Gå til innhold

Malingsflekk på vinyl - Surfex?


Skallebank

Recommended Posts

Skallebank

Hei og hå alle sammen.

Driver å shiner opp en 2001 Subaru Legacy for salg. Det går stort sett bare glimrende, mye takket være dere som deler erfaringer og tips her inne:)

Har støtt på et problem. For noen uker siden dreiv fruen å lekte seg med Drygolin oljemaling på noen gjerdestolper utafor her, da hun plutselig "bare skulle en rask tur i butikken"

Det gikk som det måtte. Hun synes hun hadde vaska seg skikkelig. men diverse flekker her og der motbeviser hennes suksess. Dørhandtak, bagasjeromsluke osv. :wacko:

Hun var veldig lei seg, men synes hun hadde gjort en god jobb med å få bort alt.

Vel, det kan man jo diskuterere..

Utvendig gikk det greit å få bort alt, men jeg sliter som bare det med rattet!

På skinnet i selve kringla løsna malinga tvert.

Men på vinyl/plasten i senter av rattet ligger det rester nedi porene i strukturen på vinylen, og gammel hvit drygolin gir hele rattsenter et grått slør. Stygt? oh yes..

Jeg er livredd for å prøve sterke malingsfjernere. Tipper vinylen takler det dårlig.

Har tenkt på nanosvampen, men tror ikke den kommer godt nok nedi porene,

Ser at noen her inne har brukt Surfex på malingsflekker, og at noen har brukt sterk Surfex på plast/vinyl i interiør.

Hva tror folket?

Ublandet Surfex?

Eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex er vel en avfetting som ikke er best på oljebasert møkk, og tørket oljemaling er skikkelig vrien å få bort uten hard kjemi :wacko:

Jeg har en boks med disse http://www.skjaeveland-as.com/pdf/redskap/WonderWipes.pdf

Fantastisk bra rengjøringseffekt på det meste, men tar ikke tectyl/understellsmasse som er tråkket fast i garasjegulvet.

Merker ingenting til uttørking av hendene når jeg bruker de til å vaske bort maling, olje, tec7 og annet griseri. Den er snill mot underlaget altså. For meg et helt uunnværlig må ha ting i garasjen, men det er Surfex også, hvert til sitt bruk :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank

Takker for tips. :)

En kjenning foreslo neglelakkfjerner, så jeg prøvde det. Gjorde ingen forskjell..

Tar en tur innom de lokale malingsbutikkene, og ser hva jeg kan få tak i der.

Ellers har jeg uansett planer om å anskaffe citrusrens.

Tror jeg bare må innse at jeg kommer til å matte ned plasten ganske godt for å klare å få bort malinga.

Må sikkert gå over med en plastfornyer etterpå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det finnes jo malingsfjernere med forskjellig styrke, så kjøper en sånn og smører kjapt på og tar det kjapt av igjen burde det være mulig å få til uten å ødelegge rattet.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank

Det finnes jo malingsfjernere med forskjellig styrke, så kjøper en sånn og smører kjapt på og tar det kjapt av igjen burde det være mulig å få til uten å ødelegge rattet.

Jeg håper det.

Får se hva de kan tilby på Fargerike og Kulør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank

Var en en tur på Kulør i dag.

De var ganske klare på at jeg for all del måtte unngå å bruke alle former for malingsfjernere og kjemikalier i bilen. De sa rett ut at alt de solgte ville nesten helt sikkert lage stygge merker i vinyl. De typer wipes de solgte der, mente de var enten så sterke at de blir samme leksa med stygge merker, eller så svake at de ikke vil gi noen effekt. Dessuten er det jo litt vanskelig å få gnidd nedi porene med wipes..

Deres beste tips var citrusrens, og passe på å ikke gi den for lang virketid.

Kjøpte en liten boks 3M citrusrens, og prøvde litt.

Sprayet på, og lot den virke i ca 30sekunder før jeg tørket av med Torky.

Det hjalp! nesten all malinga er borte.

Skal prøve igjen i kveld, og la det virke litt lengre. Har tro på at jeg får bort alt.

Vinylen blei en anelse mattere, og jeg regner med at det blir værre før jeg er ferdig, så jeg må nok gå over med et eller annet.

Tenker å vaske godt med Spam, og leite litt rundt her inne etter anbefalt vinylfornyer.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Pirking med q-tips/detailing sticks/sminkesticks (samme som detailingsticks til 1/10 av prisen, fra Lindex el.l.) dyppet i sitrusrens kan gjøre susen på det som sitter igjen i porene.

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallebank
Pirking med q-tips/detailing sticks/sminkesticks (samme som detailingsticks til 1/10 av prisen, fra Lindex el.l.) dyppet i sitrusrens kan gjøre susen på det som sitter igjen i porene.
Takk for tipset :) Styrte litt med det i går kveld. Ga citrusrensen ca 1min virketid før gnikking/tørking. Blei veldig bra på det området jeg jobbet med. Synes at jeg fikk bort alt. Vasket over med spam, og var happy. I dag, når sola sto på, så så jeg at jeg har litt mer jobb. Mulig det er fordi citrus og spam har renset opp gammel gugge fra rattet, og enda eldre gugge blei synlig, men jeg ser tydelig gråe rester av et eller annet på steder jeg ikke gnikket i går. Usikker på om dette og er drygolin. Det var ikke synlig tidligere. Da jeg kjøpte bilen for ca 3 år siden, hadde forhandler dradd til skikkelig med noe "cockpit shine" eller lignende. Dere vet den sorten som legger seg som en støvsugende silikonaktig hinne på plast, og bruktbilselgere elsker over alt i verden? Mistenker at det jeg nå ser er rester etter noe sånt. Tenker det blir en runde citrus på dette og.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg bekrefte at citrusrens fungerer ypperlig til å fjerne Drygolin og all annen gugge fra rattplast/vinyl på gamle Subaruer.

Brukte Christers tips, og dyppet q-tips i sitrusrens for å jobbe nedi porene, samt en spray over det hele. Lot det virke et minutt, før jeg tørket/gnikket med lofritt papir. Avsluttet med spam på MF, og fikk et rent og pent ratt uten vesentlig matting. La på litt CG silk shine, og fikk mer eller mindre orginal silkematt finish.

Suksess:) Takk til Christer for q-tips..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...