Gå til innhold

mye vaskeriper :(


bayersk-mach-werk

Recommended Posts

Kristian Nafstad

Hvordan svamp du har har VELDIG mye og si. Har ikke testet Zymölsvampen enda (uheldigvis), men jeg hadde noen billigsvamper typ 10 for 25kr. Det var før jeg begynte å bli aktiv her, og etter å ha polert bilen da så jeg hvor viktig det var med en god svamp for jeg fikk vaskeriper over HELE bilen FØRSTE gangen jeg vasket bilen. 2-bøttemetoden ved vask er også veldig smart å bruke, da minimerer du sjansen ytterligere for å få dritt i svampen, og det blir en "renere" vask :-)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva er pat dry metoden for noe ?

Pat drying vil si at istedenfor å ''dra'' håndkledet langs bilen dytter du håndkledet rett ned (såklart uten særlig med press). Jeg pleier å brette mitt en eller to ganger før jeg begynner.

Forklaringen min er ikke akkurat i verdensklasse, men håper det er forståelig!

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ingen riper på denne bilen din jeg simen :thumbup: og hva er pat dry metoden for noe ? jeg bruker miracle dryer til å tørke bimmelimen min med ^_^

Ikke jeg heller, var så og si ingenting. :) Som jalmar er inne på, ved pat-drying metoden bare "dytter" du håndkleet inntil slik at det absorberer vannet. Blir gjerne igjen noe av vannet etter dråpene men det fordufter og lager ingen merker. På vannrette flater kan du brette hele håndkleet ut og klappe lett over hele. Langs sidene gjør jeg som jalmar og bretter det et par ganger først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva er pat dry metoden for noe ? jeg bruker miracle dryer til å tørke bimmelimen min med ^_^

Å "klappe tørr" er vel den korrekteste norske betegnelsen, til forskjell fra f.eks å gni tørr. Jeg kommer ikke på noe konkret i farta, men jeg har sett uttrykket å klappe tørr utenfor DCN (gjaldt sikkert noe damegreier, for sart kvinnehud)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Klappet bilen tørr"

eller

"Tørket bilen med pat-drying"

Er ganske sikker på at "pat" oversettes med å klappe i ganske mange uttrykk (jeg ser for meg å klappe et lite barn på hodet, et klapp på skuldra).

For vår del blir det jo et kortere uttrykk som også forstås av folk som ikke ellers er vel bevandret i sjargongen.

Nå må jeg snart komme i gang med den engelsk-norske detailingsordlista skjønner jeg (detailing, sic)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe fan av ordet "klapp" i denne sammenhengen. Føler det er altfor "hardt". Greit klapp på hodet og skuldra er ikke nødvendigvis harde, men klapp som i klappe hender er det. Og der bruker jo engelsk "clap". Vi mangle rett og slett et mildere godt ord for "pat". Må da finnes noen søte særnorske dialektord her vi kan bruke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kosetørking?

Tafsetørking?

Dasketørking?

Jeg synes klappetørking er greit å bruke, siden "-tørking"-delen indikerer at dette ikke er en voldsom eller hard bevegelse. Forøvrig er jeg enig i at det norske språket har en del mangler fra tid til annen :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg likte "Kosetørking" jeg. Det tar jo litt lenger tid å tørke bilen på den måten, og man tar jo bare på lakken ved å kosetørke den :-)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du klapper tørt noe, er det fordi en vanlig tørkemetode med gniing, gnukking og grafsing innebærer for mye friksjon.

Jeg insisterer fremdeles på at å klappe tørt er et akseptert norsk begrep, og det hjelper ikke at angofile sammenligner med å klappe i hendene (som heter clap your hands) og med en klapp på skuldra (som ville hett pat on the back) og derfor mener at klapping er for hardhendt?! Står det klapp deigen flat i en oppskrift, er dette en mye mykere bevegelse enn kjevling og knaing.

Klappingen henviser til noe som skal gjøres med åpen hånd. Som når man klapper til noen. Og jeg har knust kolben til kaffemaskina mi og er i humør til å utdele vafler i øst og vest rundhåndet til nestemann som kommer med det duste"å, engelsk er så mye <bedre> enn norsk"uttrykket. Det er bare å flytte, ingen tvinger dere til å bo i dette gudsforlatte velferdsstatorienterte pottittlandet (kjempesinnaansikt)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du klapper tørt noe, er det fordi en vanlig tørkemetode med gniing, gnukking og grafsing innebærer for mye friksjon.

Jeg insisterer fremdeles på at å klappe tørt er et akseptert norsk begrep, og det hjelper ikke at angofile sammenligner med å klappe i hendene (som heter clap your hands) og med en klapp på skuldra (som ville hett pat on the back) og derfor mener at klapping er for hardhendt?! Står det klapp deigen flat i en oppskrift, er dette en mye mykere bevegelse enn kjevling og knaing.

Klappingen henviser til noe som skal gjøres med åpen hånd. Som når man klapper til noen. Og jeg har knust kolben til kaffemaskina mi og er i humør til å utdele vafler i øst og vest rundhåndet til nestemann som kommer med det duste"å, engelsk er så mye <bedre> enn norsk"uttrykket. Det er bare å flytte, ingen tvinger dere til å bo i dette gudsforlatte velferdsstatorienterte pottittlandet (kjempesinnaansikt)

Har aldri sagt at det ikke er et akseptert norsk begrep, jeg sa at jeg ikke var fan av det. Og hvorfor vi gjør det er da på det rene for lengst.

Og hvis jeg mener ordet er for "hardt" må vel jeg få lov til å mene det uten å få oppfordringer om å flytte utenlands?

Om du ikke er enig så er det helt greit for meg. Bruk klappe tørt så mye du vil. :)

"å, engelsk er så mye <bedre> enn norsk" Hvis denne også var til meg så leser du nok litt for mye mellom linjene ;)

Jeg har en engelsk kone og vet veldig godt at noen ganger har engelsk endel ord og uttrykk vi ikke har, men jeg vet også at dette går andre veien.

Og jeg sa "hardt" og da snakket jeg ikke nødvendigvis om fysiske krefter men like mye om ordlyden av det.

"klapp igjen kjeften din din jævla drittkj..." "...før jeg klapper til deg" - ikke veldig ømt og kjærlig synes jeg.

Kjipt med den kaffekolben.

Håper du får tak i en ny en.

fred ut

løw

Brynjar

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosetørking?

Tafsetørking?

Dasketørking?

Jeg synes klappetørking er greit å bruke, siden "-tørking"-delen indikerer at dette ikke er en voldsom eller hard bevegelse. Forøvrig er jeg enig i at det norske språket har en del mangler fra tid til annen :)

Haha, jeg likte forslagene dine Christer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ordet klappe kan ha forskjellig betydning.

En av betydningene er den du tenker på Brynjar (som å klappe til noen eller som en applaus). Slik klapping som Gry tenker på er nok mer som å klappe en hund (eller en kanin om du vil). :)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet klappe kan ha forskjellig betydning.

En av betydningene er den du tenker på Brynjar (som å klappe til noen eller som en applaus). Slik klapping som Gry tenker på er nok mer som å klappe en hund (eller en kanin om du vil). :)

Ser selvfølgelig det.

Men hvilke assosiasjoner jeg får av ordet "klappe" må vel jeg få lov til å bestemme selv?

Andre står fritt til å være uenige.

Og selv om å klappe en hund eller kanin er relativt koselig er det fortsatt en bevegelse som ikke korresponderer med "Pat dry" metoden...

og da tror jeg at jeg har sagt mitt i denne saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg ville dele ut vafler så var det å klappe til noen det jeg mente, ja. Noe som gjøres med åpen hånd, som de andre tilfellene der man klapper ting på norsk. For øvrig pussig valgt eksempel at det var en drittkj... du ville klappe til, ikke at jeg bet meg noe særlig merke i det.

Jeg leser ofte nok den kommentaren om at engelsk er et så mye rikere språk, med så mye bedre uttrykk, med så mye mer nyanse...

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

I og med at jeg ville dele ut vafler så var det å klappe til noen det jeg mente, ja. Noe som gjøres med åpen hånd, som de andre tilfellene der man klapper ting på norsk. For øvrig pussig valgt eksempel at det var en drittkj... du ville klappe til, ikke at jeg bet meg noe særlig merke i det.

Jeg leser ofte nok den kommentaren om at engelsk er et så mye rikere språk, med så mye bedre uttrykk, med så mye mer nyanse...

Og her ble jeg oppstemt over tanken på gratis vafler... ikke ødelegg vaflenes rykte med å bruke "dele ut vafler" som en metafor til å gi noen deng!

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lage vafler, jeg! Ikke noe problem, har eget jern ^_^ Også har jeg vel egentlig aldri slått til noen heller (med unntak av hu som ville krangle på videregående, som jeg dyttet i magen med en strak høyre, og så kom sykebilen) og skal ikke begynne nå!

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...