Gå til innhold

Guide for skånsom vask av bil.


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

Takk igjen.

Vi har alle vår måte å gjøre ting på. Dette er slik jeg gjør det. Er det vær for det eller du står inne, så er det selvfølgelig ikke noe problem å "såpe inn" hele bilen først for så å spyle den en gang. Jeg pleier altid å spyle en og en del (akkurat som at du foretrekker pat drying dette Simen) :)

Samtidig mener jeg Øyvind (ØHN) har et godt poeng i det han skriver her med at såpe ikke skal tørke på lakken og at man får egene måter å gjøre ting på etter hvert. Det er derfor jeg har skrevet dette i bunn av guiden:

PS. Dette er en pekepinn og ikke en fasit på hvordan du vasker bilen. Lager denne guiden for at du skal ha noe å gå ut ifra. Etterhvert vil du nok få egene metoder, erfaringer og produktfavoritter.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle vår måte å gjøre ting på....

Jeg har lagt merke til selv at jeg får forskjellige måter å vaske på avhengig av bilen jeg vasker. Det er stor forskjell mellom flatene jeg kan ta før skylling f.eks. på min lille Volvo 66 eller den store Volvo S80. det vil si at jeg vasker flere antall paneler på 66'n før skylling enn jeg gjør på S80'n. Men som sagt det finner man ut av etterhvert, allikevel så er det viktig for en nybegynner å vite at såpen ikke skal tørke på lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alltid hele bilen før jeg skyller, med unntak av vasking i direkte kraftig sollys. Noe jeg i de aller fleste tilfeller unngår. Aldri hatt noe problem med det.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg vasker alltid hele bilen før jeg skyller, med unntak av vasking i direkte kraftig sollys. Noe jeg i de aller fleste tilfeller unngår. Aldri hatt noe problem med det.

Jeg sliter ALLTID med Surfex og berøringsvask på forskjermen jeg. Helt øverst, rett ved panseret. Der pleier det å tørke ut.. eller pleide.. jeg tar en halv side, også vasker jeg forskjermen igjen, også må jeg gjøre sånn for at det ikke skal tørke ut.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også opplever at det partiet (øverst) ved forskjermene blir fort tørt, så jeg spyler alltid to ganger under en vask. Eller bare sløser litt såpevann for å holde området vått..

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Det der høres da veldig rart ut. Sikker på at du ikke har noen rennemerker der som har satt seg i lakken?

Det kan ha blitt rennemerker der nå, hehe. Men må som sagt gå over 4-5 ganger når jeg sprayer Surfex på bilen og mens den skal virke i 10-15 min.

I skjøten mellom panser og forskjerm vil det jo komme snikende litt varme fra motoren.

Det kan det også skyldes. Motoren er ihvertfall alltid varm fordi jeg må kjøre til vaskehall.

Takk for svar fra dere begge. :)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott guide! Veldig nyttig for nybegynnere vil jeg tro :)

Hvis jeg skal pirke litt, så vil jeg ikke si at iron x er "må ha" for nybegynnervask..

Edit: Støtter forslag om sticky :)

Om du lure på hva IX kan, så kikk litt på denne

http://www.detailersclub.no/forum/topic/14487-mitt-foerste-moete-med-ironx/

Ps! Grønn knapp trykkt på for Awesome vaskeguide:-)

Endret av geikro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Diverse sealere holder seg langt lengre en enkelte vox produkter både i paste og flytende form. bruker selv mg m21 nå på vinteren og må si glansen holder seg meget bra om en bra bil shampo med mye plolymere i den. Jeg la på min i september og holder seg meget bra enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg lurer ikke på hva ix kan, jeg er godt kjent med produktet. Poenget mitt var at det ikke er "må ha" for en som er nybegynner på vask.

Delvis uenig i dette siden IX tar ting som ikke f.eks Surfex tar, det vil si at man ikke får en like skånsom vask hvis man ikke vasker litt ofte.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis uenig i dette siden IX tar ting som ikke f.eks Surfex tar, det vil si at man ikke får en like skånsom vask hvis man ikke vasker litt ofte.

Nå skal jeg ikke dra dette ut i en lang diskusjon, men jeg mener at man oppnår en skånsom vask uten å bruke ix. Jeg mener ikke at ix er bortkastet. Jeg bruker ix i forbindelse med vask et par ganger i året, og i forbindelse med polering en gang i året. Dette funker bra for meg. Poenget med kommentaren til denne tråden var at nybegynnere har mye å sette seg inn i og ikke minst mye å bruke penger på, og da mener jeg at ix ikke er "må ha" for en nybegynner som skal oppnå skånsom vask. Da er penger og tid bedre brukt andre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Enig. I tillegg er IronX veldig dyrt i forhold til mange av de andre produktene man "må" ha, og jeg har selv brent meg på å bruke IronX slik jeg bruker Surfex HD - dvs mye og tykt. En liter på en bil var ikke noe problem før jeg tenkte på hva gildet kostet...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Diverse sealere holder seg langt lengre en enkelte vox produkter både i paste og flytende form. bruker selv mg m21 nå på vinteren og må si glansen holder seg meget bra om en bra bil shampo med mye plolymere i den. Jeg la på min i september og holder seg meget bra enda.

Du kan ikke se på lakken at sealeren fortsatt er der etter hvor blank lakken er.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse sealere holder seg langt lengre en enkelte vox produkter både i paste og flytende form. bruker selv mg m21 nå på vinteren og må si glansen holder seg meget bra om en bra bil shampo med mye plolymere i den. Jeg la på min i september og holder seg meget bra enda.

Dette har nok jevnet seg ut de siste årene, det finnes mange vokser som er langt mer holdbar enn mange sealere, og mange sealere som er mer holdbar enn mange vokser.

Husk at hvis du bruker quick detailer, quick wax eller shampoo med beskyttelse/polymer, kan det være vanskelig å vurdere hvor holdbar beskyttelsen egentlig er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...