Gå til innhold

Hvordan gå fram for å starte foretak?


CrZyWiz

Recommended Posts

Emnetittelen sier vell det meste, men er det noen som har noen greie tips\veiledning på hva jeg trenger å tenke på ved opprettelse av enkeltmannsforetak ifbm, detailing?

Når ting skal gjøre på den riktige måten mot andre firma, så må jeg ha muligheten til å fakturere med kvittering. Har dog ikke gjort dette før, så lurer på hva jeg må tenke på mtp opprettelse,fakturering,bokføring(?),skatt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks starte med å lese her: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/

Ellers så finner sikkert noen andre steder på nettet som kan hjelpe deg videre.

Min erfaring er: Ja det er tungt å starte opp noe, men det er enda tyngere å avslutte det på en slik måte at du ikke taper alt for mye på det. Tenk deg godt om og regn riktig i forhold til forventet innsats og muligheter for inntjening.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks starte med å lese her: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/

Ellers så finner sikkert noen andre steder på nettet som kan hjelpe deg videre.

Min erfaring er: Ja det er tungt å starte opp noe, men det er enda tyngere å avslutte det på en slik måte at du ikke taper alt for mye på det. Tenk deg godt om og regn riktig i forhold til forventet innsats og muligheter for inntjening.

Lykke til :)

Det er altså ikke snakk om noe større aktivitet her. Jeg studerer nå, og ønsker hovedsaklig bare å ha muligheten for de som ønsker det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprettingen gjør du selv på altinn.no på noen få strakser, det eneste du må ha klart er signatur fra autorisert regnskapsfører til å gå god for regnskapet (du kan føre det selv, og de overser og godkjenner det).

Jeg tok kontakt med et av de bedre regnskapsbyråene lokalt, slik at det ikke blir noe kluss (har lært "the hard way" ved å velge billigste løsning før). Jeg legger alle fakturaer inn og ut i en perm, i lag med bankkontoutskrifter som henviser til inn og ut i forhold til fakturaer, så fører de alt sammen og regner ut skatt og moms for meg. Veldig greit når man ikke er tusen prosent sikker på seg selv ang regnskapsføring. Alle faktuarer som sendes ut gjøres via sendregning.no. Også veldig lett og oversiktlig, omtrent som å bruke nettbanken. Da sender de ut faktura i posten, eller på mail om man heller vil det. Betaler bare for faktisk bruk, ingen faste kostnader. Koster vel 33kr å sende ut via brevpost. 8kr på mail.

Om det er bare for å ha muligheten til å drive "ordentlig", og man ikke regner med å overstige 50k i omsetning i året, så trenger man ikke tenke på momsføring heller. Men da får man heller ikke momsen tilbake på alt en kjøper til firmaet.

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har kanskje ikke med akk dette og gjøre. Men leste ett stykke i finansavisen om at du kan tjene intil 1g i året skattefritt så lenge det har med hus, bil eller hage og gjøre. Og man ikke tjener mer en 4000,- pr jobb. Har også spurt på skattekontoret om dette stemmer , men de kan ikke gi noe klart ja, eller nei svar. Er det noen her som også har hørt eller lest det før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det samme som jeg har tenkt på.

Har fått forespørsel fra et firma her i byen om jeg hadde mulighet til å jobbe litt på bilene deres, dog at jeg da måtte starte firma. Jeg fant da ut at man måtte være myndig for å kunne starte firma, noe som jeg ikke er. Så vidt jeg har skjønt ved å snakke med banken kan man sende ut giro på personnummer istedenfor organisasjonsnummer, og la dette gå under hobbyvirksomhet. Jeg har også fått vite at 4000,- er det man kan tjene lovlig, skattefritt.

Skal følge med i denne tråden å følge med på hva andre har av erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Frank S. skriver, er det ulike vurderinger som ligger til grunn for om virksomheten er å anse som hobby eller næring. Kriteriene for at det skal anses som næring er blant annet at det skal være egnet til å gi et overskudd og er av et visst omfang. Så her er det helt klart rom for skjønn...

Hvis du bare skal gjøre en liten jobb for inntil 4.000,- i ny og ne (altså i lite omfang), er det bare å holde det som en hobby. Er dette derimot noe du kunne tenkte deg å holde på med jevnlig gjennom hele året, så er det nok fornuftig å anse dette som en næring og dermed registrere seg med org.nr.

Det er relativt greit å opprette et enkeltpersonforetak. Men med mindre du er veldig ryddig og har stor interesse av økonomi og regnskap, vil jeg på det sterkeste anbefale å engasjere en regnskapsfører. Du kan spare mye ekstraarbeid ved å gjøre ting riktig fra starten av, samt at man som næringsdrivende får selvangivelse for næringsdrivende med tilhørende næringsoppgave som skal fylles ut.

(Mulig jeg er litt innhabil siden jeg delvis jobber med dette selv.)

Når det gjelder moms så er det helt riktig som Haakon O skriver, at hvis man passerer 50.000,- i omsetning i løpet av 12 mnd (kan være på tvers av år), så er man nødt til å registrere seg i merverdiavgiftsmanntallet. Da må man fakturere ut med moms, og får igjen momsen på alle innkjøp til virksomheten.

Hvis det er mer konkrete spørsmål rundt dette er det bare å sende meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Reglene sier også at dersom du fakturerer kunder vør du er mva-pliktig, så skal du ikke oppgi MVA noen som helst for på faktura. Prisene på arbeid skal heller ikke forandres fra "uten mva", til du er mva-pliktig. Om du tar 5k for en jobb, skal du ta 5k (TOTALT) for jobben når du er mva-registrert også. I denne bransjen er det vel litt skjønn angående denne regelene, men den gjelder i hovedsak på varehandel etc,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver Meringdal, så gjelder det med samme pris med og uten moms først og fremst varehandel. Når det gjelder tjenester/arbeid, som vi her inne i stor grad driver med, så skal man legge på 25% moms i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det er vel ikke nøyaktig slik heller (om jeg ikke da misforstår posten din). Man kan ikke kreve inn mva før man er mva-registrert, og det er man ikke før man har oversteget 50k i omsetning, og leverer inn papirer på dette. Omsetning er omsetning, om man selger en vare eller en tjeneste skiller ikke sånn sett.

For å ta mitt firma som eksempel. Der hadde jeg gjort noen jobber før jeg hadde opprettet firmaet, med avtale om å sende faktura straks det var i drift. Så første dag firmaet var i drift, så hadde jeg utført arbeid for 56000kr som skulle faktureres. Og reglene er slik at den fakturaen som gjør at man tipper over 50k, hele den skal være med i momsoppgaven, så der blir det en 2-stegsprosess. Man må ettersende momskravet på den regningen som gjør at du tipper over 50k grensen, for man har ikke lov å legge til moms selv før man er registert. Som man heller ikke får bli uten å ha passert 50k. Ble litt keikete forklart det gjerne, men dere skjønner?

Altså, mva grensen er 50k (i løpet av en 12-mnd periode), før man har nådd denne skal man ikke føre mva uansett om det er varer eller tjenester, når man passerer denne skal man uansett føre mva, både om det gjelder varer og tjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstod Meringdal sitt innlegg, men slik jeg forsto det tolket jeg det til at han mente hvis man f.eks. har tatt 2000,- for en jobb før man er registrert for moms, så skulle man også ta 2000,- for samme jobb totalt etter man er registrert inkl. moms. Det jeg da prøvde å forklare, men som sikkert ble klønete formulert, var at etter man er registrert for moms fortsatt skal ta 2000,- for jobben og så plusse på momsen. Dermed blir utfakturert beløp kr. 2500,- inkl. moms i stedet for 2000,- inkl moms.

Når det gjelder varer, så kan det stille seg annerledes. Når man blir registrert for moms vil man jo få igjen momsen på innkjøpte varer, og da kan man beholde samme totalpris ut inkl. moms siden fortjenesten vil forbli det samme.

Haakon O: Normalt praktiseres det slik at hvis man har gjort en stor jobb på over 50.000,- som første faktura, skal man fakturere 50.001,- uten moms (for å overskride 50.000,- som er grensen for å søke om registrering i merverdiavgiftsmanntallet). Så søker man og venter til man mottar bekreftelse på at man er registrert, før man fakturerer resterende beløp som overskrider 50.000,- med moms. Men her finnes det rom for tolkninger, og jeg vil anta du vil få forskjellig svar fra forskjellige saksbehandlere i Skatteetaten også.

Ved min siste kontakt med Skatteetaten for noen mnd siden vedrørende registrering av moms ble konklusjonen slik jeg beskriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstod Meringdal sitt innlegg, men slik jeg forsto det tolket jeg det til at han mente hvis man f.eks. har tatt 2000,- for en jobb før man er registrert for moms, så skulle man også ta 2000,- for samme jobb totalt etter man er registrert inkl. moms. Det jeg da prøvde å forklare, men som sikkert ble klønete formulert, var at etter man er registrert for moms fortsatt skal ta 2000,- for jobben og så plusse på momsen. Dermed blir utfakturert beløp kr. 2500,- inkl. moms i stedet for 2000,- inkl moms.

Når det gjelder varer, så kan det stille seg annerledes. Når man blir registrert for moms vil man jo få igjen momsen på innkjøpte varer, og da kan man beholde samme totalpris ut inkl. moms siden fortjenesten vil forbli det samme.

Haakon O: Normalt praktiseres det slik at hvis man har gjort en stor jobb på over 50.000,- som første faktura, skal man fakturere 50.001,- uten moms (for å overskride 50.000,- som er grensen for å søke om registrering i merverdiavgiftsmanntallet). Så søker man og venter til man mottar bekreftelse på at man er registrert, før man fakturerer resterende beløp som overskrider 50.000,- med moms. Men her finnes det rom for tolkninger, og jeg vil anta du vil få forskjellig svar fra forskjellige saksbehandlere i Skatteetaten også.

Ved min siste kontakt med Skatteetaten for noen mnd siden vedrørende registrering av moms ble konklusjonen slik jeg beskriver her.

Jeg fikk beskjed av regnskapsfører at den fakturaen som forårsaker at du bikker 50000.- (på tjenester) skal være inkl. mva. F.eks hvis du har tjent 40000.- å neste faktura er på 12000.- så skal denne være inkl mva. Jeg påtar meg ikke mere jobber, en at jeg holder meg under 50000.- så slipper jeg det moms regnskapet.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det riktig da, at visst jeg tar 2 biler i året. Så trenger jeg ikke melde det noen steder? Og kan sende faktura uten mva spesifisert?

Det er helt riktig. Ingen moms inne i bildet da.

Tommy: mye forskjellig praksis ute og går ang registrering av moms. Men du har ikke lov til å ta moms på faktura før du har blitt registrert for moms. Og det blir du ikke før du har sendt inn et grunnlag på 50.001,- uten moms (det har til og med blitt avvist pga. at det manglet 1 krone, siden man må overstige 50.000,-). Så hvis du i eksemplet ditt tar moms på den fakturaen på 12.000,-, har du tatt moms uten å være registrert for det, noe som ikke er lov.

(Så finnes det som alltid unntak og særregler av ulike sorter. ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Trond Johansen

Jeg fikk beskjed av regnskapsfører at den fakturaen som forårsaker at du bikker 50000.- (på tjenester) skal være inkl. mva. F.eks hvis du har tjent 40000.- å neste faktura er på 12000.- så skal denne være inkl mva. Jeg påtar meg ikke mere jobber, en at jeg holder meg under 50000.- så slipper jeg det moms regnskapet.

Grensa på 50000,- går ikkje pr kalender år men 12måneder tilbake fra siste faktura.

Sei att ein har polert biler for 48 - 49 tusen før nytt år 2012 og venter til 2013 før ein polerer videre starter det ikkje på nytt med tanke på mva.

Så første bil i 2013 som vill medføre att 12måneder tilbake i tid er over 50000,- så blir ein mva pliktig.

Muligens noko klønete forklart men dette er info som vart utlevert av skattvest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Det stemmer det. Er ikke hvert kalenderår men 12 måneder. Tror det er mange som misforstår dette.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal frykte MVA regnskap. Holder man adskilt pengene som er foretakets og statens, så er det veldig enkelt og greit. Selv gjør jeg det ryddig for meg selv på denne måten: ved innbetaling av faktura så overfører jeg 20% av faktura (tilsvarende MVA) inn på en egen konto som jeg ikke rører før MVA oppgjør. Når dette oppgjøret skal foretas, skjer dette enkelt via altinn.no. Legg sammen brutto på alle fakturaer + regn ut hvor mye MVA som er generert ved innkjøp til firmaet og betal mellomlegget til staten.

Det er jo ålreit at gyldige kjøp til foretaket "rabatteres" med 20%! MVA er jo et slags "nullsum spill" for foretak. Så man verken tjener eller taper penger på dette direkte. Eneste forskjellen er at dine kunder betaler 25% merverdiavgift av dine produkter til staten. Nice :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...