Hans Marius

Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser

Etter en litt lengre pause fra forumet er det på tilde å oppdatere føler jeg. Etter jeg startet på høyskole har det ikke vært tid til å lage tråder på de jobbene jeg har tatt, men nå som det er ferie skal jeg prøve å komme ajour ;)

Dette er bilen til en tidligere lærer av meg. I tillegg til å være lærer har han service og montering av paraboler ol, så bilen bærer preg av å være job bil. Eier ønsket en to-steg med beskyttelse som varte lengst mulig. Var ikke klar over hvor store Land Cruisere egentlig var før jeg fikk den hjem :P Her er i alle fall noen bilder av utgangspunktet:

IMG_9798.jpg

IMG_9799.jpg

IMG_9800.jpg

IMG_9801.jpg

IMG_9802.jpg

IMG_9803.jpg

IMG_9804.jpg

IMG_9805.jpg

IMG_9806.jpg

IMG_9807.jpg

IMG_9808.jpg

IMG_9809.jpg

IMG_9810.jpg

IMG_9811.jpg

IMG_9812.jpg

IMG_9813.jpg

IMG_9814.jpg

Som dere ser var det litt av hvert å ta tak i her. Spesielt felgene bar preg av at de ikke hadde fått mye tlc. Startet som vanlig med å dynke bilen fra listene og ned med Prickbort, samt surfex 1:3 på resten av bilen. Felgene fikk en dusj med Autosmart smart wheel 1:3.

IMG_9815.jpg

IMG_9817.jpg

IMG_9819.jpg

Dette fikk så ligge å virke i ca 10 min før bilen ble skummet ned med en mix av Bilthamber Autofoam, surfex, Megs APC og en liten dasj CG W+G. Det fikk igjen ligge i nærmere 10 min før bilen ble nøye spylt.

IMG_9820.jpg

IMG_9830.jpg

IMG_9831.jpg

IMG_9832.jpg

IMG_9833.jpg

IMG_9834.jpg

IMG_9835.jpg

Motorrommet skulle også få seg en omgang, så det fikk en omgang med surfex, Prickbort, skum og div børster. Glemte vist å ta noen underveis bilder av dette, så har kun før og etterbilder.

IMG_9836.jpg

IMG_9837.jpg

Bilen ble så vasket på vanlig måte med Mothers hanske og 2BM med Optimum Car Wash i bøtta. Så ble bilen clayet med Bilthamber sin Autoclay og rennende vann. Har heller ingen bilder av dette, så det neste var inspeksjon av lakken.

IMG_9838.jpg

IMG_9839.jpg

IMG_9840.jpg

IMG_9843.jpg

IMG_9844.jpg

IMG_9845.jpg

En rimelig dårlig ripefylling gjort av en eller annen "fagmann".

Målte så lakken, og kunne konstatere at det ikke var noen paneler som var lakkert opp igjen. Det var generelt greie verdier rundt om.

IMG_9846.jpg

Startet så med combotesting.

IMG_9847.jpg

IMG_9850.jpg

IMG_9851.jpg

IMG_9852.jpg

IMG_9859.jpg

IMG_9861.jpg

IMG_9862.jpg

IMG_9864.jpg

IMG_9856.jpg

IMG_9868.jpg

Endte opp på Gtechniq og hvit pad. Dette la igjen en del kjørespor, men det kunne jeg fjerne med steg to. Så litt random korrigeringsbilder.

IMG_9869.jpg

IMG_9873.jpg

IMG_9876.jpg

IMG_9877.jpg

IMG_9878.jpg

IMG_9879.jpg

IMG_9880.jpg

IMG_9881.jpg

IMG_9883.jpg

IMG_9884.jpg

IMG_9885.jpg

IMG_9889.jpg

IMG_9890.jpg

IMG_9891.jpg

IMG_9892.jpg

IMG_9894.jpg

IMG_9895.jpg

Steg 2 ble denne gangen hvit sonus med Menzerna PO85RD.

Holos før:

IMG_9896.jpg

Etter:

IMG_9897.jpg

IMG_9898.jpg

Litt riper ble det igjen, men det ble et betraktelig løft mtp standen på lakken før jeg startet. I tillegg sa eieren han uansett ikke var ute etter showfinish da det fortsatt kom til å være job bil. Så da var det greiere å la det være igjen så mye lakk som mulig så det går an å korrigere et par ganger til i fremtiden.

IMG_9899.jpg

IMG_9900.jpg

LSP denne gangen ble SV Endurance påført i ca 30 grader i verkstedet.

IMG_9901.jpg

Fant ut hvor grensa for bukken min var også, da den ikke klarte å løfte bilen med alle fire hjulene på. Men om jeg tok av to klarte den i alle fall å løfte litt: P

Mens jeg polerte bilen fikk også felgene seg en runde eller to til med felgrens. Denne gangen med ublandet P21 Power gel. Felgrensen fikk sitte i ca 20 min hver runde før den ble fjernet med kost og vann fra vaskebøtte.

IMG_9866.jpg

IMG_9867.jpg

Etter de var rene ble de renset med tjære fjerner fra ValetPro, før de ble polert med CF for hånd og til slutt vokset med SV Autobahn.

IMG_9870.jpg

IMG_9871.jpg

IMG_9872.jpg

Til slutt fikk all metall seg en kjapp runde med Megs metal polish, dekk fikk SV Pneu, plast fikk CG New Trim Look og ruter fikk Nanolotus rens og forsegling.

Slik ble i alle fall resultatet :)

IMG_9928.jpg

IMG_9930.jpg

IMG_9903.jpg

IMG_9906.jpg

IMG_9907.jpg

IMG_9908.jpg

IMG_9911.jpg

IMG_9914.jpg

IMG_9920.jpg

IMG_9926.jpg

IMG_9927.jpg

Takk for meg :)

41

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S Hans Marius. Grei oppryddning dette her.

Smart å skrive på tapen ved combo testingen. Fort gjort å glemme hva man har testet når man sitter med en haug med bilder i ettertid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobba, og bra løft! Stilige ferdigbilder ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempejobb på kjempebil. Grønn knapp er trykket!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kongebil... Bra stykke arbeid. Cred levert :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb på store bilen! Kjekt at du har spart litt materiale fra tidligere i år, lite pågang i S&S-delen nå :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba, her var det jo mye riper og ser ut som nesten alle ble borte

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra jobba :) cred for flotte etterbilder og 50/50 bilder :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flott og grundig jobb. Trivelig med en S&S igjen fra deg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert! Og for et løft! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff som den så ut. Var veldig mye slitasje der, uten tvil. Du fikk til et utrolig bra resultat!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobba! Cred er selvfølgelig gitt. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LC er en diiiger kjerre. Mye lakk. Og myk. Jeg kjørte selv 85RE som siste steg etter #105 / #205 kjøring på en sort LC, og fikk meg en overraskelse til slutt - det var en del hologrammer igjen (måtte wipe 4 ganger....). Måtte "koze-kjøre" med #205 på orange Über for å få holofrei

Og det tok to maskinvask så så den ut som at en skokk med katter hadde brukt den som klorestolpe igjen. Eieren har booket ny runde til våren.... Blir vel nye 30 timer tenker jeg...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger alle sammen :)

Flott S&S Hans Marius. Grei oppryddning dette her.

Smart å skrive på tapen ved combo testingen. Fort gjort å glemme hva man har testet når man sitter med en haug med bilder i ettertid.

Greit å skrive det ned ja, slet litt med å huske resten av produktene som ble brukt så :P

Bra jobb på store bilen! Kjekt at du har spart litt materiale fra tidligere i år, lite pågang i S&S-delen nå :thumbup:

Flere kommer så fort jeg får satt meg ned ;)

LC er en diiiger kjerre. Mye lakk. Og myk. Jeg kjørte selv 85RE som siste steg etter #105 / #205 kjøring på en sort LC, og fikk meg en overraskelse til slutt - det var en del hologrammer igjen (måtte wipe 4 ganger....). Måtte "koze-kjøre" med #205 på orange Über for å få holofrei

Og det tok to maskinvask så så den ut som at en skokk med katter hadde brukt den som klorestolpe igjen. Eieren har booket ny runde til våren.... Blir vel nye 30 timer tenker jeg...

Denne var nok ikke den mykeste jeg har vært borte i, men det var ikke bare bare å få den holofri nei... Og jeg regner nok med denne ser "litt" værre ut nå enn den gjør på bildene ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gøy å se en SS fra deg igjen Hans Marius :) .

Cred for fin jobb på stor bil :thumbup: .

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive