Gå til innhold

Samlingen bilder begynner å bli massiv


Gry

Recommended Posts

Etter at samboeren kjøpte inn en egen backupserver, så kunne han fortelle meg at min andel av bildene var

1.4TB

:shocking2: wow :shocking2:

Er lagringsplass så billig nå at jeg ikke skal tenke mer på det?

På den annen side, talløse bilder av ripete bil som blir blank... hvor "viktig" er det å beholde dem i RAW? Familiebilder er noe helt annet, de skal spares til evig tid. Men av og til lurer jeg på om jeg like godt kan komprimere de fleste bilpleiebildene mine, det er jo de som tar mest plass nå. Bilder med mennesker på er greit å beholde, men en bil inne i en garasje, i en vaskehall, oppstilt på tunet.. Etter et år kan de kanskje komprimeres endel, ser ikke for meg at det er noen etterhåndsverdi på slikt.

Hva synes dere andre?

(Det kan også tillegges at jeg driver og skanner endel dokumenter, for bevaring for ettertiden, disse lagrer jeg _selvfølgelig_ i TIFF uansett om det er en oppskrift/vitnemål/bilde fordi da trenger jeg ikke tenke og vurdere så mye, skanning er i utgangspunktet dødskjedelig, og hvis jeg skanner lysbilder sparer jeg både på original-skannen og en redigert utgave i TIFF..)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FredrikRinge

Jeg jobber som Reklamefotograf til daglig, å tar alt i RAW. Arbeidsflyten min er som følger : Raw-redigering-tiff-levering-jpg til arkiv. Ja, kvaliteten forringes noe ved jpg komprimering, men ikke mer enn at det er helt til å leve med til "arkivbruk" Vet jeg at jeg skal plukke ting fra samme jobben ved senere tidspunkt, sparer jeg råfiler. Som du selv skriver koster ikke lagring noe særlig lenger, og jeg merker selv at jeg blir sløvere og sløvere med å komprimere til jpg. Men det er klart at når filene mine er 206mb pr stk, så baller det fort på seg gitt :P

Endret av FredrikRinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIFF-filene blir automagisk rundt 10MB for en fullskann, mener jeg å huske.

Trur RAW-filene fra min D90 også holder seg i området 10MB stykket, så det er selvfølgelig litt annet enn det du holder på med, he-he

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Jeg sparer på raw filene samt jpeg versjon i rundt 1024px i lengste retning. De ligger på 300-500kb.

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den største besparelsen på plass er å være hardere på hvilke bilder man beholder samt og faktisk gjøre seg ferdig med utplukkinga. Fort gjort å laste inn 200 bilder og bruke ti av de...

Og folk er jo helt koko når det gjelder å ta bilder. "Må jo forevige oppveksten til unga" Joda, men jeg er fanken ikke så sikker på at selv den mest ihugga Mor Theresa gidder å sitte å se igjennom de 13458 bildene hun har tatt...pr år...av dattera.

Til bilting nå har jeg begynnt å knipse jpg ved siden av råfila. Minste kvalitet og str tror jeg. Veldig ofte bruker jeg kun jpg og laster de opp de utvalgte fra jobb (der jeg står og jobber med bilen) og lar det være med det. Da ligger de kun på PB og koser seg. Resten blir forkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grafisk verden og har også tatt litt av slik som du og Fredrik — d.v.s. jeg samler på for mye, fordi du kan banne på at når det er kastet får du bruk for noe av det. I tillegg går det i Raw, d.v.s. DNG-formatet for min del, som ender i TIFF-filer etter redigering. Tidvis tillater jeg meg å sende fra meg JPG til trykksaker (p.g.a. filstørrelser), men kriteriet for JPG er for meg at redigeringen er ferdig.

Ting du kan tenke på er jo å lage arkiv-backup'er på medier som Blu-Ray/DVD-plater istedenfor å kjøpe på nye harddisker hele tiden. Det er jo såpass rimelig at du kan lage ett ekstra sett for utomhus-oppbevaring i tilfelle brann etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge utsagn fra produsenter snakker vi om mer enn en livsalder på otiske medier. Harddisker derimot har et potensielt problem jeg frykter (av erfaring) — elektronikken. En uttørket kondensator på kontroller-kortet for eksempel, og de bildene koster i minste fall 3-5 tusen å få fatt i — om det lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, da har det kanskje skjedd noe på den fronten siden sist jeg snuste på saken, for da var det snakk om at cd/dvd varte i alt fra 10-25 år alt avhengig av produsent.

Og av nysgjerrighet Fredrik: Hva slags filer er det som blir 206mb? Eller var det litt sånn "utavluftatall"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Lagringsplass er blitt mye billigere, og det ser man jo veldig godt. Det er ikke mange år siden 500GB disker kom, og ihvertfall ikke lenge siden 1TB kom med en fornuftig pris. Nå får du 2TB Enterprise disker til bare 1400,- inkl mva. Grunnen til at jeg sa "enterprise" disk er pga levetid siden bildene er lagret på en server.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Og av nysgjerrighet Fredrik: Hva slags filer er det som blir 206mb? Eller var det litt sånn "utavluftatall"?

Det er nok TIFF filene han har redigert som blir ca så store. Hvis han bruker D800 så blir RAW-filene på 36MiB, deretter lagring av TIFF og til slutt en JPG i høyeste kvalitet så spiser nok Fredrik disker til frokost, evt at 206MiB er ca totalt pr bilde (RAW+TIFF+JPG)?

Uansett må dere titte på NAS, samt cloud (unlimited) backup plans. Med mindre man har en grisetreg ADSL linje så er online backup midt i blinken. Bruker selv en løsning hvor NAS pusher backup via Rsync til en Ubuntu1204 server, som så har installert backupklient fra crashplan.com - finnes en haug av forskjellige leverandører av cloudback. Hvis man ikke kan/har mulighet til online backup er eneste løsning å rotere på disker ut-av-huset.

Det finnes bare to typer detailere:

1. Detailere som har opplevd disk krasj

2. Detailere som kommer til å oppleve disk krasj

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe noen tvil om at enkelte fabrikat av optiske medier har en reell levetid på relativt få år. Prisen bør jo være en indikasjon. Angående en livsalder, så er jo det ikke mer enn en påstand, siden vi ikke har hatt teknologien tilgjengelig så utrolig lenge. Oppbevaring vil også spille vesentlig inn på levetiden.

Jeg har CD'er her hjemme, fra samme batch med kjipe no-brand 100-pakk med CD-R, og noen er helt fine fremdeles, maaange år etter de ble brent - mens andre nærmest går i oppløsning. Enkelte mister refleksjons-belegget sitt nå jeg tar av post-it lappen som har vært merkelapp, og andre erroderer i kantene - ant.vis p.g.a. fett fra fingrene under bruk.

Angående TIFF og store filer, så er (tapsfri) komprimering essensielt. Selv om det benyttes vil filer med (justerings)lag (reverserbar redigering) øke betydelig i størrelse tross bruk av komprimering. Konverteres filer til CMYK (trykk) også, vil man fort få filer i nevnte størrelsesorden.

Endret av HTB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FredrikRinge

Oki, da har det kanskje skjedd noe på den fronten siden sist jeg snuste på saken, for da var det snakk om at cd/dvd varte i alt fra 10-25 år alt avhengig av produsent.

Og av nysgjerrighet Fredrik: Hva slags filer er det som blir 206mb? Eller var det litt sånn "utavluftatall"?

Hehe, det er full oppløste tiff-filer fra D800 i 16bit farge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Eg kjøpte meg en Netgear ReadyNAS NV+ v2 4-bay NAS som var på tilbud den gang til 1500,- kjøpte også 2 x 3TB disk da slipper og tenke på å slett bilder på en stund, blir der lite plass så er det bare å sette inn 6TB til :)

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...