Gå til innhold

vinterdekk 17" til honda civic 97


gasbaroni

Recommended Posts

Hei, jeg har kjøpt meg en honda civic 97 model som kun hadde sommerdekk som fulgte med, men jeg fikk et sett med ganske stilige 17" felger. Så jeg lurer på om å kjøpe vinterdekk til 17" felger men er litt usikker på hvor trygt det blir å kjøre på snø og is med såpass smale dekk. Burde jeg kjøpe dekk til felgene eller burde jeg kjøpe orginaldekk som er 14"? Hvis jeg skulle kjøpt vinterdekk til 17", hvilke dekk ville dere rekomandert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kjører med 215/45-17 på vinteren, og det fungerer helt fint det. Jeg kjører piggdekk, Marshall KV22. Men hvis du har budsjett så ville jeg gått for enten Nokian Hakkapelitta 5 eller 7, evt Hakkapelitta R hvis du vil ha Piggfritt. Kan nok hende at 17" på en civic er litt stort om vinteren, men burde være kjørbart hvis du kjøper gode dekk. Men hva gjør man ikke for utseende? ;)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører også 205/50R17 på min japse. Galant'en er kanskje en del større enn Civic'en din, men ser ikke problemet fordé. Kjøpte Nokian Hakkapelita 7 og er knallfornøyd, har fått kjørt litt på is og snø med dem og jeg føler meg veldig trygg på disse. Anbefales på det varmeste! :)

Originalt på min er 15" da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Hakkapelitta 7 jeg også. Dama har disse i 145/65 (tror jeg, hvertfall trillebårhjul) på en Toyota Aygo, og denne måtte slepe min BMW opp en liten bakke fra stillestående, da jeg var treg med å hive på vinterhjul. Og det gikk uten noe som helst problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kan anbefale Hakkapelitta 7 jeg også. Dama har disse i 145/65 (tror jeg, hvertfall trillebårhjul) på en Toyota Aygo, og denne måtte slepe min BMW opp en liten bakke fra stillestående, da jeg var treg med å hive på vinterhjul. Og det gikk uten noe som helst problem.

At det var? :D

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har kjøpt meg en honda civic 97 model som kun hadde sommerdekk som fulgte med, men jeg fikk et sett med ganske stilige 17" felger. Så jeg lurer på om å kjøpe vinterdekk til 17" felger men er litt usikker på hvor trygt det blir å kjøre på snø og is med såpass smale dekk. Burde jeg kjøpe dekk til felgene eller burde jeg kjøpe orginaldekk som er 14"? Hvis jeg skulle kjøpt vinterdekk til 17", hvilke dekk ville dere rekomandert?

Hva slags bredde er det på 17" felgene siden du anser det som smale dekk?

Smale dekk vil gi bedre grep på snø og is enn brede dekk, men det vil jo være dårligere komfort på 17" enn med 14".

Har prøvd Hakka 7, og det er for all del gode dekk men de støyer en del, nokian har stort sett aldri brydd seg om dekkstøy og det er litt irriterende. Skulle få prøve noen andre dekk når jeg får bilen tilbake fra verksted, jeg sa at jeg ville ha gode dekk uten støy og skulle få KW22 et eller annet, så får vi se hva jeg havner på til slutt. Dekkstøy er nok ikke noe å bry seg om på 14" felger, men på 17" blir det straks litt mer lyd, men så er det jo ikke alle som bryr seg om slikt heller da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Med fare for at dette sklir ut igjen... men vil ikke bredere dekk gi bedre grep siden det er større kontaktflate mot underlaget? De eneste scenariene jeg ser for meg at smale dekk gir bedre grep enn brede er ved kjøring på slaps eller våt vei med mye vann, siden de da har lettere for å skjære seg gjennom slapset/vannet og ned til underlaget.

Jeg er klar over at det er mange meninger rundt dette og manglende erfaringsgrunnlag/tester på det, men mine erfaringer med samme merke og så å si samme type dekk på så å si samme bil er at bredere dekk gir bedre grep generelt på snø og is (i den grad piggfritt har særlig grep på is). Dekkene er/var da Michelin X-Ice i 185/65R14 og Michelin X-Ice Xi2 i 205/50R17 på hhv Mitsubishi Galant 2.0 manuell og Galant 2.0 semiautomat. På slapseføre fløt de bredere dekkene mer på slapset og førte til en del spennende situasjoner, mens de smalere dekkene i større grad fikk kontakt med underlaget.



Nå er ikke forskjellen mellom 185mm bredde og 205mm bredde voldsomt stor, men på ustødig vinterføre er det små marginer som utgjør den store forskjellen totalt sett.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder piggdekk på snø og is vil smalere dekk gi mer vekt på kontaktflaten, og derfor bedre grep. Det vil sikkert være variabler i.fht størrelse på bil osv. men generelt er det slik. På asfalt med sommerdekk blir det nesten motsatt, men her vil effekt og størrelse på bilen også ha litt å si. Fadern drev med motorsport i sine yngre dager, og skulle vi kjøre løp på is/sne var det smalest mulig dekk som var tingen, her snakker vi dekkstrekk på i utgangspunktet smale felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalere dekk med pigg vil være bedre på is og løst føre da de går letter gjennom det løse laget og ned til fastere underlag (pizzaskjærer-effekten) som gir bedre grep. Som skrevet over her på grunn av økt marktrykk. Det er derfor rallybiler bruker smale dekk når de kjører på grus og is/snø.

Bredere dekk er bedre på hardt underlag og f.eks på snø/brevandring med bil i Island-stil. :P

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Nå husker ikke jeg bredden på vinterdekka mine.

med kjørte med 17" michelin x-ice i fjorvinter med A4`n og det bet skikkelig (pigg)

klart hjelper jo sikkert en god del med quattro også men var helt uproblematisk og kjøre med 17", faktisk veldig artig da du virkelig kunne tukte bilen en god del og fremdeles ha massevis med grep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Jeg kjører på 205/45-17 på min a4 i år. kjører continental, og er veldig fornøyd med det, hadde nokian hakka 7 på forrige bilen, og forskjellen på disse var i grunn støynivå.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør tenke på rulleomkretsen på hjulet. Den skal ikke øke med mer enn fem prosent fra originaldimensjonen, dersom du vil kjøre lovlig.

Med smal (og passe lav) dimensjon på 14" felg vil du ha så liten omkrets at det ikke blir særlig praktisk å øke til 17" om vinteren, siden du da må kjøre på en veldig lav profi.

Finn frem vognkort og kalkulator (evt finn en kalkulator på nett som regner ut rulleomkretsen for deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...