-Martin-

Fjerne Kvae/Sevje fra lakk

30 innlegg i emnet

Heisann!

Jeg sitter for tiden med dårlig samvittighet ovenfor lakken til min kjære E46 Ci. Jeg har tilsammen 10 Dråper med Kvae fra enten palme eller furu på panser og tak.

Disse dråpene havnet på bilen i løpet av en 5 dagers periode da bilen stod parkert ved hotellet vi bodde på i Nice under et 2 uker langt søreuropa raid.,

Kvaen har fått god tid til å herde seg fast i lakken i 5 dager ved 40 varmegrader, -og igjennom hele sommer, høst og nå snart vinter.

Jeg la først merke til kvaen etter å ha vasket vekk de millionene av kamikaze piloter som jeg var så uheldig å kjøre på i løpet av den 580 mil lange ferden...

Så over til poenget... Noen gode tips for å få fjernet dette Dritet!?

Jeg har prøvd å prike på det med neglen men uten videre hell, noe annet tør jeg ikke bruke...

Forsøkte faktisk også det gode gamle kjerringrådet, margarin! men ei heller det med hell.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm...Chemical Guys Grime Reaper etterfulgt av clay for overflaterens, etterfulgt av maskinpolering..?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til klubben!!

Siden dette har fått vært så lenge på lakken din er jeg red for at det eneste som nytter er og våtslipe lakken,tror ikke noe rubbing klarer og ta det vekk,og sorry Bo,men caly er ikke akktuelt her,sitter for fast.

Du kan prøve med det groveste rubbingen,men jeg tror ikke du kommer noen plass med det,men er du heldig så er det tynt lag som er på bilen din og du KAN være heldig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med rustløser, det tok i hvertfall det jeg hadde av kvae og malingsflekker på gamle bilen :)

Men er flekken stivnet helt bør det virke en stund først

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Velkommen til klubben!!

Siden dette har fått vært så lenge på lakken din er jeg red for at det eneste som nytter er og våtslipe lakken,tror ikke noe rubbing klarer og ta det vekk,og sorry Bo,men caly er ikke akktuelt her,sitter for fast.

Du kan prøve med det groveste rubbingen,men jeg tror ikke du kommer noen plass med det,men er du heldig så er det tynt lag som er på bilen din og du KAN være heldig.

Ja, du sier noe der Arne. Vanskelig å anta noe uten å riktig å ha sett det først.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe,var ikke meningen og trekke kunskapene dine i tvil Bo,for all del!!!!!!!!

Men vet at dette er et stort problem og det meste har vært testet med noe bra og noe mindre bra hell.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hehe,var ikke meningen og trekke kunskapene dine i tvil Bo,for all del!!!!!!!!

Men vet at dette er et stort problem og det meste har vært testet med noe bra og noe mindre bra hell.

Tolket det ikke slik i det hele tatt ;) Men kanskje trådstarter har noe bilde du kan vise oss?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mild fosforsyre hadde funka fett.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pirke vekk? er det dråper (mm str) som sitter der?

Avfette

høytrykk

clay

lakk rens/ compound

hadde jeg sjekket først, men det kommer litt ann på hvor mye og hvordan de sitter på lakken da...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Prøv med rustløser, det tok i hvertfall det jeg hadde av kvae og malingsflekker på gamle bilen :)

Dette er faktisk et godt forslag, en god rustløser har god penetreringsevne og kan få det meste til å løsne.. kanskje i kombinasjon med kulde? Prøv f.eks Rost Flash, det er en rustløser som fryser ned til minus 39 grader, og den inneholder ikke syrer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for forslagene!

Skal se om jeg kan ordne noen bilder når dagslyset melder ankomst. Dråpene er mellom 1,5-2,5 mm tykke, og 3-4mm lange. Jeg ser at de antakeligvis har vært relativt myke under hjemfarten for de har typisk dråpefasong preget av farten :)

Nå som det har gått noen måneder har kvaen blitt såpass hard at den har fått en del sprekker, så hvis rustløser ikke er noen trussel for lakken så har jeg lyst til å prøve det.

Om det sitter noen rester igjen på lakken kan vel en claybar fikse det greit, problemet er at det eneste stedet jeg har å stå inne ikke holder mer enn maks 8-9+ grader på denne tiden.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takker for forslagene!

Skal se om jeg kan ordne noen bilder når dagslyset melder ankomst. Dråpene er mellom 1,5-2,5 mm tykke, og 3-4mm lange. Jeg ser at de antakeligvis har vært relativt myke under hjemfarten for de har typisk dråpefasong preget av farten :)

Nå som det har gått noen måneder har kvaen blitt såpass hard at den har fått en del sprekker, så hvis rustløser ikke er noen trussel for lakken så har jeg lyst til å prøve det.

Om det sitter noen rester igjen på lakken kan vel en claybar fikse det greit, problemet er at det eneste stedet jeg har å stå inne ikke holder mer enn maks 8-9+ grader på denne tiden.

Noen rustløsere (f.eks Kent) inneholder syre så de er ikke akkurat noe å utsette lakken for.. men hvis du har etellerannet stående som inneholder molybdendisulfid MoS2 så burde det funke.. inneholder det syre, er det merket med sort X på orange for "irriterende."

Prøv dette først, la det bade en god stund, og kjør på med clay etterpå. Funker ikke det, må du sannsynligvis fjerne det mekanisk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ha prøvd å løse det opp først jeg..

F.eks silikonfjerner? Eller kanskje tynner? Sitrusrens?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer for sitrusrens. Den tar det meste. Har du tilgang på varmepistol kan du jo forsøke å myke kvaen opp med den for så å få på noe som løser den opp.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitrusrens kan funke ja, ville prøvd med dette eller rustløser før jeg gikk på med sterkere stoff som tynner el.l

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tynner er ikke så farlig som alle skal ha det til, så fremst at man holder seg til kvalitetsmerker.

På den blå oksiderte Volvoen jeg polerte, var det masser rester av sikaflex som var brukt rundt en skjerm over takluka.

Brukte Dupont tynner for å fjerne sikaflexen, og kluten jeg brukte ble ikke blå engang, selv om at lakken var oksidert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt mulig, man husker jo som regel bare skrekk-eksemplene ;)

Har sett folk gå løs med aceton for å fjerne silicone, og det ga en ganske morsom effekt i lakken.. i form av null pigmenter igjen B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det høres forunftig ut å prøve noen milde metoder før jeg kliner til med rustfjerner, tynner eller i værste fall våtsliping. Bilder ble jo selvfølgelig glemt idag...:) Men jeg regner med at dere fikk en grei indikasjon på hvordan ståa er.

Setter utrolig pris på dette forumet, mange supernyttige tips! Har alltid savnet en norsk versjon av de mange Detailer forumene rundt omkring.

Bare for å spore litt av i 2 sek, Hvordan er det egentlig med full shining på denne årstide? mtp. at det ikke er mer enn maks 10 varme der jeg kan stå? Tenker da på; Vask ute, Clay, Polering, Sealer og voksing.

Og til sist, Noen som har meninger om Poorboys interiør "kremen" som skal gi en naturlig matt nyplast look?

Endret av -Martin-
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem med en shine i 10 +, men sealeren trenger ofte litt lengere herdetid, og du bør bruke varmere vann om du blander claylube selv (optimum norinse feks)

Har Poorboys new interior shine (tror den heter det) er i farge turkis og lukter snadder... Den er knall den, ser bra ut og som sagt lukter den godt også... bare å smøre utover med en pad den og tørke lett over etterpå, lett som 1-2-3

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay (litt grov) har funka bra for meg når jeg har fjernet kvae, sevje.. Prikkbort har jeg brukt først vel og merke..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive