitsen.

Dette ble jo veldig bra. Savnet litt flere 50/50s da :rolleyes:

Men du fikk et bra resultat! Creds gitt!

50/50 må jeg øve mer på. Har forsøkt å bruke naturlig skiller som dører og skjermkanter istedet for å teipe opp.

Flott løft innvendig og utvendig på en bil som virkelig fortjente det. :thumbup:

Takk.

Ble et bra løft her og fint dokumentert jobb med gode bilder :thumbup:

Cred!

Hyggelig at du likte bildene også. Dokumentasjon med bilder er jo viktig, men jeg blir altfor ofte revet med av selve jobbingen med bil at jeg glemmer å ta bilder.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var dette gavekortjobben? Tøft å sette igang med denne i så kalde temperaturer med tanke på vaskemulighetene, men bra du fikk løst det. Trikset med å la spyleren stå inne og bare dra slangen ut under porten praktiserer jeg hele året, men det er fordi jeg synes den bråker så ille. Det blir fredeligere både for meg og naboene som bor altfor nært. :)

Nesten ille å skitne til det nye garasjegulvet også, så du må ha vært ivrig etter å polere nå? Bra jobba, Roger! :D :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra resultat, blankt ble det :) Ja det er en utfording å spyle bil ute når det er slikt vær, det er sikkert .

Du kan no sikkert kjøpe deg ei presenning som passer til garasje gulvet som du kan legge ned når du må påføre kemikalier så du slipper at det tærer for mye på fugene? det kommer eg til å gjøre når epoxyen har kommet på mitt garasje gulv.

Kjekt med ei slik garasje som du har der :)

Cred!

Endret av Audi S8
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Var dette gavekortjobben? Tøft å sette igang med denne i så kalde temperaturer med tanke på vaskemulighetene, men bra du fikk løst det. Trikset med å la spyleren stå inne og bare dra slangen ut under porten praktiserer jeg hele året, men det er fordi jeg synes den bråker så ille. Det blir fredeligere både for meg og naboene som bor altfor nært. :)

Nesten ille å skitne til det nye garasjegulvet også, så du må ha vært ivrig etter å polere nå? Bra jobba, Roger! :D :D

He, he, nei det var ikke gavekortjobben. Han har fortsatt det intakt. Det var en annen kollega som eier denne bilen.

Jeg er alltid ivrig etter å polere jeg vet du Roar B) Får heller tåle å fryse litt.

Kjempe bra resultat, blankt ble det :) Ja det er en utfording å spyle bil ute når det er slikt vær, det er sikkert .

Du kan no sikkert kjøpe deg ei presenning som passer til garasje gulvet som du kan legge ned når du må påføre kemikalier så du slipper at det tærer for mye på fugene? det kommer eg til å gjøre når epoxyen har kommet på mitt garasje gulv.

Kjekt med ei slik garasje som du har der :)

Cred!

Presenning på garasjegulvet var kanskje ikke så dum ide. Men både fliser og fuger skal tåle alt mulig rart av kjemikalier i følge leverandøren. Og det er ganske enkelt å bruke svaber for å feie alt ut igjen. Takker for tilbakemelding og cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bekreftet av eieren at mesteparten av RDS nok kom fra parkering for nærme busker og kratt på hytta hans... Så har vinden gjort jobben. Det var også et par småbulker på taket som kan stamme fra kongler som detter ned fra trærne. Må være ganske store kongler spør du meg, men det er sikkert mulig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bekreftet av eieren at mesteparten av RDS nok kom fra parkering for nærme busker og kratt på hytta hans... Så har vinden gjort jobben. Det var også et par småbulker på taket som kan stamme fra kongler som detter ned fra trærne. Må være ganske store kongler spør du meg, men det er sikkert mulig.

Kongler kan lage noen voldsomme bulker om de faller fra stor nok høyde og er store nok.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb. Stressende å vaske ute på denne tiden av året, når man må passe på at ting ikke fryser.

Endret av Martin.S
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble veldig bra!

Cred for god jobb og nice garasje :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jättebra ut ! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kongler kan lage noen voldsomme bulker om de faller fra stor nok høyde og er store nok.

:excl: :excl: :excl: Akkurat det jeg tenkte på når jeg felte den digre furua som stod i gården hjemme hos meg for noen år siden... ^_^ Egentlig var det kanskje for å få plass til garasjen, men altså vekk med bartrær fra gårdsplasser...

Flott jobb. Stressende å vaske ute på denne tiden av året, når man må passe på at ting ikke fryser.

Selve vaskingen gikk egentlig ganske greit, men det ble utrolig mye søl inne i garasjen....

Dette ble veldig bra!

Cred for god jobb og nice garasje :-)

Takk. Hyggelig at du liker garasjen også.

Ser jättebra ut ! :)

Takker.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra jobba :) Har en NQ med PlastChromlister på sidene. Tror du jeg kan bruke AG SRP + AGP på disse? 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive