Gå til innhold

Hvor lenge bør voksen ligge?


Larsinnj

Recommended Posts

Hei! Er rimelig ny her, og kan ikke så veldig mye innenfor dette temaet, men er her for å lære. Så ikke skyt meg når jeg fyrer løst med tidenes noob-spørsmål. :P

Jeg har nettopp lagt et lag med Swissvax autobahn på mine splitter nye felger. Hvor lenge skal jeg vente før jeg buffer den av? Kan jeg med fordel legge et nytt lag umiddelbart etter jeg har buffet av det første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Alt fra 5 minutter til flere timer vil jeg tro :) Ja, må legge ett lag til om noen timer.Det er kos på nye felger, og da sikrere på å dekke alt :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Det står vel strengt tatt bak på krukka mener jeg å huske, men 10-20 minutter, avhengig av bl.a. romtemperatur, er vel det som er anbefalt. Om voksen ligger lenger, så er ikke det noen krise.

Ang lag to, så pleier jeg somle med alt mulig annet, slik at det stort sett går en halvtime - time før jeg får lagt på lag nr 2.

Siden du er fersk i temaet som du sier, og har litt tid, så kan jeg anbefale søke-funksjonen dersom du kommer over noe du lurer på :)

Red: åja, der var det allerde kommet et svar ja.

Tror jeg må skrive raskere på dette "tøtsj"-tastaturet ;)

Endret av Roy Inge

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger voks på felgene først når jeg begynner på LSP runden, Deretter legger jeg voks på lakk og ruteforsegling etter det. Så går jeg tilbake og buffer voksen på felgene. Da har det gått nok tid til at den kan buffes av. Har aldri hatt problemer med dårlig holdbarhet heller med denne tidsbruken.

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall "trygt" å buffe etter 10-15 minutter avhengig av luftfuktighet og temp.

5 minutter synes jeg er litt lite hmsilset. La det gjerne stå noen timer, tror det bare er lurt faktisk. :)

Har du gjort noe målrettet testing på akkurat dette, eller er det fortsatt bare en teori basert på noe du tror? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Det er vel greit å la den ligge litt, men det viktigste er vel at bilen får stått tørt og delvis varmt så den kan herde? Jeg pleier å vente 15-20 minutter, også vente en stund igjen og legge et lag til. Synes det er veldig greit. Føles bare bra ut med 2 lag! Hehe

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall "trygt" å buffe etter 10-15 minutter avhengig av luftfuktighet og temp.

Har du gjort noe målrettet testing på akkurat dette, eller er det fortsatt bare en teori basert på noe du tror? :)

Fortsatt en teori / noe jeg tror ja. Har opplevd bedre holdbarhet på voks des lenger det får stå og tørke på egne biler, men har ikke noe håndfast å vise til ennå desverre. Men det kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt en teori / noe jeg tror ja. Har opplevd bedre holdbarhet på voks des lenger det får stå og tørke på egne biler, men har ikke noe håndfast å vise til ennå desverre. Men det kommer..

Har tenkt litt på dette etter at du nevnte det i en annen tråd, skal gjøre en 50/50 test på panseret når jeg får bilen tilbake. For det er jo ikke utenkelig at det kan være at enkelte vokstyper muligens har godt av litt lengere tørketid før avtørking og herding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble til at jeg venta ca én time mellom hvert steg. :) Funka bra det, for når jeg skulle få til et beading-bilde, fant jeg ingen plass vannet ville ligge stille. Alt rant av før jeg fikk tatt bildet, å felgen så tørr ut. Så da er vel egentlig målet nådd! :D

Men er det noen som har erfaring med 3-delte felger? Den Swissvax "vokskluten" jeg kjøpte med var jo håpløst stor til å ta inn mellom skruvene! Hva bruker dere til dette? Q-tips?

Blankt! :D Gleder meg til å montere disse på nylakkert bil til våren! ;)

post-5239-0-98784700-1355320275_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

De heter så mye som Rotiform TMB. :) Skal stå på en BMW E30. Bilen er førstebilen min, og den har dessverre aldri vært spesielt bra i lakken mens den har vært i mitt eie. Men nå blir det å sveise 3-4 rusthull, å få på ny lakk i.la vinteren. Bilen står ferdig demontert mens jeg venter på platedeler. :P Originale deler selvsagt. ;)

post-5239-0-17110100-1355322732_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt fornøyd selv ja! :)

Huff ja.. Må passe veldig godt på dem! Har vært drittnervøs tidligere når andre har kjørt bilen, men nå tror jeg ikke jeg tørr å sleppe til andre enn meg selv, så har jeg vertfall kun meg selv å skylde på om det mot formodning skulle skje noe.. :P

Endret av Larsinnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rykende ferske fra Rotiform! ;)

Specs er 8,5x17 et 13 foran, og 10x17 et 0 bak. Blir veeeldig tight bak, men med camber og dekkstrekk så går det. ;) Er fan av den "stanceworks-stilen" så bestilte etter det. Er klar over at flesteparten av folket i Norge synes det ser teit ut, men modifiserer

Slenger med et par bilder av bilen de skal stå på og. :P

Som skrevet tidligere har ikke karosseriarbeidet blitt prioritert på denne tidligere, da jeg vil ha det tekniske i orden først. ;) Men skal ikke gjøre stor mere foreløpig med understell osv, så da blir det karosserijobb nå i vinter. ;) Meget etterlengtet sådan. ;)

post-5239-0-04906600-1355350945_thumb.jp

post-5239-0-85103000-1355350987_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...