Gå til innhold

Test: Nanolex Rejuvenator


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

22/11-12
Nanolex Rejuvenator



IMG_2095_1024x683.jpg



Fikk en flaske med Nanolex Rejuvenator mot at jeg dokumenterte arbeidet med dette produktet underveis og laget en test. Jeg har hatt litt problemer med å finne et produkt som faktisk henger på og gjør plasten på min bil penere. Tidligere produkter som jeg har testet har på en måte bare fordampet bort og ikke hatt noen synlig forskjell. Derfor skrev jeg meg på listen om å teste dette produktet.



På flasken stod det:

Nanolex Rejuvenator er en reaktiverende coating, som umiddelbart etter påføring danner en kjemisk, molekylær forbindelse mellom plasten den påføres. Nanolex Rejuvenator frisker opp og beskytter lett falmet/bleket plast med en enkel påføring. Behandlede overflate vil få sin farge, glans og naturlige utseende. Lister og andre eksteriørdetaljer av plast kan rengjøres på en enklere måte, og samtidig beskyttet mot miljømessige påvirkninger. Produktet er utviklet, testet og produsert i Tyskland.

Det står også en lang avhandlig om hvor farlig produktet er for naturen/miljøet, brannfarlig, oppbevares utilgjengelig for barn.... osv




Fikk også en liten forklaring av Håvard om hvordan jeg skal bruke produktet:

  • Påføres med liten bit av en skum-pad eller tilsvarende.
  • Snu flaska og "tapp" litt med pekefingeren på undersiden, så justerer du forbruket på en grei måte...
  • Kan tørkes lett over med MF hvis behov.
  • "Less is more", også når det gjelder Rejuvenator.
  • Herder umiddelbart, så det trenger ingen herdetid som f.eks en sealer eller voks gjør.
  • Søl kan fjernes fra lakken med MF.



Jeg så for meg å bruke bommullspad pga den ikke suger til seg så mye produkt (Har forhørt meg med Håvard om jeg kunne bruke bommullspad).


Noen uker før dette testet jeg et lignende produkt fra Wolf's som heter Trim Coat på frontfangeren. Det jeg opplevde med den var at det lå igjen skitt inne i plasten som ble løst opp av produktet dette gjorde selvsagt noe med utseende på plasten pga skitten "smøres" utover. Plasten ble vasket med Surfex 1: 5 og fikk stå å tørke helt før jeg påførte produktet. WC TC ble kun lagt på en liten del av fangeren.
Pga dette skjedde med frontfanger valgte jeg å starte Rejuvenator testen min der.

Vasket plasten med Surfex 1:5 og lot den tørke.
Snudde flasken opp ned og tappet på baksiden, så jeg fikk lagt noen dråper på fangeren.
Fordelte produktet utover med bommullspad.

Erfarte akurat det samme med Rejuvenator som med WC TC. Aplikator ble missfarget og plasten fikk en brunaktig matt look. Må nok finne en annen måte å rengjøre plasten på, så den blir helt ren før påføring.

IMG_2096_1024x683.jpg

IMG_2098_1024x683.jpg

Selv om det ikke ble helt bra valgte jeg å påføre produktet på hele fangeren for å sleppe å ha kun en flekk med påført produkt.

IMG_2099_1024x683.jpg

Det ble litt skjoldete.

IMG_2100_1024x683.jpg


På jakten etter en annen type plast på bilen min valgte jeg bakluke håndtaket. Dette er av litt hardere plast og har ikke så mye struktur som fangeren har. Her har jeg heller ikke fått noe til å sitte tidligere (har ikke testet WC TC på denne delen).
Her fungerte det på en helt annen måte.

Aplikatoren møkkete. Den møkka som synes på bildet er fra gummipakkningen mellom håndtaket og bakluken.

IMG_2107_1024x683.jpg

Produktet gav et friskere utseende på hånd taket uten å være for blankt eller for matt. Helt perfekt utseende!

50/50 bilde er obligatorisk i en test ;)

IMG_2103-1.jpg

IMG_2102-1.jpg

Hele håndttaket ble behandlet og ser ut som nytt. Ser ikke ut som at dette produktet fordamper bort slik som div andre produkter har gjort.

IMG_2104-1.jpg

IMG_2105-1.jpg


På veien hjem små regnet det, så bakluken ble fort full av skitt. Kunne ikke se noe tegnt til beading når jeg var hjemme, men det kan komme av at det lå mye skitt på plasten etter kjøreturen hjem.

Hittil er jeg fornøyd med produktet.

Positivt:

  • Enkelt i bruk.
  • Drøy i bruk.
  • Gir et flott utseende som i mine øyne er perfekt.
  • God flaske som gir full kontroll ved bruk av "tappe-metoden"

Negativt:

  • Lukter greit, men det kunne hvert bedre (litt svak lukt av negllakk/løsningsmidler). Ikke noe du egentlig legger merke til når du bruker produktet siden lukten er så svak. (Mulig denne skulle ligget under positivt?)
  • Prisen for en 30ml flaske er 179kr. Det høres ganske dyrt ut, men mtp hvor drøy den er så er det ikke så ille. (Mulig denne skulle ligget under positivt?)
  • Siden flasken er så liten, så er skriften veldig liten. Bruker man briller, så anbefaler jeg å ikke glemme disse hjemme.
  • På flasken står det kun hvor bra produktet er, hva arbeids oppgaven til produktet er og hvor farlig det er mtp brann, natur osv. Jeg synes at det også skulle hvert en forklaring om hvordan man bruker produktet på flaksken også.

Holdbarhet.
For å dokumentere og følge med på holdbarheten har jeg tatt bilder ved hver bilvask som har blitt tatt etter jeg har lagt Rejuvenator




26/11-12
Bilvask nr. 1
4 dager etter påføring.


Bilen har blitt veldig møkkete på få dager pga dårlig vær. Har ikke sett tegn til NR på plasten på bakluken, men har sett antydning til beading på frontfangeren.
Dette bildet ble tatt før avspyling.

IMG_2125_1024x683.jpg


Når jeg fikk skummet og spylet bilen ble det noe annet! Beading titter fram og det råeste av alt er at plasten nesten er tørr etter avspyling. Ser dette som meget positivt da det blir mye lettere og raskere å tørke plasten. Vil også tro at dette minsker kjangsen for å få vannmerker på plasten (serlig på sommeren).

IMG_2128_1024x683.jpg

IMG_2130_1024x683.jpg

IMG_2131_1024x683.jpg


På noen områder ser det slik ut. Kan ikke kalle det beading, men det er tydelig at det ligger beskyttelse på plasten.

IMG_2135_1024x683.jpg

IMG_2135_1024x683.jpg

IMG_2136_1024x683.jpg

IMG_2137_1024x683.jpg

På disse bildene hgar jeg som sagt kun skummet og spylt av. De verste områdene som bla bakluke fikk også en runde med Surfex 1:20 før Autofoam 1:100 ble lagt.


Tok også et bilde av bakfangeren for å vise hvordan ubehandlet plast ser ut. Her ligger det mye vann etter avspyling!

IMG_2138_1024x683.jpg


Etter håndvask med DJ sourpower (ca 50ml i ca 18 liter vann) og SV pudel ser plasten slik ut.

IMG_2141_1024x683.jpg

IMG_2142_1024x683.jpg

IMG_2143_1024x683.jpg


Noe som imponerte meg var Sheeting egenskapene plasten fikk av NR. Det var også en drøm å tørke plasten som var behandlet. Hittil er jeg meget fornøyd.



3/12-12

Bilvask nr. 2

11 dager etter påføring.

Oppdaterer med info og noen få bilder av vask nr 2. Denne gangen var ikke bilen så møkkete pga det brått ble veldig kaldt (-10 til -12 grader), noe som gir tørre veier uten vann, slaps og salt :D

Starter med en liste over produkter som ble brukt ved vaskingen.

  • BH AF 1:100
  • Bilberry
  • BH Autowheel
  • SV Pudel
  • SG Tangerine (veldig god og ekstremt glatt såpe!)
  • VP Giant plush x2

Produktet henger fortsatt. Plasten ser bra ut og har vannavvisende effekt. På baklukehåndtaket renner vannet fort av plasten, men det perler seg ikke så flott her. På framfangeren perler vannet seg greit.

Baklukehåndtaket er ekstremt utsatt da det blir veldig møkkete på baksiden av bilen min. Derfor synes jeg det er mest spennende å se hvordan håndtaket holder seg. Derfor ble det mest bilder av dette.

Etter skum og avspyling så håndtaket slik ut. Som dere ser, så renner mesteparten av vannet av plasten.

IMG_2303_1024x683.jpg

Etter bøttevask og avspyling så det fortsatt bra ut.

IMG_2304_1024x683.jpg

Men på venstre halvdel av håndtaket ser det ut som det plutselig har blitt redusert. Vet ikke hva dette kommer av da høyere halvdel ser bra ut mtp. vannskrekk. Skal følge litt med på dette ved neste vask.

IMG_2305_1024x683.jpg

Tok også et bilde av frontfangeren før jeg tørket bilen. Her ser alt normalt ut.

IMG_2306_1024x683.jpg


16/12-12

Bilvask nr. 3

24 dager etter påføring.

Dette er da vask nr 3 og 24 dager har gått. Litt beading på front fanger sier det er litt igjen, men jeg føler at fargen på fangeren har forsvunnet. På baklukehåndtaket synes jeg fargen ser bra ut, men det er vanskelig å se om det er noe penere enn ubehandelt plast er. Her er det heller ingen beading, men vannet renner lettere av enn det gjør på ubehandlet plast.

  • BH AF 1:100
  • Bilberry 1:20
  • SV Pudel
  • CG MS II
  • VP Giant plush x2

Frontfanger etter AF og avspyling.

IMG_2474_1024x683.jpg

Det er ikke like fine dråper overalt.

IMG_2475_1024x683.jpg

IMG_2476_1024x683.jpg

Bakluke håndtak etter AF og avspyling.

IMG_2477_1024x683.jpg

IMG_2479_1024x683.jpg

Tok ikke noen bilder før jeg tørket av pga det så ganske likt ut som etter avspyling (og litt pga jeg glemte det).

Etter bilen var tørket så det slik ut. Plasten er litt mattere i fargen, men skjollene er fortsatt tilstede. :P

IMG_2480_1024x683.jpg

IMG_2481_1024x683.jpg

IMG_2482_1024x683.jpg

Baklukehåndtaket synes jeg ser bra ut uten at jeg vet om produktet er til stedet eller ikke.

IMG_2483_1024x683.jpg

IMG_2484_1024x683.jpg


29/12-12

Bilvask nr. 4

37 dager etter påføring

Denne gangen har jeg ca samme oppfatning som forige gang når det gjelder framfangeren, men på bakluke håndtaket ligger vannet helt flatt.

Disse bildene ble tatt etter Autofoam + avspyling og håndvask med SV Pudel og Sour power + avspyling.

IMG_2606_1024x683.jpg


IMG_2607_1024x683.jpg


IMG_2608_1024x683.jpg


IMG_2609_1024x683.jpg

Etter at plasten var tørket synes jeg plasten ser ut slik som den så ut før jeg påførte NR. Derfor erklærer jeg den nå som død.

IMG_2610_1024x683.jpg


IMG_2611_1024x683.jpg

På min bil holdt NR ca. 1 mnd/3-4 vask. Det kan være flere årsaker til at den ikke varer lenger enn dette.

Mulig jeg tester dette produktet igjen når sommeren kommer igjen. Da er det litt lettere å følge med på .

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Herlig Øyvind! Utrolig flotte bilder, flott writeup og det gjør det til en utrolig god test! :thumbs:

Du får holde oss oppdatert!

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Takk for det Kristian.

Ser at bildene av håndtaket har blitt litt ødelagt etter de ble lastet opp på Photobucket. Prøvde å laste opp større bilder der uten at det hjalp. Bildene er bra før jeg laster de opp på PB og også bra etter jeg nedskalerer de med Fast image resizer.

Hvis noen har en løsning på dette så si gjerne ifra da dette går spesielt utover 50/50 bildene mine i denne testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Takker for knall feed-back og bilder Øyvind!

Liten flaske og liten skrift ja... Det kommer komplette guider for alle Nanolex produkter om ikke lenge. Disse blir også tilgjengelig her inne. :)

Håvard

Er du VIP? Da gir vi deg hele 25% rabatt på alle bestillinger.

Sjekk ut vår nye nettside og ikke minst vår splitter nye nettbutikk.


Web: http://www.nanolex.no
Butikk: http://www.nanolexbutikken.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...
Øyvind G

Må bare skryte litt av Nanolex her.

For noen uker siden la jeg merke til at partiet med gjenger på flasken der korken sitter har blitt ødelagt med tiden (knekt) slik at korken så vidt holdt seg på plass.

Sendte Håvard (Nanolex) en PM i håp om at han hadde en tom flaske til overs. Fikk som svar at dette var en svakhet på plastflaskene de brukte tidligere så de har gått over til glassflasker. Generøs som han var sendte han meg en ny glassflaske med innhold, og 2 stk MF som vistnok var nye på markedet. Service som dette setter jeg pris på!

Har ikke fått testet MF enda, men det virker som at de er av høy kvalitet.


Hvis det er noen som vil se dette produktet blir testet opp mot lignende produkter så kan du ta en titt her. Mange av dere har nok sett denne fra før av da dette er en gammel test.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...